Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 30, 2016 6:58 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Länken han skickade beskriver det mycket väl.

Om du tittar på en modern motor och dess motorstyrning så lägger man in filter för att mjuka ut just denna skillnaden på motorn hastiget under tändförloppet.
Man känner stor skillnad mellan olika motorstyrningar även på samma motorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 11:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Inlägg: 42
Ort: Slidell. LA. USA.
HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vem behover en varvraknare? Det gar sa har med :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=t0ToYhjYV9I&t=611s


Killen har en massa roliga videos for den som har tid att ta kal pa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 6:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1435
Ort: Timrå
Som vanligt är det skillnad på olika ....

Alla mikroprocessorbaserade mät/styrsytem använder en klocka med given frekvens för att hålla takten och mäta tid. Oftast har pulsfrekvensen sitt ursprung i en kristalls resonansfrekvens. Den håller 'sin' frekvens bra men alla kristaller är individer och den exakta frekvensen kan därför vara något fel. Detta är orsaken till att olika klockor efter en tid visar olika. Detta är absolut ett helt försumbart problem när det gäller snabba förlopp som motorstyrning. En klocka som drar sig 15 minuter per dygn ( = 1440 minuter) har en frekvensavvikelse på ungefär 1%. Detta är ju jättemycket men vad skulle det innebära i praktiken?
Jo, att varvtals-skalan på bränsle och tändnings-mapparna skulle bli 1% fel. Cellen för 5000 RPM skulle egentligen gälla för 4950 RPM. Hur många celler är det i mappen? Detta är ju heller inget som ändrar sig så mappningen blir ju inte fel bara för att frekvensen är något långsam eller snabb.

Det som är viktigt är att frekvensen är KONSTANT.

Klockfrekvensen genererar 'tick' och det är minsta upplösningen på tidsaxeln.

Anta att motorn endast får en referenspuls per varv (från brytare på tvåcylindrig fyrtaktare) Genom att räkna antalet tick mellan varje puls så mäts varvtalet. Från det uppmätta varvtalet och antalet tick från föregående referenspuls kan vevaxelns position beräknas. Möjligt fel mellan beräknad och verklig position ökar ju längre från referenspulsen man har räknat. Därför vill man få referenspulsen strax före max förtändning.

Osäkerheten i position är säkert mångfalt större än osäkerheten i uppmätt varvtal.
Genom att lägga till fler referenspulser får motorstyrningen tätare positionsreferenser för vevaxeln. Med Ex 36-1 tandhjul fås en referens varje 10 grader. Med 1% felräkning hamnar man ändå bara på 0.1 grad fel i slutet innan nästa referens.

Eftersom motorn hastighet inte är konstant över varvet behöver frekvensmätningen ett filter. Positionsberäkningen däremot ska utgå från senaste kända referenspuls. Även om klockan är uselt kalibrerad behöver inte styrningen fungera dåligt.

När man sedan jämför mätvärden från varvräknare, motorstyrning och bromsbänk så finns det ännu mer som ställer till det. Tidsfördröjningar.... Det kan säkert vara flera tiondels sekunder i fördrökning mellan mätning och presentation av värdet på skärm eller mätare.

Den som kan ha bäst koll är den som har flest referenspulser per varv.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1261
nalletill1000 skrev:
HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vem behover en varvraknare? Det gar sa har med :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=t0ToYhjYV9I&t=611s


Killen har en massa roliga videos for den som har tid att ta kal pa.


Tror de flesta som pillat lite med eftermarknadssprut känner igen de där pikarna, på gott och på ont :angryfire:

JoBy skrev:
Som vanligt är det skillnad på olika ....

Alla mikroprocessorbaserade mät/styrsytem använder en klocka med given frekvens för att hålla takten och mäta tid. Oftast har pulsfrekvensen sitt ursprung i en kristalls resonansfrekvens. Den håller 'sin' frekvens bra men alla kristaller är individer och den exakta frekvensen kan därför vara något fel. Detta är orsaken till att olika klockor efter en tid visar olika. Detta är absolut ett helt försumbart problem när det gäller snabba förlopp som motorstyrning. En klocka som drar sig 15 minuter per dygn ( = 1440 minuter) har en frekvensavvikelse på ungefär 1%. Detta är ju jättemycket men vad skulle det innebära i praktiken?
Jo, att varvtals-skalan på bränsle och tändnings-mapparna skulle bli 1% fel. Cellen för 5000 RPM skulle egentligen gälla för 4950 RPM. Hur många celler är det i mappen? Detta är ju heller inget som ändrar sig så mappningen blir ju inte fel bara för att frekvensen är något långsam eller snabb.

Det som är viktigt är att frekvensen är KONSTANT.

Klockfrekvensen genererar 'tick' och det är minsta upplösningen på tidsaxeln.

Anta att motorn endast får en referenspuls per varv (från brytare på tvåcylindrig fyrtaktare) Genom att räkna antalet tick mellan varje puls så mäts varvtalet. Från det uppmätta varvtalet och antalet tick från föregående referenspuls kan vevaxelns position beräknas. Möjligt fel mellan beräknad och verklig position ökar ju längre från referenspulsen man har räknat. Därför vill man få referenspulsen strax före max förtändning.

Osäkerheten i position är säkert mångfalt större än osäkerheten i uppmätt varvtal.
Genom att lägga till fler referenspulser får motorstyrningen tätare positionsreferenser för vevaxeln. Med Ex 36-1 tandhjul fås en referens varje 10 grader. Med 1% felräkning hamnar man ändå bara på 0.1 grad fel i slutet innan nästa referens.

Eftersom motorn hastighet inte är konstant över varvet behöver frekvensmätningen ett filter. Positionsberäkningen däremot ska utgå från senaste kända referenspuls. Även om klockan är uselt kalibrerad behöver inte styrningen fungera dåligt.

När man sedan jämför mätvärden från varvräknare, motorstyrning och bromsbänk så finns det ännu mer som ställer till det. Tidsfördröjningar.... Det kan säkert vara flera tiondels sekunder i fördrökning mellan mätning och presentation av värdet på skärm eller mätare.

Den som kan ha bäst koll är den som har flest referenspulser per varv.


Allt det där har jag skrivit redan tror jag.

Som när Patrick skrev att sprutet behöver stenkoll på varvtalet och jag skrev att sprutet inte behöver det...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 9:53 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Självklart behöver sprutet ha koll på varvtalet

Men i teorins värld behöver det inte ha koll på varv per exakt minut

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 03, 2017 10:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1261
Steve skrev:
Självklart behöver sprutet ha koll på varvtalet

Men i teorins värld behöver det inte ha koll på varv per exakt minut


Koll ja men inte stenkoll, precis vad jag skrev.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010