Sida 1 av 2

spikningar på väg, inte i rulle

Postat: tis feb 07, 2017 7:40 pm
av DreRacing@
Jag bromsa en del bilar i min bosch fla 206 rulle.
men nogot jag har märkt och irriterar mig är att i bänken så kan jag mappa upp MBT, inget spik, men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: ons feb 08, 2017 7:45 am
av Jarmo Y
Jag använder bilens egna bromsar då och då på bänken för att prova om det spikar, då blir det kanske 100-200 rpm/sek. Du kan göra detsamma.

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: ons feb 08, 2017 7:19 pm
av Jens Gustavsson
det beror nog på insugs tempen en del också.

mvh jens

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: ons feb 08, 2017 8:30 pm
av DreRacing@
bromsa med bromsen är ju inte dumt :thumbright:

har tyvärr inte loggat innsugstempen än. men tanken har slagit mig.

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 6:18 pm
av DreRacing@
har ni nogra riktlinjer på vad man skall ha av kompensasjon på tänding mot innsugstemp? altså hur många grader man ska dra av vid 40-50-60-70 grader?

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 7:29 pm
av Jens Gustavsson
bra fråga men bäst är att köra in kall luft. jag har sett - 20hk på en RC motor med eller utan huv efter några pull med öppna filter. mins jag rätt mattias?

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 7:46 pm
av DreRacing@
jag kör inn kall luft. frågan är ju om det är för kall.

Bild

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 7:51 pm
av Jens Gustavsson
jag menar att man ska köra in kall luft i bilen då man kör så slipper man spikningar om man ligger just på gränsen sen får man ca 15-25hk mer :thumbright:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 8:11 pm
av Kadett4wd
Man ska försöka balansera luften till de förhållanden bilen mestadels kommer köras i.
Sen tyckte jag att det inte var så kinkigt om luften var +-10 grader upp eller ned i spikkänslighet.
Så man kan lämna området man oftast åker i relativt okorrigerat mot lufttemp.
Sen nyttja tabellen som säkerhet då tempen drar iväg.
Mao om tempen drar iväg rejält kan man sänka en hel del för att spara maskin.

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: mån feb 13, 2017 9:37 pm
av DreRacing@
det skall sägas att problemet är mest illa på volvo 940 turbos och original skitcoolern.
när runet startar har jag 32 grader, färdig 69 grader.
men som sagt förut så loggade jag ej på vägen, händer nästa gong!

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: ons feb 15, 2017 11:07 am
av Daniel-635
DreRacing@ skrev:men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?
Jag har exakt samma erfarenhet på min bil.

Både skillnaden rulle/Väg, men även skillnaden 3/5 växel.

Jag misstänker att det har med ytornas temperatur i förbränningsrummet att göra.
Att dom hinner bygga upp mer värme på långsammare svep.

Säg att jag har en mapp som ger spikningar vid 4300 Rpm. om jag drar på 4rans växel. (Från 2500Rpm.)
Så kommer den troligen att spika vid 4600 Rpm på 3an istället.

Om jag endast gasar från 3500 Rpm. är det inte säkert att det spikar alls på 4ran. då spikningarna slutar vid tex. 5000 Rpm.

Tittar man på loggar skiljer tryck / temperaturer / Lambda, i stort sett inget alls.

Insugningstemp på +-20° , verkar iallafall på min bil ha ganska liten betydelse för just spikningar.

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: ons feb 15, 2017 1:46 pm
av Jens Gustavsson
ok turbo bil ! då kan det va för små spridare för då kan faktiskt kallare luft få en motor att spika om man ligger på gränsen på spridarna redan vid medel ute temp (den går snål då det blir kallt och efi inte har nått att feta på med)

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: fre feb 17, 2017 7:14 pm
av DreRacing@
AFR är samma

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: tor apr 13, 2017 1:52 am
av Pro-Mille
Det klar fördel att tuna på navdyno som orkar hålla i på fast varvtal, då kan man tuna in bränsle och tändning just vid det varvtalet.
Så brukar Emil köra åt mej typ 2000rpm upp till kanske runt 4000-5000rpm beroende på hur mycket effekt motorn har.
Sist kör man svep och tunar bränsle och tändning på högre varvtal.

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Postat: lör apr 22, 2017 7:48 am
av sandqvist
Du kanske inte har nån broms på din rulle ?

Bromsbänkar som inte kan hålla i mot själva med en broms för att nå den högsta lasten är nog mer för att mäta effekt på och inte mappa.

Min erfarenhet är att en rulle aldrig kommer upp i den belastningen utan broms iallafall. Jag har kört med en 4x4 rullande landsväg ett tag och där kan du ställa broms och sveptid.

Hörs väl vid 0.28 och framåt att man lastar maskinen på lägsta varvet innan svepet. https://www.youtube.com/watch?v=qKMfW_dI30s