Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 2:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 07, 2017 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
Jag bromsa en del bilar i min bosch fla 206 rulle.
men nogot jag har märkt och irriterar mig är att i bänken så kan jag mappa upp MBT, inget spik, men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 08, 2017 7:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Jag använder bilens egna bromsar då och då på bänken för att prova om det spikar, då blir det kanske 100-200 rpm/sek. Du kan göra detsamma.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 08, 2017 7:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det beror nog på insugs tempen en del också.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 08, 2017 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
bromsa med bromsen är ju inte dumt :thumbright:

har tyvärr inte loggat innsugstempen än. men tanken har slagit mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 6:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
har ni nogra riktlinjer på vad man skall ha av kompensasjon på tänding mot innsugstemp? altså hur många grader man ska dra av vid 40-50-60-70 grader?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 7:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
bra fråga men bäst är att köra in kall luft. jag har sett - 20hk på en RC motor med eller utan huv efter några pull med öppna filter. mins jag rätt mattias?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 7:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
jag kör inn kall luft. frågan är ju om det är för kall.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 7:51 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag menar att man ska köra in kall luft i bilen då man kör så slipper man spikningar om man ligger just på gränsen sen får man ca 15-25hk mer :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 8:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Man ska försöka balansera luften till de förhållanden bilen mestadels kommer köras i.
Sen tyckte jag att det inte var så kinkigt om luften var +-10 grader upp eller ned i spikkänslighet.
Så man kan lämna området man oftast åker i relativt okorrigerat mot lufttemp.
Sen nyttja tabellen som säkerhet då tempen drar iväg.
Mao om tempen drar iväg rejält kan man sänka en hel del för att spara maskin.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 13, 2017 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
det skall sägas att problemet är mest illa på volvo 940 turbos och original skitcoolern.
när runet startar har jag 32 grader, färdig 69 grader.
men som sagt förut så loggade jag ej på vägen, händer nästa gong!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 11:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2322
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
DreRacing@ skrev:
men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?


Jag har exakt samma erfarenhet på min bil.

Både skillnaden rulle/Väg, men även skillnaden 3/5 växel.

Jag misstänker att det har med ytornas temperatur i förbränningsrummet att göra.
Att dom hinner bygga upp mer värme på långsammare svep.

Säg att jag har en mapp som ger spikningar vid 4300 Rpm. om jag drar på 4rans växel. (Från 2500Rpm.)
Så kommer den troligen att spika vid 4600 Rpm på 3an istället.

Om jag endast gasar från 3500 Rpm. är det inte säkert att det spikar alls på 4ran. då spikningarna slutar vid tex. 5000 Rpm.

Tittar man på loggar skiljer tryck / temperaturer / Lambda, i stort sett inget alls.

Insugningstemp på +-20° , verkar iallafall på min bil ha ganska liten betydelse för just spikningar.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 1:46 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
ok turbo bil ! då kan det va för små spridare för då kan faktiskt kallare luft få en motor att spika om man ligger på gränsen på spridarna redan vid medel ute temp (den går snål då det blir kallt och efi inte har nått att feta på med)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
AFR är samma


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 13, 2017 1:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1012
Ort: Torshälla
Det klar fördel att tuna på navdyno som orkar hålla i på fast varvtal, då kan man tuna in bränsle och tändning just vid det varvtalet.
Så brukar Emil köra åt mej typ 2000rpm upp till kanske runt 4000-5000rpm beroende på hur mycket effekt motorn har.
Sist kör man svep och tunar bränsle och tändning på högre varvtal.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 22, 2017 7:48 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Du kanske inte har nån broms på din rulle ?

Bromsbänkar som inte kan hålla i mot själva med en broms för att nå den högsta lasten är nog mer för att mäta effekt på och inte mappa.

Min erfarenhet är att en rulle aldrig kommer upp i den belastningen utan broms iallafall. Jag har kört med en 4x4 rullande landsväg ett tag och där kan du ställa broms och sveptid.

Hörs väl vid 0.28 och framåt att man lastar maskinen på lägsta varvet innan svepet. https://www.youtube.com/watch?v=qKMfW_dI30s


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010