Sida 1 av 1

Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 12:17 pm
av mulle meck
Tjo! Går i tankarna att bygga mig en testbänk för motorer och när jag ändå håller på tänkte jag bygga på en broms med :thumbright: Så är det någon här som har koll på program m.m samt vart man ska få strömmen ifrån för att driva Telman? Gammal TIG svets? Sen vill man ju så klart ha en lastcell m.m så man kan få upp diagram på datorn med färdiga siffror så man slipper räkna ut detta. :hihi: Finns ju massa kompetent folk på detta forum så någon måste ju kunna ge lite tips. Hur mycket varv brukar en Telma broms tåla? 3500rpm? Någon som har vettiga bilder på sin bänk? För har verkligen inte tummen mitt i handen så får jag inte tag på en Telma broms blir det att svarva/fräsa en egen vatten turbin. :mrgreen:

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 1:20 pm
av mattias
Du lär behöva en växellåda till de flesta retarders för som du säger klarar de inte mer än 3-4 tusen varv och bromskraften dalar.
Kolla på http://sportdevices.com/

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 3:16 pm
av mulle meck
Jo misstänkte också detta att man kommer att behöva minska varvet men vill bygga det så kompakt som möjligt så gick i tankarna om man skulle köra med en 2-1 utväxling med tandrem. Någon som provat?

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 5:10 pm
av Jarmo Y
En kompis har en 1600 nm Telma direkt till motorn fast jag varnade honom. :) han har svarvat nya bromsplattor av steel så det håller bättre att varva jämför gjutjärn.
Han har minskat spelet mellan plattor och magneter så det blir kanske mer än 1600 nm.

Han har bromsat en dubbelturbo hemi v8, styrning är en liten billigt inverter svets och det funkar.

Vad som är bra, bromsen håller inte mer än 5000 rpm emot hemi så han lever forfarande.

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 5:31 pm
av mulle meck
Precis va jag ville höra angående svetsen! Kan du fixa fram några bilder på detta tro så man ser hur bänken är upp byggd? Är det en helt vanlig pinnsvets han kör med?

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 7:26 pm
av Jarmo Y
Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.

Re: Funderingar kring styrning av Telma Retarder m.m..

Postat: fre jan 06, 2017 7:58 pm
av mulle meck
Jarmo Y skrev:Inverter pinnsvets ja. Bromsen har skyddsplåt runtom så det syns nog inget men nästa gång när jag åker dit, kan ta bilder på allt, han bor 40 km bortåt.

Okej tack! Fråga även gärna vilket program m.m han använder. :thumbright: