Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av mulle meck »

Tjo! Går i tankarna att bygga mig en testbänk för motorer och när jag ändå håller på tänkte jag bygga på en broms med :thumbright: Så är det någon här som har koll på program m.m samt vart man ska få strömmen ifrån för att driva Telman? Gammal TIG svets? Sen vill man ju så klart ha en lastcell m.m så man kan få upp diagram på datorn med färdiga siffror så man slipper räkna ut detta. :hihi: Finns ju massa kompetent folk på detta forum så någon måste ju kunna ge lite tips. Hur mycket varv brukar en Telma broms tåla? 3500rpm? Någon som har vettiga bilder på sin bänk? För har verkligen inte tummen mitt i handen så får jag inte tag på en Telma broms blir det att svarva/fräsa en egen vatten turbin. :mrgreen:
Jag gasa och det höll :D:D:D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av mattias »

Du lär behöva en växellåda till de flesta retarders för som du säger klarar de inte mer än 3-4 tusen varv och bromskraften dalar.
Kolla på http://sportdevices.com/
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av mulle meck »

Jo misstänkte också detta att man kommer att behöva minska varvet men vill bygga det så kompakt som möjligt så gick i tankarna om man skulle köra med en 2-1 utväxling med tandrem. Någon som provat?
Jag gasa och det höll :D:D:D
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av Jarmo Y »

En kompis har en 1600 nm Telma direkt till motorn fast jag varnade honom. :) han har svarvat nya bromsplattor av steel så det håller bättre att varva jämför gjutjärn.
Han har minskat spelet mellan plattor och magneter så det blir kanske mer än 1600 nm.

Han har bromsat en dubbelturbo hemi v8, styrning är en liten billigt inverter svets och det funkar.

Vad som är bra, bromsen håller inte mer än 5000 rpm emot hemi så han lever forfarande.
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av mulle meck »

Precis va jag ville höra angående svetsen! Kan du fixa fram några bilder på detta tro så man ser hur bänken är upp byggd? Är det en helt vanlig pinnsvets han kör med?
Jag gasa och det höll :D:D:D
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av Jarmo Y »

Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.
Användarvisningsbild
mulle meck
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
Ort: GBG

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Inlägg av mulle meck »

Jarmo Y skrev:Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.

Okej tack! Fråga även gärna vilket program m.m han använder. :thumbright:
Jag gasa och det höll :D:D:D
Skriv svar