spikningar på väg, inte i rulle

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

Jag bromsa en del bilar i min bosch fla 206 rulle.
men nogot jag har märkt och irriterar mig är att i bänken så kan jag mappa upp MBT, inget spik, men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Jarmo Y »

Jag använder bilens egna bromsar då och då på bänken för att prova om det spikar, då blir det kanske 100-200 rpm/sek. Du kan göra detsamma.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Jens Gustavsson »

det beror nog på insugs tempen en del också.

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

bromsa med bromsen är ju inte dumt :thumbright:

har tyvärr inte loggat innsugstempen än. men tanken har slagit mig.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

har ni nogra riktlinjer på vad man skall ha av kompensasjon på tänding mot innsugstemp? altså hur många grader man ska dra av vid 40-50-60-70 grader?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra fråga men bäst är att köra in kall luft. jag har sett - 20hk på en RC motor med eller utan huv efter några pull med öppna filter. mins jag rätt mattias?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

jag kör inn kall luft. frågan är ju om det är för kall.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag menar att man ska köra in kall luft i bilen då man kör så slipper man spikningar om man ligger just på gränsen sen får man ca 15-25hk mer :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Kadett4wd »

Man ska försöka balansera luften till de förhållanden bilen mestadels kommer köras i.
Sen tyckte jag att det inte var så kinkigt om luften var +-10 grader upp eller ned i spikkänslighet.
Så man kan lämna området man oftast åker i relativt okorrigerat mot lufttemp.
Sen nyttja tabellen som säkerhet då tempen drar iväg.
Mao om tempen drar iväg rejält kan man sänka en hel del för att spara maskin.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

det skall sägas att problemet är mest illa på volvo 940 turbos och original skitcoolern.
när runet startar har jag 32 grader, färdig 69 grader.
men som sagt förut så loggade jag ej på vägen, händer nästa gong!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Daniel-635 »

DreRacing@ skrev:men kommer jag på vägen så kan det spika, även om tänding och afr är det samma.
det som skiljer blir ju sveptiden, att bilen drar tyngre på 5an efter vägen än 5än i bänk, som tilsvarar ca 3an.

jag tänker mig att motorn accelrerar långsammare och drar mycket tyngre som gör den mer känslig för spikningar.
även om jag får rätt tunga drag i bänken, 5-600rpm/sec så händer detta. inte värje gong det uppstår, men man måste lixom ta en tur efter vägen och lysna.

nogon som upplever samma sak?
Jag har exakt samma erfarenhet på min bil.

Både skillnaden rulle/Väg, men även skillnaden 3/5 växel.

Jag misstänker att det har med ytornas temperatur i förbränningsrummet att göra.
Att dom hinner bygga upp mer värme på långsammare svep.

Säg att jag har en mapp som ger spikningar vid 4300 Rpm. om jag drar på 4rans växel. (Från 2500Rpm.)
Så kommer den troligen att spika vid 4600 Rpm på 3an istället.

Om jag endast gasar från 3500 Rpm. är det inte säkert att det spikar alls på 4ran. då spikningarna slutar vid tex. 5000 Rpm.

Tittar man på loggar skiljer tryck / temperaturer / Lambda, i stort sett inget alls.

Insugningstemp på +-20° , verkar iallafall på min bil ha ganska liten betydelse för just spikningar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok turbo bil ! då kan det va för små spridare för då kan faktiskt kallare luft få en motor att spika om man ligger på gränsen på spridarna redan vid medel ute temp (den går snål då det blir kallt och efi inte har nått att feta på med)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av DreRacing@ »

AFR är samma
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av Pro-Mille »

Det klar fördel att tuna på navdyno som orkar hålla i på fast varvtal, då kan man tuna in bränsle och tändning just vid det varvtalet.
Så brukar Emil köra åt mej typ 2000rpm upp till kanske runt 4000-5000rpm beroende på hur mycket effekt motorn har.
Sist kör man svep och tunar bränsle och tändning på högre varvtal.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: spikningar på väg, inte i rulle

Inlägg av sandqvist »

Du kanske inte har nån broms på din rulle ?

Bromsbänkar som inte kan hålla i mot själva med en broms för att nå den högsta lasten är nog mer för att mäta effekt på och inte mappa.

Min erfarenhet är att en rulle aldrig kommer upp i den belastningen utan broms iallafall. Jag har kört med en 4x4 rullande landsväg ett tag och där kan du ställa broms och sveptid.

Hörs väl vid 0.28 och framåt att man lastar maskinen på lägsta varvet innan svepet. https://www.youtube.com/watch?v=qKMfW_dI30s
Skriv svar