Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 5:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 06, 2017 12:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Inlägg: 70
Ort: GBG
Tjo! Går i tankarna att bygga mig en testbänk för motorer och när jag ändå håller på tänkte jag bygga på en broms med :thumbright: Så är det någon här som har koll på program m.m samt vart man ska få strömmen ifrån för att driva Telman? Gammal TIG svets? Sen vill man ju så klart ha en lastcell m.m så man kan få upp diagram på datorn med färdiga siffror så man slipper räkna ut detta. :hihi: Finns ju massa kompetent folk på detta forum så någon måste ju kunna ge lite tips. Hur mycket varv brukar en Telma broms tåla? 3500rpm? Någon som har vettiga bilder på sin bänk? För har verkligen inte tummen mitt i handen så får jag inte tag på en Telma broms blir det att svarva/fräsa en egen vatten turbin. :mrgreen:

_________________
Jag gasa och det höll :D:D:D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 1:20 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9688
Ort: Sävar
Du lär behöva en växellåda till de flesta retarders för som du säger klarar de inte mer än 3-4 tusen varv och bromskraften dalar.
Kolla på http://sportdevices.com/

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 3:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Inlägg: 70
Ort: GBG
Jo misstänkte också detta att man kommer att behöva minska varvet men vill bygga det så kompakt som möjligt så gick i tankarna om man skulle köra med en 2-1 utväxling med tandrem. Någon som provat?

_________________
Jag gasa och det höll :D:D:D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 5:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 554
Ort: Lapua Finland
En kompis har en 1600 nm Telma direkt till motorn fast jag varnade honom. :) han har svarvat nya bromsplattor av steel så det håller bättre att varva jämför gjutjärn.
Han har minskat spelet mellan plattor och magneter så det blir kanske mer än 1600 nm.

Han har bromsat en dubbelturbo hemi v8, styrning är en liten billigt inverter svets och det funkar.

Vad som är bra, bromsen håller inte mer än 5000 rpm emot hemi så han lever forfarande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 5:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Inlägg: 70
Ort: GBG
Precis va jag ville höra angående svetsen! Kan du fixa fram några bilder på detta tro så man ser hur bänken är upp byggd? Är det en helt vanlig pinnsvets han kör med?

_________________
Jag gasa och det höll :D:D:D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 7:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 554
Ort: Lapua Finland
Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 06, 2017 7:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Inlägg: 70
Ort: GBG
Jarmo Y skrev:
Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.

Okej tack! Fråga även gärna vilket program m.m han använder. :thumbright:

_________________
Jag gasa och det höll :D:D:D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010