Sida 4 av 5

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: sön dec 11, 2016 11:49 pm
av Pacman
dahla skrev:Pacman, renrummet som du nämer ligger väl inte i samma byggnad som du bromsar motorer i väl? :)

Visst är det väl så att renrummet finns i en ganska stor byggnad med kontrollerat luftflöde och den byggnaden har väl dessutom stått där några år nu. När man kör en avfuktare under lång tid kryper mycket av fukten ur allt material som betong och trä. Att mätta en byggnad med fukt är inte lika enkelt på konstlad väg som när det sker av misstag från när huset byggdes.

Jag arbetar i en kontorsbyggnad där man allt för ofta måste fukta luften för att undvika att allt blir statiskt laddat samt för att personalen får problem med ögon och luftvägar. När vi har mätt den relativa fuktigheten på alla fyra våningarna där det arbetar människor får vi samma resultat vilket brukar ligga på 30%RH vid 21 grader. Vi jämför även med källaren som inte avfuktas alls då den våningen har gamla hederliga vattenburna element och endast frånluftsventilation och där har vi oftast över 50%RH vid cirka 19 grader. I ett av våra utrymmen i källaren har vi en generarator för reservkraft som startar ifall huset skulle bli strömlöst... där varierar temperaturen mycket mer än i övriga huset då cirka tre kvadratmeter av väggen är öppen mot den delen som pentamotorn har sin kylare. Vi har endast frostvakt i det rummet och det rummet följer nästan helt luftfuktigheten som råder utomhus och där mäter man utan problem 80%RH en regnig sommardag och det brukar stämma ganska bra med vad min amatörväderstation där hemma vis aar.

Man kan inte förvänta sig att det ska vara lika torr luft utomhus vid marknivå som det är innomhus då de flesta hus är byggda av levande material och vädras med hjälp av en klimatanläggning som oftast tar luften från huset tak.
Du har helt rätt.
Vi mäter inte utomhus, och vi har friskluftsintagen på fastigheternas gavel (två olika fastigheter, en byggd 1999 och den andra byggd 2012). Däremot tar vi in luft i storleksordningen 20.000m3/h och tempererar, hepa-filtrerar samt befuktar eller avfuktar och den mäts i intaget, i processen samt inne i lokalerna. Sen har vi frånluftssystem som reglerar övertrycken i lokalerna samt släpper temp till tilluften innan vi släpper ut den över tak.
Man kan anta att den luft vi mäter i intaget håller samma status som den luft som finns omedelbart utanför byggnaden :wink:

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 12, 2016 1:27 pm
av JoBy
Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tis dec 13, 2016 8:08 pm
av Erland Cox
Jag får försöka hitta en bra väderstation och köra med den korrektionen från nätet.
Detta ska motorn lämna vid 20 grader men jag kan ju ändra VE i programmet:
144,331 Cubic Inches @ 6500 RPM with 120,00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 216,3 to 229,1 at ,559 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 171,4 to 185,7 at ,520 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 227,8 232,5 235,5 238,5
Peak Torque Lbs-Ft 202,9 208,2 210,5 213,6

Texten ovan blir lite sidoförflyttad men det går väl att lista ut.
Över 300Nm när det var kallt men det är jävligt svårt att ställa exakt varv, Nm är uträknat men effekten uppmätt.
När jag hade 236 hästar ställde jag efter en noggrann varvräknare och hade 280 Nm.

Det här med luftfuktighet. 100% luftfuktighet vid 20 grader bör ge mycket större förlust än vid 0 grader eftersom luften kan hålla mer vattenånga vid högre temp.

Bild

Det blir snabbt komplicerat.

Erland

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: ons dec 14, 2016 1:16 am
av The
JoBy skrev:Om man tar in kall vinterluft och bara värmer den så sjunker ju RH eftersom varm luft kan bära mer fukt.

Det måste bli fel att ange luftfuktigheten som mäts utomhus.
Känns ju väl inte direkt sannolikt att man lyckas värma upp en motors förbrukning från yttertemp till innetemp vid upprepade pull i bromsbänken (om det är kallt ute).

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: ons dec 14, 2016 1:28 am
av JoBy
Det beror väl på hur kompenseringen beräknas och vad man mäter.

Använder fuktkompensering gram vatten per kg luft, eller relativ luftfuktighet och temperatur?

Du kan inte mäta relativ luftfuktighet ute och använda det tillsammans med temperatur inne. Om du mäter relativ fuktighet ute och temperatur ute så kan du räkna ut gram vatten per kg luft. Detta värde ändras inte när luften värms upp.

Har du ett luftintag som använder uteluft eller inneluft?

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: ons dec 14, 2016 7:15 pm
av nkro
Det har du rätt i joby. Om nu inte luften blandar sig med inomhusluft, beroende på hur allt är byggt.
Smartast är nog att göra som jarmo använda väderstationen direkt in i bänken. Undra hur den boxen ser ut. Signalerna bör vara någon standard.

Bökigt att behöve räkna hela tiden men det går säkert göra ngt i excell.

Mollierdiagram finns säkert både i excell eller program att ladda ner.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 19, 2016 1:03 am
av Erland Cox

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 19, 2016 9:55 am
av Kadett4wd
Jag hade en som jag slog hammarn i, så bra funkade den.

Om du har performancetrends loggelektronik, men en äldre utan väderstation inbyggd så finns denna:
http://performancetrends.com/Weather-Station.htm

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 19, 2016 11:12 am
av Pacman
Erland, Hör av dig till Dynomet där du köpt bänken så kan de ordna en väderstation som du kopplar direkt in i den med automatisk väderkorrektion hela tiden, så som Jarmo har.

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 19, 2016 4:46 pm
av Erland Cox
OK, då skriver jag till honom.

Erland

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: mån dec 19, 2016 11:28 pm
av Erland Cox
Han hade tyvärr inget sånt.

Erland

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tis dec 20, 2016 11:40 am
av Kadett4wd

Postat: tis dec 20, 2016 2:58 pm
av Big Al
-

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tis dec 20, 2016 3:38 pm
av Jarmo Y
Dynoprogram kanske inte förstå vad är den signalen och vad det ska göra med det.

Dyno Datamite fungerar på en Dynomet också, på det viset man får alla finesser :)

Re: Temperatur och tryck korrigering

Postat: tis dec 20, 2016 4:34 pm
av Jens Gustavsson
erland vad har du för dyno? vilket el system? jag och jeppe kanske kan hjälpa dig? jag har varit inblandad i några bänkar här uppe och fixar grejor till dem.


jens@savarturbo.se

mvh jens