Temperatur och tryck korrigering

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Nu när ni bromsar i vintertid har ni märkt att ni får mer effekt än i somras?
Min sug B230 gav vid 20 grader och 1013 hPa 236 hästar både okorrigerat och korrigerat.
Når det var noll grader och 1013 hPa fick jag 253 hästar okorrigerat och 244 hästar korrigerat.
Använder jag däremot skillnaden i densiteten på luften och omvandlar så får jag rätt effekt.
Eftersom trycket var det samma behöver jag här bara räkna om temperaturen.
Densiteten är direkt proportionell till temperaturskillnaden i Kelvin och 0 grader Celscius är 273,15 grader Kelvin.
273/293 = 0,932. 0,932 X 253 = 236.
Varför räknar korrektionsfaktorerna fel?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra ämne erland! detta är nått som vi bromsbänks ägare måste diskutera ihop oss om så det blir mera likt.

ungefär som med flödesbänkarna (som jag nu tror vi har ganska bra cynkade) så måste vi få nån typ av standard på hur vi gör saker när vi bromsar.

återkommer då jag har mer tid.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:17 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

Luftfuktigheten.. är den med i din kompensering Erland? (den som bänken/mjukvaran är inställd på)

Ju mer fuktighet desto lägre effekt, och mjukvaran kompenserar upp
Personligen anser jag kompensering är blaha.
Motorn har ju bevisligen gett mer effekt just där och då i din bänk, men kompenseringen vill dra ned det för att kunna jämföra mot andra bänkar eller andra väderförhållanden.

När man kör samma bänk hela tiden blir kompensering/korrigering ganska onödigt anser jag.
Bara om man vill leka nå statligt testorgan där det måste ske efter standarder så är det bra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett jag är kanske med dig inom vissa ramar. Det beror nog på vad man har för huvudsyfte med sin bänk.
Vill man mäta effekt "här och nu" så kanske ingen korrigering behövs.


Använder du bänken som verktyg och vill kunna jämföra tester mot varandra så lär den vara stenhård på korrigeringar.

Även med korrigering så blir det inte helt hundra, men det blir faktiskt ordentligt mycket bättre än att höftskjuta utan korrigering.

Även under samma dag så kan man behöva korrigeringen för att det skall bli rätt.
är skillnad på 15 grader morgontemp och 30 graders dagstemp.
Det skiljer ju så mycket effekt så ändringarna man gör blir helt bort dribblade av yttre omständigheter!

Finns en anledning till att det finns korrigeringsfaktorer av alla sorter till detta.
Finns även en anledning till att bromsbänkar inte normalt sett värmer mat, för det behövs helt enkelt inte (även om det skulle gå jätte bra).
Dvs: korrigering är uppfunnen av en anledning, kanske dock inte passar alla däremot.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

jag skriver in väderförhållanden i inforutan istället.
på samma gång får jag i ryggraden hur det skall bestyckas vid olika väderlekar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Om vi tar DIN:

DIN 70020 (20ºC, 1013,25mBar)
Bänkning korrigering effekt: (P/P0)*((T0/T)^0.5)=korrigeringsfaktor

Om det sista tecknet betyder roten ur så gör det ju så korrigeringen inte stämmer.
Då blir det ju roten ur skillnaden istället för skillnaden?
Då får jag mina 244 hästar fast motorn bara ger 236 hästar vid 20 grader.
Varför ser det ut så och hur har dom tänkt?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

Senast redigerad av Kadett4wd den tor dec 08, 2016 9:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av dsimila »

Skall turbomotorer korrigeras på samma vis som sugmotorer angående lufttrycket? Där är det ju oftast en fjäder i wastegaten som bestämmer trycket och den fjädern är ju lika hård oavsett väder.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

precis.. en turbomotor anser jag bara ska kompenseras mot temp och fukt.
wastegatens påverkan av atmosfärtrycket är mycket liten.
synnerhet då man kör tryckl på båda sidor membranet.

Turbomotorn kompenserar sig själv i tryck lite enkelt förklarat.

Och,, varför jag anser korrigeringar blaha är också pga att man måste ju ändå justera om för att motorn ska ge sitt bästa om vädret ändrat sig.
Kör man utan får man kvitto direkt hur motorn presterar just den minuten, ingen korrigering som är med och stökar och 'döljer' hur motorn egentligen mår.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:17 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Dan (gearhead) »

^0.5 = roten ur
Z28
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av The »

Big Al skrev:
Erland Cox skrev:Om vi tar DIN:

DIN 70020 (20ºC, 1013,25mBar)
Bänkning korrigering effekt: (P/P0)*((T0/T)^0.5)=korrigeringsfaktor

Om det sista tecknet betyder roten ur så gör det ju så korrigeringen inte stämmer.
"Upphöjt i 0.5" är det Erland och då bara temperaturen
Maskin gav förmodligen mer effekt på lägre temp oavsett korrigering?
^0.5 blir ju roten ur
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Jarmo Y »

Frågade just av en polare som jobbar i chipfirman och de har ett Dynomet bänk. Fuktighet finns inte på software.

Datamite har alla tre och aldrig har varit skillnad på effekten när jag kör pånytt nån otrimmade bil eller en motorcykel i bänken vilken årstid som hellst.

Väderstation måste vara bra om det inte är inbyggt som i datamite.

Också det räcker inte att köra bara en bil i bänken och dra slutsatser från det. Måste hända flera gånger innan man kan vara säkert på saken.

En liten elfel eller elstörning gör mycket. Jag kollar till varje repa störningar från: Edit > delete beginning or end of file > use engine rpm. Om rpm kurvan är konstigt, man kan inte lita på det och om det går inte att reparera, då blir det delete..

Kan du veta om det var nu den rätta effekten och inte på sommaren? :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Förra våren hade jag 232 hästar.
Längre fram när värmen kom hade jag 220.
Sen jobbade jag mig upp till 236 och nu när det är kallare igen så har samma motor 244 hästar.
Den lämnar ju 236 hästar när det är 20 grader och 253 hästar när det är 0 grader men det trodde jag korrigeringen skulle korrigera bättre?
Samma hjul och däck sen i somras.
Jag ska kolla med leverantören hur korrektionen ser ut.

Erland
Skriv svar