Temperatur och tryck korrigering

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Denna har vi använt innan när vi inte haft mjukvara: https://wahiduddin.net/calc/calc_hp_abs.htm
Nu uppskattade jag bara luftfuktigheten till 10% och då fick jag 234 hästar vilket är nära.
Det var en riktigt bra dag med låg luftfuktighet men vad den var vet jag ju inte.

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

10% är för lågt. Låg fuktighet är troligtvis runt 40 - 60 %. Iof kan jag tänka mig att Jens kan få väldigt torrt när han han värmer sin luft kalla vinterdagar. Dvs det duger inte att kolla temp och fukt ute. Ni måste läsa av i rummet.
Niklas
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Pacman »

Eftersom jag arbetar med att monitera, serva och driva renrum så har jag ganska bra koll på vad luftfuktighet som är "normalt".
En torr dag är det neråt 25-30% RH (Relative Humidity)
En vanlig dag är det 30-40% RH
En fuktig sommardag är det 50-70% RH. I somras hade vi en spik som varade i två dagar då vi hade 85% RH

Det brukar normalt inte skilja mellan utomhus och inomhus om man inte har klimatanläggning som antingen avfuktar eller befuktar luften. Vi har bägge delar hos oss så vi kan hålla stabilt klimat inomhus, men oftast har man bara avfuktare ihop med kylanläggning sommartid.
Med tanke på de extrema luftomsättningar en motor i dyno kräver är det nog riskfritt att anta att man har samma RH inne som ute, även i tempererade utrymmen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Erland Cox »

Slår jag in 30% luftfuktighet så får jag 246 hästar.
Känns som om jag måste kolla luftfuktigheten också var gång.
Ska skaffa en bra väderstation.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

I källarn hemma har jag ofta över 50%RH, när pelletsbrännaren gått ett tag så sjunker det ofta under 40%
Jag dynar ju småmotorer med inte så stor luftförbrukning så där kan jag se fuktigheten får korrigeringsvärdena att dra iväg en del.
Har jag garageporten öppen så stabiliserar det sig, men blir ju så jäkla kallt på vintern *S*

Enklast i slutänden ansåg jag okorrigerat och sen bokförde väderdata.

Vilka dagar Pacman var denna peak?
Lite nyfiken pga då jag bromsade mercan i somras så var det hett och äckligt fuktigt, kanske var det en av de dagarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

Håller inte med. Vid regn har du 100 %. Jag tror inte Jens står och kör dyno i -20 inomhus.
Idag klockan 9 hade vi tex runt 70 i Luleå och runt 100 i övriga landet. Källa SMHI
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Kadett4wd »

Är det så?
Jag vill tro att 100% fuktighet är hur mycket fukt luften kan bära innan det kondenserar/fälls ut.
Regn är ju droppar som faller från ett sånt område längre upp i luften pga avkylning.
Och ned genom ett 'torrare' område innan det träffar marken.

klippt från webben:
Kan luftfuktigheten nå upp över 100 procent?
Vädret:Vad menas med 100 procents luftfuktighet? Vad händer om luften ändå tillförs mer fukt?

Vanligtvis pratar man om relativ luftfuktighet, då ett värde på 100 procent motsvarar att luften är fullständigt mättad med vattenånga. Om den relativa luftfuktigheten är 100 procent precis vid marken, råder det tät dimma. Tillförs ytterligare fukt till luften, fälls vattnet ut som droppar.
Kall luft kan inte innehålla lika mycket vattenånga som varm luft, så om temperaturen faller, stiger den relativa luftfuktigheten. Det kan man uppleva i praktiken, när man en varm sommardag häller upp en kall drink. När luften kommer i kontakt med det kalla glaset, kyls den av så mycket att den relativa luftfuktigheten når över 100 procent, och då avsätts vattnet som droppar på glaset. Dagg uppstår på motsvarande sätt, när nattluften efter solnedgången långsamt kyls av.
Det finns även absolut luftfuktighet, som anger hur många gram vattenånga det finns i en kubikmeter luft.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av dsimila »

Jag har också koll på luftfuktighet ibland på torra sommardagar. Den brukar vara som lägst på eftermiddagen mellan klockan 13 15 ungefär. Rätt stor skillnad olika tider på dygnet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

Ja. Dimma behöver inte vara 100 %, men bra nära. 85 % är inte extremt utan ganska vanligt.

Titta på SMHI observationer idag.
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad använder superflow 902 för korigering? race standard kor vist?)

sen måste men nog dela upp sugmotorer mot överladdat då de är två helt olika grejor tycker jag!

din 70020 som jag ofta kör (menar då 20C och 1013tryck) räknar inte med fukt då det inte fins nån enkel formel på vad den för för motorn och olika motorer gillar eller ogillar fukt på helt olika sätt.



mvh jens
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

Jaha, men enklast måste vara att använda väderstationen direkt in i bänken. Hur kan ni veta om ni inte mäter?
Niklas
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Pacman »

Ni får referera hur mycket ni vill till SMHI. Det är mer sällan än ofta som de ens prickar in dagens väder ändå, ännu mindre morgondagens.
Jag vet vad min utrustning läser. Jag kan kolla loggen på måndag hur veckan varit. Vår utrustning får jobba stenhårt på vinterhalvåret med att befukta luften in då vi har medicinska krav på att hålla 40-60% RH i renrummen där vi producerar medicinteknisk utrustning. Ett stopp på 15-20min så faller genast fukthalten till 30% så här års! Sommartid avfuktar vi.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av nkro »

http://www.oso.chalmers.se/weather/

Du kanske gillar Chalmers bättre.
Niklas
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av Pacman »

Jaha, så du tycker att mätningar tagna 20m upp i luften 500m ifrån vattenbrynet till norra Kattegat som ansluter till Nordsjön är en rättvis referens för hela landet, och avvisar mina inlandsmätningar på marknivå??
Låter helt rätt! Keep up the good work. :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Temperatur och tryck korrigering

Inlägg av fugazi »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
Läs på lite innan ni hackar på Pacman....

SMHI.... jaa, vilket skämt... :doh:
Skriv svar