Sida 3 av 5

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: lör dec 10, 2016 7:52 pm
av dahla
Pacman, renrummet som du nämer ligger väl inte i samma byggnad som du bromsar motorer i väl? :)

Visst är det väl så att renrummet finns i en ganska stor byggnad med kontrollerat luftflöde och den byggnaden har väl dessutom stått där några år nu. När man kör en avfuktare under lång tid kryper mycket av fukten ur allt material som betong och trä. Att mätta en byggnad med fukt är inte lika enkelt på konstlad väg som när det sker av misstag från när huset byggdes.

Jag arbetar i en kontorsbyggnad där man allt för ofta måste fukta luften för att undvika att allt blir statiskt laddat samt för att personalen får problem med ögon och luftvägar. När vi har mätt den relativa fuktigheten på alla fyra våningarna där det arbetar människor får vi samma resultat vilket brukar ligga på 30%RH vid 21 grader. Vi jämför även med källaren som inte avfuktas alls då den våningen har gamla hederliga vattenburna element och endast frånluftsventilation och där har vi oftast över 50%RH vid cirka 19 grader. I ett av våra utrymmen i källaren har vi en generarator för reservkraft som startar ifall huset skulle bli strömlöst... där varierar temperaturen mycket mer än i övriga huset då cirka tre kvadratmeter av väggen är öppen mot den delen som pentamotorn har sin kylare. Vi har endast frostvakt i det rummet och det rummet följer nästan helt luftfuktigheten som råder utomhus och där mäter man utan problem 80%RH en regnig sommardag och det brukar stämma ganska bra med vad min amatörväderstation där hemma vis aar.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara lika torr luft utomhus vid marknivå som det är innomhus då de flesta hus är byggda av levande material och vädras med hjälp av en klimatanläggning som oftast tar luften från huset tak.

Jag ser inte nån större mening med att ta med luftfuktigheten som en faktor eller parameter när man bromsar en motor... alla har väl märkt att bilen går märkbart bättre en sensommarkväll då augustidimman ligger tät... den torra luften gör nytta... att bilen sen går ännu bättre på vinternnär det är -20 är det ingen som märker för vi kan inte minnas exakt hur bilen gick i dimman och några vettiga mätersultat på stripen eller på banan går inte att få. Motorerna ändrar karaktär med vädret... låt det vara så och använd bromsbänkarna till att tuna motorerna så dom går väl istället för att hänga upp er på 20 hästar hit eller dit :) Det är väl ändå ingen som misstror någon bromsare här för att vilja fuska med några siffror... enkelt att säga till kunden att man får ta siffrorna med en nypa salt men att ni har gett som en motor som inte kan gå bättre utifrån rådande väder.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: lör dec 10, 2016 8:28 pm
av Kadett4wd
nkro skrev:http://www.oso.chalmers.se/weather/

Du kanske gillar Chalmers bättre.
Den där visade väl inte relativ fuktighet?

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: lör dec 10, 2016 8:37 pm
av Kadett4wd
dahla skrev:Pacman, renrummet som du nämer ligger väl inte i samma byggnad som du bromsar motorer i väl? :)

Visst är det väl så att renrummet finns i en ganska stor byggnad med kontrollerat luftflöde och den byggnaden har väl dessutom stått där några år nu. När man kör en avfuktare under lång tid kryper mycket av fukten ur allt material som betong och trä. Att mätta en byggnad med fukt är inte lika enkelt på konstlad väg som när det sker av misstag från när huset byggdes.

Jag arbetar i en kontorsbyggnad där man allt för ofta måste fukta luften för att undvika att allt blir statiskt laddat samt för att personalen får problem med ögon och luftvägar. När vi har mätt den relativa fuktigheten på alla fyra våningarna där det arbetar människor får vi samma resultat vilket brukar ligga på 30%RH vid 21 grader. Vi jämför även med källaren som inte avfuktas alls då den våningen har gamla hederliga vattenburna element och endast frånluftsventilation och där har vi oftast över 50%RH vid cirka 19 grader. I ett av våra utrymmen i källaren har vi en generarator för reservkraft som startar ifall huset skulle bli strömlöst... där varierar temperaturen mycket mer än i övriga huset då cirka tre kvadratmeter av väggen är öppen mot den delen som pentamotorn har sin kylare. Vi har endast frostvakt i det rummet och det rummet följer nästan helt luftfuktigheten som råder utomhus och där mäter man utan problem 80%RH en regnig sommardag och det brukar stämma ganska bra med vad min amatörväderstation där hemma vis aar.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara lika torr luft utomhus vid marknivå som det är innomhus då de flesta hus är byggda av levande material och vädras med hjälp av en klimatanläggning som oftast tar luften från huset tak.

