Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Kan börja med vad jag har för saker i min chassidyno

Dubbelrullar Olänkat
Magnetbroms Frensela 1000nm
Lastcell 500kg
RW-ST01A Förstärkare
Performance Trends DataMite 4 USB
Frensela DCR VAR10-40F Transformator


Har köpt det beggat och är i princip helt ny på dynos

Styr bromsen med en potentiometer. 0-10v input i transformatorn.

Fråga 1

Problemet är att när jag ändrar bromskraft så ändras hp/nm
Är det så enkelt att detta system inte stödjer kompensering för broms eller är nått lite knasigt inställt bara.
Den är repeterbar så länge man inte ändrar bromsens kraft

Fråga 2

Och när jag ändrar från Tourqe at Engine Flywheel till Tourqe at dyno rollers visar den 3-4ggr mera vrid än verkligt.
För jag skulle vilja få hjuleffekt ist för beräknad motoreffekt.



Denna graf visar helt ideniska pull men med olika bromspålägg
Laddtryck m.m håller sig precis lika mellan pullen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Kadett4wd »

Vridet ökar ju i transmission pga utväxlingen i bakaxeln?
Så om motorn ger 200Nm och du har 4:10 i bakaxelutväxling så bör ju hjulvridet vara 200x4.1(om rulldiam är lika stor som hjuldiam, det är ju en utväxling däremellan också som man måste räkna med då det skiljer)
Sen tillkommer det även att dra bort små förluster så det blir inte exakt 4.1, men hoppas du förstår principen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Absolut. De var det jag var inne på. Skippade bara att skriva mina teorier.

Men det finns ingen funktion för att dra av flywheel tourqe med ett givet procentvärde?
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Du råkar inte veta svaret på andra frågan också. ☺️
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Kadett4wd »

har inte så stor koll på hur man ställer in med 'torquearm' etc etc.
Jag kör med inertiadyno så jag är lite begränsad i kunskap.
Men det kommer nog snart nån som kan =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Okej. Ja det gör de nog.

Jag spekulera lite på att de kan va så lätt att den är felkalibrerad bara.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Kadett4wd »

Om pullen tar olika lång tid kan det väl vara så enkelt att det är motorns egna inertia som måste adderas?
Om ett långsammare pull ger mer hk kan det vara så.
Det är dock bäst att se detta på en sugmotor eller kompressormotor.
En turbomotor tillåts ju bygga laddtryck och ger mer hk längre ned, på toppen av registret bör dock felet vara lika som en sugmotor/kompressormotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Ja de skulle ju eventuellt kunna vara så.

Testade kalibrera den nu, ingen förbättring.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Matti johansson »

Visar han lika effekt (sugmotor) på steadystate som inertia? Eller bra lika iallafall?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Det är ingen steadystate styrsystem ja använder.
Styr bromsen med potentiometer

Gick väl dock att uppgradera och köpa till en box så de bli det.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Johnny Borg »

Inga som har nå fler teorier?

MVH
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Jarmo Y »

Där inne på correction factor rutan du kan la in utväxling, då program räknar rätt torque, rpm osv.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Olika effekt/vrid vid olika bromskraft.

Inlägg av Jarmo Y »

Och som Patrik sa, utväxling har betydelse för max. effektmätning. Om bilen har tex. 4:1 utväxling från rullar till motorn, din 1000 nm telma kan bromsa 250 nm ur motorn.

Program räknar inte automatisk motoreffekt som du sa, det är hjuleffekt fortfarande.
Skriv svar