Sida 1 av 5

Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 3:41 pm
av Erland Cox
Nu när ni bromsar i vintertid har ni märkt att ni får mer effekt än i somras?
Min sug B230 gav vid 20 grader och 1013 hPa 236 hästar både okorrigerat och korrigerat.
Når det var noll grader och 1013 hPa fick jag 253 hästar okorrigerat och 244 hästar korrigerat.
Använder jag däremot skillnaden i densiteten på luften och omvandlar så får jag rätt effekt.
Eftersom trycket var det samma behöver jag här bara räkna om temperaturen.
Densiteten är direkt proportionell till temperaturskillnaden i Kelvin och 0 grader Celscius är 273,15 grader Kelvin.
273/293 = 0,932. 0,932 X 253 = 236.
Varför räknar korrektionsfaktorerna fel?

Erland

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 3:51 pm
av Jens Gustavsson
bra ämne erland! detta är nått som vi bromsbänks ägare måste diskutera ihop oss om så det blir mera likt.

ungefär som med flödesbänkarna (som jag nu tror vi har ganska bra cynkade) så måste vi få nån typ av standard på hur vi gör saker när vi bromsar.

återkommer då jag har mer tid.

Postat: tor dec 08, 2016 6:31 pm
av Big Al
-

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 6:40 pm
av Kadett4wd
Luftfuktigheten.. är den med i din kompensering Erland? (den som bänken/mjukvaran är inställd på)

Ju mer fuktighet desto lägre effekt, och mjukvaran kompenserar upp
Personligen anser jag kompensering är blaha.
Motorn har ju bevisligen gett mer effekt just där och då i din bänk, men kompenseringen vill dra ned det för att kunna jämföra mot andra bänkar eller andra väderförhållanden.

När man kör samma bänk hela tiden blir kompensering/korrigering ganska onödigt anser jag.
Bara om man vill leka nå statligt testorgan där det måste ske efter standarder så är det bra.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 7:52 pm
av Tommy Luhr
Kadett jag är kanske med dig inom vissa ramar. Det beror nog på vad man har för huvudsyfte med sin bänk.
Vill man mäta effekt "här och nu" så kanske ingen korrigering behövs.


Använder du bänken som verktyg och vill kunna jämföra tester mot varandra så lär den vara stenhård på korrigeringar.

Även med korrigering så blir det inte helt hundra, men det blir faktiskt ordentligt mycket bättre än att höftskjuta utan korrigering.

Även under samma dag så kan man behöva korrigeringen för att det skall bli rätt.
är skillnad på 15 grader morgontemp och 30 graders dagstemp.
Det skiljer ju så mycket effekt så ändringarna man gör blir helt bort dribblade av yttre omständigheter!

Finns en anledning till att det finns korrigeringsfaktorer av alla sorter till detta.
Finns även en anledning till att bromsbänkar inte normalt sett värmer mat, för det behövs helt enkelt inte (även om det skulle gå jätte bra).
Dvs: korrigering är uppfunnen av en anledning, kanske dock inte passar alla däremot.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 8:11 pm
av Kadett4wd
jag skriver in väderförhållanden i inforutan istället.
på samma gång får jag i ryggraden hur det skall bestyckas vid olika väderlekar.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 9:10 pm
av Erland Cox
Om vi tar DIN:

DIN 70020 (20ºC, 1013,25mBar)
Bänkning korrigering effekt: (P/P0)*((T0/T)^0.5)=korrigeringsfaktor

Om det sista tecknet betyder roten ur så gör det ju så korrigeringen inte stämmer.
Då blir det ju roten ur skillnaden istället för skillnaden?
Då får jag mina 244 hästar fast motorn bara ger 236 hästar vid 20 grader.
Varför ser det ut så och hur har dom tänkt?

Erland

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 9:17 pm
av Kadett4wd

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 9:27 pm
av dsimila
Skall turbomotorer korrigeras på samma vis som sugmotorer angående lufttrycket? Där är det ju oftast en fjäder i wastegaten som bestämmer trycket och den fjädern är ju lika hård oavsett väder.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tor dec 08, 2016 9:44 pm
av Kadett4wd
precis.. en turbomotor anser jag bara ska kompenseras mot temp och fukt.
wastegatens påverkan av atmosfärtrycket är mycket liten.
synnerhet då man kör tryckl på båda sidor membranet.

Turbomotorn kompenserar sig själv i tryck lite enkelt förklarat.

Och,, varför jag anser korrigeringar blaha är också pga att man måste ju ändå justera om för att motorn ska ge sitt bästa om vädret ändrat sig.
Kör man utan får man kvitto direkt hur motorn presterar just den minuten, ingen korrigering som är med och stökar och 'döljer' hur motorn egentligen mår.

Postat: fre dec 09, 2016 10:00 am
av Big Al
-

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: fre dec 09, 2016 11:27 am
av Dan (gearhead)
^0.5 = roten ur

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: fre dec 09, 2016 3:27 pm
av The
Big Al skrev:
Erland Cox skrev:Om vi tar DIN:

DIN 70020 (20ºC, 1013,25mBar)
Bänkning korrigering effekt: (P/P0)*((T0/T)^0.5)=korrigeringsfaktor

Om det sista tecknet betyder roten ur så gör det ju så korrigeringen inte stämmer.
"Upphöjt i 0.5" är det Erland och då bara temperaturen
Maskin gav förmodligen mer effekt på lägre temp oavsett korrigering?
^0.5 blir ju roten ur

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: fre dec 09, 2016 3:28 pm
av Jarmo Y
Frågade just av en polare som jobbar i chipfirman och de har ett Dynomet bänk. Fuktighet finns inte på software.

Datamite har alla tre och aldrig har varit skillnad på effekten när jag kör pånytt nån otrimmade bil eller en motorcykel i bänken vilken årstid som hellst.

Väderstation måste vara bra om det inte är inbyggt som i datamite.

Också det räcker inte att köra bara en bil i bänken och dra slutsatser från det. Måste hända flera gånger innan man kan vara säkert på saken.

En liten elfel eller elstörning gör mycket. Jag kollar till varje repa störningar från: Edit > delete beginning or end of file > use engine rpm. Om rpm kurvan är konstigt, man kan inte lita på det och om det går inte att reparera, då blir det delete..

Kan du veta om det var nu den rätta effekten och inte på sommaren? :)

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: fre dec 09, 2016 7:11 pm
av Erland Cox
Förra våren hade jag 232 hästar.
Längre fram när värmen kom hade jag 220.
Sen jobbade jag mig upp till 236 och nu när det är kallare igen så har samma motor 244 hästar.
Den lämnar ju 236 hästar när det är 20 grader och 253 hästar när det är 0 grader men det trodde jag korrigeringen skulle korrigera bättre?
Samma hjul och däck sen i somras.
Jag ska kolla med leverantören hur korrektionen ser ut.

Erland