Jag ser inte nån större mening med att ta med luftfuktigheten som en faktor eller parameter när man bromsar en motor... alla har väl märkt att bilen går märkbart bättre en sensommarkväll då augustidimman ligger tät... den torra luften gör nytta... att bilen sen går ännu bättre på vinternnär det är -20 är det ingen som märker för vi kan inte minnas exakt hur bilen gick i dimman och några vettiga mätersultat på stripen eller på banan går inte att få. Motorerna ändrar karaktär med vädret... låt det vara så och använd bromsbänkarna till att tuna motorerna så dom går väl istället för att hänga upp er på 20 hästar hit eller dit :) Det är väl ändå ingen som misstror någon bromsare här för att vilja fuska med några siffror... enkelt att säga till kunden att man får ta siffrorna med en nypa salt men att ni har gett som en motor som inte kan gå bättre utifrån rådande väder.

Ja jag noterar ändringar i luftfuktigheten i källarn bara pelletsbrännarn gått ett tag.
Och, med tanke på all diskussion sånt här kan orsaka står jag ända fast vid att köra okorrigerat och låta kunden få väderdata.
Då kan kunden om han önskar korrigera och räkna själv.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: lör dec 10, 2016 8:56 pm
av Jarmo Y
https://www.youtube.com/watch?v=5R4dulp ... e=youtu.be

Här är en video jag körde i bänken förra winter, kan se alla värdena från luft, temp och fukt.
Provkörde en bil för att se handlar det mellanregister, gjorde det inte rent före modifieringar.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: lör dec 10, 2016 10:02 pm
av nkro
Ja om man inte vill förstå eller inte tro på vad man läser är upp till varje person. Erland räknade i början och fick en ganska stor skillnad på effekt.
Vill ni jämföra med varandra kan ni alla fall försöka göra lika.

Ni vrider och vänder på allt som vanligt för att idiotförklara allt och alla.

Mät det ni kan och redovisa både korrigerat och ej korrigerat och hur ni gjorde svepet.

Jens står och bromsar luft som är uppvärmd från - 20.
Erland står och kör i en rulle med öppen port i regn och 14 grader ute.

Klart ni ska korrigera eller dela ryggrad.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 12:42 am
av nkro
gjorde ett litet räkne test. Bara för att jag ville se skillnaden.
Motorn och namnen hittade jag bara på, men väderstationen finns i mitt kök.
Räknade inte själv. Använde en färdig kalkylator som räknade enligt sae J 1349

Motorn gav 500 hk. I våra bänkar idag.

Vi hade tur vädret var lika i hela landet.
21 grader inne med 40 % luftfuktighet
1 grad ute med 92 % luftfuktighet avlästa på en vanlig hobby väderstation ikväll.

Lufttrycket är 1011.

Bromsare J han står inne och bromsar, men fukten använder han inte.
Korrigeringsfaktorn blir ,968 och 484 hk i motorn

Bromsare E han bromsar ute och räknar med luftfuktigheten.
Korrigeringsfaktorn blir ,935 och 467,5 hk i motorn

Bromsare P han kör med egna värden 15 grader ute och 30 % luftfuktighet trycket var nog 1000.
Korrigeringsfaktorn blir 0,974 och 487 hk i motorn.

Sista bromsaren K han använder inte kompenseringen. Men han kände att motorn var jävligt rapp.
Motorn gav 500 hk men den kändes som en 520 hk motor.

Så ngt kan säkert korrigeringen vara bra för.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 6:07 am
av dahla
Erland Cox skrev: Min sug B230 gav vid 20 grader och 1013 hPa 236 hästar både okorrigerat och korrigerat.

Erland
Vad ska motorn leverera i teorin enligt PipeMax och eventuellt andra program du använder?

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 6:11 am
av dahla
Erland Cox skrev: Varför räknar korrektionsfaktorerna fel?

