Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 2:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 04, 2017 8:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Kan börja med vad jag har för saker i min chassidyno

Dubbelrullar Olänkat
Magnetbroms Frensela 1000nm
Lastcell 500kg
RW-ST01A Förstärkare
Performance Trends DataMite 4 USB
Frensela DCR VAR10-40F Transformator


Har köpt det beggat och är i princip helt ny på dynos

Styr bromsen med en potentiometer. 0-10v input i transformatorn.

Fråga 1

Problemet är att när jag ändrar bromskraft så ändras hp/nm
Är det så enkelt att detta system inte stödjer kompensering för broms eller är nått lite knasigt inställt bara.
Den är repeterbar så länge man inte ändrar bromsens kraft

Fråga 2

Och när jag ändrar från Tourqe at Engine Flywheel till Tourqe at dyno rollers visar den 3-4ggr mera vrid än verkligt.
För jag skulle vilja få hjuleffekt ist för beräknad motoreffekt.



Denna graf visar helt ideniska pull men med olika bromspålägg
Laddtryck m.m håller sig precis lika mellan pullen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 8:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Vridet ökar ju i transmission pga utväxlingen i bakaxeln?
Så om motorn ger 200Nm och du har 4:10 i bakaxelutväxling så bör ju hjulvridet vara 200x4.1(om rulldiam är lika stor som hjuldiam, det är ju en utväxling däremellan också som man måste räkna med då det skiljer)
Sen tillkommer det även att dra bort små förluster så det blir inte exakt 4.1, men hoppas du förstår principen.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 9:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Absolut. De var det jag var inne på. Skippade bara att skriva mina teorier.

Men det finns ingen funktion för att dra av flywheel tourqe med ett givet procentvärde?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Du råkar inte veta svaret på andra frågan också. ☺️

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 9:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
har inte så stor koll på hur man ställer in med 'torquearm' etc etc.
Jag kör med inertiadyno så jag är lite begränsad i kunskap.
Men det kommer nog snart nån som kan =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Okej. Ja det gör de nog.

Jag spekulera lite på att de kan va så lätt att den är felkalibrerad bara.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 10:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om pullen tar olika lång tid kan det väl vara så enkelt att det är motorns egna inertia som måste adderas?
Om ett långsammare pull ger mer hk kan det vara så.
Det är dock bäst att se detta på en sugmotor eller kompressormotor.
En turbomotor tillåts ju bygga laddtryck och ger mer hk längre ned, på toppen av registret bör dock felet vara lika som en sugmotor/kompressormotor.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 11:54 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Ja de skulle ju eventuellt kunna vara så.

Testade kalibrera den nu, ingen förbättring.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 5:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Visar han lika effekt (sugmotor) på steadystate som inertia? Eller bra lika iallafall?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 7:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Det är ingen steadystate styrsystem ja använder.
Styr bromsen med potentiometer

Gick väl dock att uppgradera och köpa till en box så de bli det.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 10:44 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Inga som har nå fler teorier?

MVH

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 09, 2017 9:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Där inne på correction factor rutan du kan la in utväxling, då program räknar rätt torque, rpm osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 09, 2017 10:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Och som Patrik sa, utväxling har betydelse för max. effektmätning. Om bilen har tex. 4:1 utväxling från rullar till motorn, din 1000 nm telma kan bromsa 250 nm ur motorn.

Program räknar inte automatisk motoreffekt som du sa, det är hjuleffekt fortfarande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010