Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 5:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 11, 2016 11:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1569
Ort: Skånska Landsbygden
dahla skrev:
Pacman, renrummet som du nämer ligger väl inte i samma byggnad som du bromsar motorer i väl? :)

Visst är det väl så att renrummet finns i en ganska stor byggnad med kontrollerat luftflöde och den byggnaden har väl dessutom stått där några år nu. När man kör en avfuktare under lång tid kryper mycket av fukten ur allt material som betong och trä. Att mätta en byggnad med fukt är inte lika enkelt på konstlad väg som när det sker av misstag från när huset byggdes.

Jag arbetar i en kontorsbyggnad där man allt för ofta måste fukta luften för att undvika att allt blir statiskt laddat samt för att personalen får problem med ögon och luftvägar. När vi har mätt den relativa fuktigheten på alla fyra våningarna där det arbetar människor får vi samma resultat vilket brukar ligga på 30%RH vid 21 grader. Vi jämför även med källaren som inte avfuktas alls då den våningen har gamla hederliga vattenburna element och endast frånluftsventilation och där har vi oftast över 50%RH vid cirka 19 grader. I ett av våra utrymmen i källaren har vi en generarator för reservkraft som startar ifall huset skulle bli strömlöst... där varierar temperaturen mycket mer än i övriga huset då cirka tre kvadratmeter av väggen är öppen mot den delen som pentamotorn har sin kylare. Vi har endast frostvakt i det rummet och det rummet följer nästan helt luftfuktigheten som råder utomhus och där mäter man utan problem 80%RH en regnig sommardag och det brukar stämma ganska bra med vad min amatörväderstation där hemma vis aar.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara lika torr luft utomhus vid marknivå som det är innomhus då de flesta hus är byggda av levande material och vädras med hjälp av en klimatanläggning som oftast tar luften från huset tak.


Du har helt rätt.
Vi mäter inte utomhus, och vi har friskluftsintagen på fastigheternas gavel (två olika fastigheter, en byggd 1999 och den andra byggd 2012). Däremot tar vi in luft i storleksordningen 20.000m3/h och tempererar, hepa-filtrerar samt befuktar eller avfuktar och den mäts i intaget, i processen samt inne i lokalerna. Sen har vi frånluftssystem som reglerar övertrycken i lokalerna samt släpper temp till tilluften innan vi släpper ut den över tak.
Man kan anta att den luft vi mäter i intaget håller samma status som den luft som finns omedelbart utanför byggnaden :wink:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 12, 2016 1:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1449
Ort: Timrå
Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 13, 2016 8:08 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Jag får försöka hitta en bra väderstation och köra med den korrektionen från nätet.
Detta ska motorn lämna vid 20 grader men jag kan ju ändra VE i programmet:
144,331 Cubic Inches @ 6500 RPM with 120,00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 216,3 to 229,1 at ,559 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 171,4 to 185,7 at ,520 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 227,8 232,5 235,5 238,5
Peak Torque Lbs-Ft 202,9 208,2 210,5 213,6

Texten ovan blir lite sidoförflyttad men det går väl att lista ut.
Över 300Nm när det var kallt men det är jävligt svårt att ställa exakt varv, Nm är uträknat men effekten uppmätt.
När jag hade 236 hästar ställde jag efter en noggrann varvräknare och hade 280 Nm.

Det här med luftfuktighet. 100% luftfuktighet vid 20 grader bör ge mycket större förlust än vid 0 grader eftersom luften kan hålla mer vattenånga vid högre temp.

Bild

Det blir snabbt komplicerat.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 14, 2016 1:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4530
Ort: Boden
JoBy skrev:
Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.

Känns ju väl inte direkt sannolikt att man lyckas värma upp en motors förbrukning från yttertemp till innetemp vid upprepade pull i bromsbänken (om det är kallt ute).

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 14, 2016 1:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1449
Ort: Timrå
Det beror väl på hur kompenseringen beräknas och vad man mäter.

Använder fuktkompensering gram vatten per kg luft, eller relativ luftfuktighet och temperatur?

Du kan inte mäta relativ luftfuktighet ute och använda det tillsammans med temperatur inne. Om du mäter relativ fuktighet ute och temperatur ute så kan du räkna ut gram vatten per kg luft. Detta värde ändras inte när luften värms upp.

Har du ett luftintag som använder uteluft eller inneluft?

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 14, 2016 7:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 353
Det har du rätt i joby. Om nu inte luften blandar sig med inomhusluft, beroende på hur allt är byggt.
Smartast är nog att göra som jarmo använda väderstationen direkt in i bänken. Undra hur den boxen ser ut. Signalerna bör vara någon standard.

Bökigt att behöve räkna hela tiden men det går säkert göra ngt i excell.

Mollierdiagram finns säkert både i excell eller program att ladda ner.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 1:03 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Kan en sån här funka: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... sgod4RIHnA

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag hade en som jag slog hammarn i, så bra funkade den.

Om du har performancetrends loggelektronik, men en äldre utan väderstation inbyggd så finns denna:
http://performancetrends.com/Weather-Station.htm

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 11:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1569
Ort: Skånska Landsbygden
Erland, Hör av dig till Dynomet där du köpt bänken så kan de ordna en väderstation som du kopplar direkt in i den med automatisk väderkorrektion hela tiden, så som Jarmo har.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 4:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
OK, då skriver jag till honom.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 11:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Han hade tyvärr inget sånt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 11:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
http://smartson.se/test/hem-tradgard/he ... ioner.html

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1467
Ort: Skelleftehamn
Bygg en egen väderstation med typ en arduino och skicka sedan 0-5V signaler till dynon? Går det även kalibrera utsignalen hur man vill ...

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 554
Ort: Lapua Finland
Dynoprogram kanske inte förstå vad är den signalen och vad det ska göra med det.

Dyno Datamite fungerar på en Dynomet också, på det viset man får alla finesser :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 4:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
erland vad har du för dyno? vilket el system? jag och jeppe kanske kan hjälpa dig? jag har varit inblandad i några bänkar här uppe och fixar grejor till dem.


jens@savarturbo.se

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010