Erland
Ahh... Dr Cox ställde ju en ledande kuggfråga... själv har han ju svaret när han ställer frågan :mrgreen:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 11:03 am
av Daniel-635
Det där med skillnaden på effekten en sval sommar kväll är mycket förbryllande.

Jag gissar att på min 635a skiljer det minst 30 troligen närmare 50 hk.

Ni som räknar på korrigeringarna kan man få ett väderförhållande som totalt lägger 7-10% korrigering ?
Eller skulle det bli helt orimliga förhållande ?



Hur luftfuktigheten påverkar kan man verkligen undra, en sommarkväll borde luftfuktigheten stiga.
Men reaktionen på motorn blir tvärs emot reaktionen på vatteninsprutning.

Mer spikbenägen, och högre effekt.

Adderar man vatten insprutning påverkas effekten ej nämnvärt men spikningarna slocknar effektivt.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 11:23 am
av Kadett4wd
Jag har testat lite med kalla sommarkvällar med mercan.
Och ärligt måste jag säga att kvällarna med stjärnklart och torr luft så går den bäst.
Kvällar med fuktig luft går den inte fullt lika bra men bättre än den där varma sommardagen.
Och det kan skilja en hel del i prestanda, prestanda som motsvarar ca 30hk på min sugmotor V8.

Dagen jag dynade mercan var en smällvarm sommardag och det gav mig 22hk extra på papperet med korrigering.
Men det var ju inte vad den presterade i bänken.
Däremot vad den ev KAN prestera då man är i 'origo' i korrigeringsfaktorn.
Och det harmonerar lite mot prestandaökningen som sker den där kalla kvällen, kring 30hk

En förgasarmotor däremot korrigerar inte bränsleblandningen och ev tändning för de nya förhållandena, så om den ska kunna prestera vad korrigeringen säger så måste den justeras om.

För att nyttja korrigeringen korrekt måste motorn i varje väderlek justeras optimalt, hur många gör det, handen på hjärtat?

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 11:59 am
av nkro
Det var det som var trixet kadetten.

Men en ny insprutning kompenserar själv. Då kanske korrektionsfaktorn inte är vettig att använda om allt är injusterat.
Erlands förgasar motor kommer skillnaden märkas.

Är korrektionsfaktorn stor kanske det inte var en lämplig dag att bromsa på.

Erlands motor bromsades under ganska optimal förhållande. Men fukt värdet på 10 % är för lågt.

Fukten verkar påverka som Max 3 %.

Beroende på vilken formel man använder lägger den på eller drar av.

Dvs du kan få en felkälla på upp till 6 %

Korrektionen är bara ett verktyg för att kunna få jämförbara värden.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 12:48 pm
av Jarmo Y
Kadett4wd skrev:
För att nyttja korrigeringen korrekt måste motorn i varje väderlek justeras optimalt, hur många gör det, handen på hjärtat?
Det är just den grejen vad det görs i bänken, försöker justera optimalt, utan korrigering du kan inte veta är det nu bättre eller inte efter modifieringar jämför halv år sen. Om samma motor justeras på sommaren och på wintern optimalt, det ska bli samma effekt, inte någon 10 hk skillnad.

I en moppebänk när effekterna är små, korrigering gör inte mycket skillnad men det skadar inte att använda det.

Performance Trends säljer separat en väderstation som räknar själv korr.faktor nummer, kostar ca. 300 dollar. Man kan inte kolla det från nätet och använda i bänken.

En bra exempel blev det en gäng när det bromsades utan korrigering, precis som Erland gjorde, på sommaren och på wintern.
Gjordes en motor på nytt med nya delar, det blev avsevärt bättre motor, helt märkbar skillnad, men i en bänk som hade inte korrigering, (har det nu för jag skaffade det till den bänken) effekten var avsevärt sämre över hela skalan i bänken men inte på banan.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 1:58 pm
av Jarmo Y
http://performancetrends.com/DataMitePricesOnly.htm

Komplett Weather station kostar nu 350 dollar.
Om det är inbyggt till dynobox som jag har, kostar det hälften, 175 dollar.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 2:14 pm
av Kadett4wd
edit: ähh,, det leder ingen vart.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 5:56 pm
av nkro
https://wahiduddin.net/calc/cf.htm

Erland

När jag räknade med formeln på den här sidan stämmer det rätt bra.
Hade fukten varit med vid båda bromsningarna hade det kanske stämt väldigt bra.