Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 12:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 04, 2017 2:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 216
Har funderingar på att investera en chassidyno men skulle behöva få ner ljudnivån ut från lokalen.

Så letar lite tips och folk som testat olika slags ljuddämpning till avgasutsuget

Sätt allt i från Lastbilsljuddämpare till lekasten kistor.

Systemet lär vara tänkt för max 1000hp.

Har rätt så obegränsat med plats för fläktar m.m.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 2:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2128
Ort: yttertavle/umeå
Kolla på ljudämpare för ventilation!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 3:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 216
Absolut.

Vad är bästa väg att kyla avgaserna på ? Vattenmantlat eller friskluft från ett ejektorrör?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 5:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
Behöver du kunna flytta ljuddämparen?
Man kan bygga en vagn med isolerade plåtväggar med hyfsat stor volym med väggar inuti som slår sönder ljudvågorna.
Eller en vagn med stora ventilationsljuddämpare på, såna har jag skaffat.
Man kan strypa utloppet på dom om det behövs för att få ner ljudet.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 5:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 216
Så här ser min grundtanken ut i solid iallafall.

Bilderna är från uppifrån mot vinden

Avgasernas väg från bilen är följande:

1. Ändrör på bil
2. Slang/rör upp till tak
3. Genom taket med rör som är värme/brandisolerat
4. Fläkt
5. Ljuddämpare
6. Ner genom taket igen
7. Ut i marken för sedan leda upp de i atmosvären

Har även möjlighet att ha en s.k kista i marken också. Om en sådan hjälper.

Har ni nått o inflika med i denna ide. Skriv bara :)

Sen nåra funderingar ja har.

Hur kraftig fläkt lär man ha?
Kan man ansluta direkt till ändröret på bilen eller lär man ha en stora kona med lite avstånd?

Finns de nåra som som kör chassidyno med stängda dörrar som kanske har lite erfarenhet?


Bild

Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 5:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 216
Erland Cox skrev:
Behöver du kunna flytta ljuddämparen?
Man kan bygga en vagn med isolerade plåtväggar med hyfsat stor volym med väggar inuti som slår sönder ljudvågorna.
Eller en vagn med stora ventilationsljuddämpare på, såna har jag skaffat.
Man kan strypa utloppet på dom om det behövs för att få ner ljudet.

Erland



Nej. Ljuddämparna kommer sitta uppe på vinden. Fast installation.
Du förstår nog när du ser bilderna som ja nyss posta.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 04, 2017 6:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 216
Lite mer ritat nu.

Gjorde om utlopp då de strypte lite väl mycket med två 250mm

Nu är de 250 innan t-kors och 315 efter

Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 11:53 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9679
Ort: Sävar
Jag har också liknande planer.

All frånluft i lokalen kommer vara genom samma väg som avgaserna. Jag satsar på friskluft med ejektorverkan att kyla avgaserna en del och tror att bara av att gå upp i volym blir temperaturen så mycket lägre att med plåt-kanaler och ventilations-ljuddämpare blir det säkert inga problem. Jag har fantiserat om dubbla 400-500 mm kanaler och stora ljuddämpare, som mynnar ut i en kammare med interna väggar för att slå sönder ljudet mer, och frånluft-fläkten sitter här. Eventuellt en baffel som skickar luften uppåt och ut efter fläkten.

Tilluft kommer ha ett stort ljud-dämpat inlopp med minst en kvadratmeter kanal med med väggar inuti att slå sönder ljud som letar sig ut den vägen.

Problem finns, och jag har inte förstått vilka som kommer dyka upp förrän det är byggt. Det kan ju hända att det blir svårt att styra temperaturen i lokalen om det är stor skillnad ute/inne, och en dag som denna med -23 grader C ute så blir det svårt. Det går hitta på en del smarta regleringar och tricks, där man kör frånluft-fläktar vid behov. Jag räknar inte med att ha tilluft-fläktar alls, då jag vill kontrollera frånluften och få ut avgaserna.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 1:33 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
Inlägg: 6
Ort: Charlottenberg
Detta är intressant. Jag kör själv i garage, och skulle vilja få ned ljudet ännu mer även om det funkar ganska bra nu.

Jag kör undertryck i lokalen då jag bara har ström till en fläkt som det är idag (5,5kw) Använder alltså samma fläkt till avgasutsug samt dra luft in i lokalen. Detta är det mest effektiva jag testat hittills. Har 2 resp 3st 400mm ventilationsslangar som inluft som jag kan styra som jag vill mot bilen. Om det blir för kallt på vintern, kan man dra ned fläkten lite och köra kylluft lite längre från bilen. Avgaser åker fint ut på 25hz på min fläkt.

Lokalen är ca 63kvm. Tar in luft fram, och drar ut det bak genom en isolerad träkista på 3,5m som fläkten sitter inne i. Körde förr med öppna dörrar och samma fläkt fram istället och drog ut avgaser med en mindre. Det kylde mycket sämre och fick turbulens i lokalen.

Suga är bättre än att trycka är min erfarenhet. Har dock lust att bygga mer ljuddämpning om man inte ska flytta till en annan lokal.

_________________
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 5:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag skulle nog dra avgas separat ifrån utluften.
Sen bygga nån slagt luftschunt som kan reglera inkommande luft med uppvärmd luft i garaget.
För att kunna reglera tempen i rummet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 5:47 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9679
Ort: Sävar
Patrik Holmqvist: Det låter likt som jag vill ha det. Jag kommer ha en del mer ljud-dämpning när jag blir klar, även ljudbafflar i lokalen.

Just nu kör jag öppna portar med ett par kraftiga fläktar som suger ut luft ur lokalen, och minst en turbin-fläkt fram för att kyla bilen. Det har fungerat riktigt bra men ljudnivån och kontrollen över temperaturen i rummet är inte som jag vill ha det.

Patrick : Det vore fint att köra separat avgasutsug, kan bli något man experimenterar med. Jag känner att det nog är enklare i tanken än i praktiken med den variation i avgas-lösningar som finns på bilarna som passerar min bänk.. bara en sån sak som ej återledd wastegate, men det kan man ju acceptera - den ska liks vara stängd när maskinen ger lite mos. :)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 8:58 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
Inlägg: 6
Ort: Charlottenberg
Ja, separat är inte så enkelt i praktiken. Som du säger, så är det mycket smidigare när man kan backa in vilken bil som helst och alla avgaser samt andra ångor åker ut. Mycket bättre luftkvalitet.
Sen så kommer det ju MYCKET avgaser på en t.ex 3liters motor på 2.5bar och kanske 1000hp. Jag tyckte detta funkade väldigt bra iaf. Ska försöka ta mer bilder som visar hur jag gjort. Detta ska givetvis förfinas, men jag är nöjd med funktionen så långt:)

Bild
Bild

_________________
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 3:05 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
Det ser bra ut, blir rätt kallt att stå i draget väl?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 3:08 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
http://www.theoldone.com/articles/Dyno_ ... mfinal.htm

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 10:56 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 10, 2016 2:47 pm
Inlägg: 6
Ort: Charlottenberg
Visst, blir lite dragigt. Men om du har slangarna in mot bilen så försvinner draget under bilen och ut bak. Man vill ju också kyla avgassystemet så att man inte tänder eld på bilen när man står stilla länge i steady state osv.

Den i länken är väl lite mer påkostat än jag har i mitt garage. Dyraste delen till ventilationen var nog frekvensomvandlaren. Fläkten är en hötork:)

_________________
BPH Performance
Mappning/motorbyggen
4wd nav-dyno


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010