Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Temperatur och tryck korrigering
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=93509
Sida 5 av 5

Författare:  Kadett4wd [ tis dec 20, 2016 5:11 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

dynomet skriver de ju längre upp.

http://www.dynomet.dk/en_whoarewe.htm

Författare:  Erland Cox [ tis dec 20, 2016 5:40 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Jag är tacksam för all hjälp och köper gärna in bra grejer från den som har nåt att erbjuda.

Erland

Författare:  Kadett4wd [ tis dec 20, 2016 6:13 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Om dynomet kan läsa performancetrendsboxen har du lösningen där.

Författare:  Erland Cox [ ons dec 21, 2016 1:02 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Den har ju en massa ingångar som kan läsa givare, jag kan fråga honom.


Erland

Författare:  Jens Gustavsson [ ons dec 21, 2016 9:33 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Erland Cox skrev:
Jag är tacksam för all hjälp och köper gärna in bra grejer från den som har nåt att erbjuda.

Erland


som sagt skriv bara vad du har för grejor så kollar jag. är det performanc trend så är jag och jeppe återförsäljare så då ska det gå bra att fixa fram. finns lite olika alternativ beroende på vad du har för bänk och burkar? tyvär är ju dollarn lite dum just nu men vi försöker hålla skapliga priser iallafall och bra hjälp.

mvh jens

Författare:  Jarmo Y [ ons dec 21, 2016 5:53 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

350 dollar kostar weather station hos Performance Trends sa ja redan längesen. :) Skicka e-mail till keving@performancetrends.com han kan säkert hjälpa.

http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... bout-boost

Författare:  Kadett4wd [ tor dec 22, 2016 1:58 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Om ni har nån segelflygsklubb i närheten, eller flygklubb överhuvudtaget så kanske de presenterar väderdata 'live'?
I Ludvika har vi denna:

http://www.ludvikasegel.com/wx/
Jag brukar köra efter den då jag skriver in väderdata, jag bor ca 6km från stationen och på ungefär samma höjd, skiljer bara nån meter.
Det blir inte exakt, men det blir bättre än Julagrejer ;)

Författare:  nkro [ tor dec 22, 2016 7:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Jag läste att trycket på väderstationer kan vara omräknat pga vilken höjd stationen ligger på. Värt att kolla upp.

Vet inte vad Erland kolla trycket med sin Jula pryl.

Författare:  Jarmo Y [ fre dec 23, 2016 11:39 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Du har rätt, det är korrigerad siffra to the sea level.
Erland, de mätarna har en skruv bakom om det var analog, de går att justera, bara gå till nån som har en bra utrustnig och kalibrera mätarna där.

En gång jag tog med min dynobox och computer till en yrkeshögskola, de hade en bosch dyno, kollade väderstationen och båda visade exakt samma corr.factor.
De har också en Superflow 901, som de använder mycket sällan. Det kostade 70 000 euros ca. 10 år sen med alla jobb och utrustning.

Författare:  Erland Cox [ fre dec 23, 2016 9:27 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Jag hade ingen aning om att trycket var korrigerat mot havsnivå.
Jag har en annan barometer som är analog och den visar mer rätt.
Ska köra test vid olika väderlek och sammanställa lite värden så att jag får kläm på skillnaden.

Erland

Författare:  Big Al [ mån jan 02, 2017 5:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Jens Gustavsson skrev:
Hej nu först vill jag förklara varför jag varierar lite olika väder kompenseringar! det beror på att jag skulle vilja tala om detta för de som har motor broms bänkar och som är intresserad av att få till en svensk enad korrigerings standard som fungerar mycket bättre än den vi använder (detta gäller turbo motorer nu).
jag har klurat på hur man ska göra för att få mera korrekta siffror men skulle vilja snacka med dem som har bänkar först runt i detta land och bromsar mycket turbo för att se om folk är intresserade av en ny standard för turbo motorer ?


Citarar Jens från en annan tråd.

Det borde ju vara smartast att bänka t.ex en motor (främst i motorbänk till att börja med) på samma laddtryck fast med olika "väderlek" sedan mäta okorrigerat och få ut rådata på hur just den motorn svarar på väderleksändingar. Sen fortsätter man med andra motorer och när man är nöjd tar man fram en ny korrigerings standard som bygger på just rådatan.

Jag kan då lätt hjälpa till att ta fram en formel för den nya standardkorrigeringen om det blir intressant.

Författare:  Kadett4wd [ mån jan 02, 2017 9:15 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Man bör nog också på en överladdad motor korrigera mot lufttrmp EFTER intercoolern.

Författare:  Matti johansson [ mån jan 02, 2017 10:32 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Temperatur och tryck korrigering

Jag har en väderstation som sportdevices rekommenderade innan dom hade själv. Den är ansluten till datorn via usb som sen programmet läser av på nåt vis.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Uppgraderat med sportdevices egen. Vart fel temp på den gamla....

Sida 5 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/