Sida 1 av 1

Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 8:17 pm
av Johnny Borg
Kan börja med vad jag har för saker i min chassidyno

Dubbelrullar Olänkat
Magnetbroms Frensela 1000nm
Lastcell 500kg
RW-ST01A Förstärkare
Performance Trends DataMite 4 USB
Frensela DCR VAR10-40F Transformator


Har köpt det beggat och är i princip helt ny på dynos

Styr bromsen med en potentiometer. 0-10v input i transformatorn.

Fråga 1

Problemet är att när jag ändrar bromskraft så ändras hp/nm
Är det så enkelt att detta system inte stödjer kompensering för broms eller är nått lite knasigt inställt bara.
Den är repeterbar så länge man inte ändrar bromsens kraft

Fråga 2

Och när jag ändrar från Tourqe at Engine Flywheel till Tourqe at dyno rollers visar den 3-4ggr mera vrid än verkligt.
För jag skulle vilja få hjuleffekt ist för beräknad motoreffekt.



Denna graf visar helt ideniska pull men med olika bromspålägg
Laddtryck m.m håller sig precis lika mellan pullen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 8:38 pm
av Kadett4wd
Vridet ökar ju i transmission pga utväxlingen i bakaxeln?
Så om motorn ger 200Nm och du har 4:10 i bakaxelutväxling så bör ju hjulvridet vara 200x4.1(om rulldiam är lika stor som hjuldiam, det är ju en utväxling däremellan också som man måste räkna med då det skiljer)
Sen tillkommer det även att dra bort små förluster så det blir inte exakt 4.1, men hoppas du förstår principen.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 9:05 pm
av Johnny Borg
Absolut. De var det jag var inne på. Skippade bara att skriva mina teorier.

Men det finns ingen funktion för att dra av flywheel tourqe med ett givet procentvärde?

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 9:16 pm
av Johnny Borg
Du råkar inte veta svaret på andra frågan också. ☺️

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 9:20 pm
av Kadett4wd
har inte så stor koll på hur man ställer in med 'torquearm' etc etc.
Jag kör med inertiadyno så jag är lite begränsad i kunskap.
Men det kommer nog snart nån som kan =)

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: lör feb 04, 2017 10:29 pm
av Johnny Borg
Okej. Ja det gör de nog.

Jag spekulera lite på att de kan va så lätt att den är felkalibrerad bara.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: sön feb 05, 2017 10:56 am
av Kadett4wd
Om pullen tar olika lång tid kan det väl vara så enkelt att det är motorns egna inertia som måste adderas?
Om ett långsammare pull ger mer hk kan det vara så.
Det är dock bäst att se detta på en sugmotor eller kompressormotor.
En turbomotor tillåts ju bygga laddtryck och ger mer hk längre ned, på toppen av registret bör dock felet vara lika som en sugmotor/kompressormotor.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: sön feb 05, 2017 11:54 am
av Johnny Borg
Ja de skulle ju eventuellt kunna vara så.

Testade kalibrera den nu, ingen förbättring.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: sön feb 05, 2017 5:10 pm
av Matti johansson
Visar han lika effekt (sugmotor) på steadystate som inertia? Eller bra lika iallafall?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: sön feb 05, 2017 7:00 pm
av Johnny Borg
Det är ingen steadystate styrsystem ja använder.
Styr bromsen med potentiometer

Gick väl dock att uppgradera och köpa till en box så de bli det.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: tis feb 07, 2017 10:44 am
av Johnny Borg
Inga som har nå fler teorier?

MVH

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: tor feb 09, 2017 9:46 am
av Jarmo Y
Där inne på correction factor rutan du kan la in utväxling, då program räknar rätt torque, rpm osv.

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Postat: tor feb 09, 2017 10:04 am
av Jarmo Y
Och som Patrik sa, utväxling har betydelse för max. effektmätning. Om bilen har tex. 4:1 utväxling från rullar till motorn, din 1000 nm telma kan bromsa 250 nm ur motorn.

Program räknar inte automatisk motoreffekt som du sa, det är hjuleffekt fortfarande.