Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Köpte mig för någon månad sen en dyno som fanns lite att göra på.

Rullkonstruktionen är svensktillverkad från 70 talet och elektroniken är från 2016.

Har byggt om rätt mycket sen inköpet, dock så sumpa ja alla bilder häromdagen.

Man kan säga att allt som ej är målat och ej rostigt är de jag byggt.

Förstärkt rätt mycket då de satt ihop med lite spännband vid inköp.

Även byggt tandemdrift.

Skickar på lite bilder direkt då de är det man brukar vilja kolla på.

Nuvarande läge
Bild


Säkerhetsstopp om lastcellen skulle gå av. La 2mm spel mot balken.
Bild


Bild

Kåpa till remdriften
Bild


Bild


Fothållare
Bild


Egentillverkade maskinfötter. M20 gänga och 10mm gummi försänkt innanför ramen.
Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av J00r »

ooh jag vill också bygga dyno! :thumbright: Ser bra ut hittills fortsätt uppdatera.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av fredde_vit_pv »

Fina grejer! hur påverkas förlusterna från däcken när rullarna är ihopkopplade?
jag kan tänka mig att hjulcentrum/rullcentrum hamnar olika långt ifrån vid belastning pga hjuldeformation!?

hur mycket orkar bromsen hålla fast?

sådana rullar skulle jag oxå vilja ha på gården :thumbright:

/F
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

fredde_vit_pv skrev:Fina grejer! hur påverkas förlusterna från däcken när rullarna är ihopkopplade?
jag kan tänka mig att hjulcentrum/rullcentrum hamnar olika långt ifrån vid belastning pga hjuldeformation!?

hur mycket orkar bromsen hålla fast?

sådana rullar skulle jag oxå vilja ha på gården :thumbright:

/F
Det är under god utveckling att bli bra tillslut.

Jag ska mäta detta under snar framtid.
Bara haka av remmen o testa med samma bil och uppspänning.

Jag är dock inte ute efter att den ska visa "Rätt effekt"
De viktiga för mig är att den är repeterbar så man ser när man gör någon förbättring.

1000nm är bromsen på.

1000nm Wheel tourqe är ju väldigt lätt att komma upp i men rullarna är rätt tunga, men den klarar än så länge att "stalla" 500-600nm bil.

Ett nytt styrsystem eller uppgradera nuvarande är en framtidsplan.
Styr bromsen med potentiometer och strömbrytare just nu vilket är väldigt jobbigt med lite motor och turbo.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Då jag redan lessnat på allt bök med spännband så ritade jag upp denna konstruktion.

Den är mest anpassad för bilar med stel axel men visssa bilar med delad lär också passa.

Den undre 12mm plåten kommer sitta svetsad i den nuvarande luftrycksvaggan som kommer att bli ombyggd för stumt montage.

Spännbandet kommer alltså gå rakt neråt sedan träs så att den kommer rakt bakåt och över bakre rullen.

Brytningskraften bakåt kommer bli rätt så stor så kommer dra till rätt så rejält i gods och även förstärka upp orginalvaggans fästpunkter

Har ni några kommentarer på iden så säg dom direkt :)


Bild

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Ingen som skrek rakt ut att detta inte fungerar så hann med o tillverka bitarna idag iallafall.

Bild

Bild
Senast redigerad av Johnny Borg den tor mar 30, 2017 6:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Såhär ska de sitta för dom som inte hajjat än ;)

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av DreRacing@ »

på min rulle så låsar mittramen rullarna när den går upp. så om man stroppar fast där på min så låser man rullen.
men man kan ju göra en låsning som håller den nere då.

jag har också koplat tillsammans mina rullar med rem för att få mer grepp när man använder broms, och för att undvika hjulspinn som ren inertia bänk
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

DreRacing@ skrev:på min rulle så låsar mittramen rullarna när den går upp. så om man stroppar fast där på min så låser man rullen.
men man kan ju göra en låsning som håller den nere då.

jag har också koplat tillsammans mina rullar med rem för att få mer grepp när man använder broms, och för att undvika hjulspinn som ren inertia bänk
Precis lika på den här.
Har byggt den stumt lite temporärt just nu då de är lite prototyp ide de här.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Fick lite mer gjort igår också.

Täckplåtar över lagrena och nya ramper.
Blev rätt så bra bredd på dom.



Bild

Bild

Bild

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Fått ordning på lite ventilation nu också.

Systemet blev väldigt många meter kortare än tidigare och är de nått som dessa fläktar inte klarar så är de rörlängd på sugsidan.

Bild

Bild
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av fredde_vit_pv »

Är utsuget tänkt för att skicka avgaser igenom? varför gå ner i diameter om fläkten är känslig?
jag har kopplat ett 160mm rökgasutsug till motorbänk på jobbet och det klarar ca 60hp innan tempen blir
över 200 grader och fläkten blir generator :hihi:
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Var så enkelt att de var slut på böjar i 250mm ;)

Hur menar du när du säger att den blir som generator?
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jag menade att avgaserna börjar driva på fläkten för att den inte hinner med
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Inlägg av Johnny Borg »

Jaha. Du menar så.

Testade idag med denna ventilation setup på en 500hp bil.
Funkade helt perfekt.
Inga tendenser till avgaslukter.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Skriv svar