Sida 2 av 3

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: ons apr 12, 2017 8:51 pm
av Johnny Borg
Blev en ny fläkt också.

Med en liten frekvensare också.

Fick bygga om fotramen så jag kunde rotera den tillräckligt.

Byggde även nätkontruktionen idag.
Den är även anpassad så man kan använda nått filter om de skulle önskas.

Bild

Bild

Bild

Graf från helgens körning
Bild

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 14, 2017 9:25 am
av Jens Gustavsson
bra jobbat! be nån filma lite sen så vi får va med lite då det bromsas :thumbright:

performanc trend program och styrning?

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 14, 2017 10:28 am
av Johnny Borg
Jens Gustavsson skrev:bra jobbat! be nån filma lite sen så vi får va med lite då det bromsas :thumbright:

performanc trend program och styrning?
Tackar.

Kör med Performace trends USB 4.
Styrningen är just nu endast potentiometer men såg att Performence Trends hade ett dyno controller kit som passa med mitt nuvarande system.

Kanske nån här som har använt denna?
http://performancetrends.com/Dynamomete ... ollers.htm


De finns självklart lite filmer :)

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 14, 2017 10:31 am
av Johnny Borg
Igår körde ja ytterligare en Sierra pinto turbo som stått utanför garaget ett bra tag.

Utrustad med de vanliga budget konceptet

Cossie kolvar o stakar
S200
MS med TFI tändsystem som har större magnetfält än CDI :)
BF95

Bygge för dryga 25k som rullat i många år.

https://www.youtube.com/watch?v=KLXHBbXBQfU


Så här såg de ut direkt från gatan.
Mekanisk laddtrycksreglering. Därav lite skillnad i reporna.
Bild


Efter lite kamjustering och snällare tändning på vridmax och höjd mot varvstopp så trollades 56nm fram.
Och ett bredare register speciellt.
Har även bild på graferna när dom är pålagda på varandra men den bilden ville inte synka just nu.
Så blir lite dumt för ögat med autoscale.
Bild

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 14, 2017 4:33 pm
av Johnny Borg
Håller fortfarande på med o få bänken att stämma mot vad som är Thru NM/HP.

Men kan nån förklara hur kalibrerings metoden ska gå till?

Får inte riktigt till de bra

Utrustningen ser ut så här:

Länkade Dubbelrullar
Magnetbroms styrd med potentiometer
Dragande Lastcell kopplad till styrenheten

Postat: lör apr 15, 2017 12:37 am
av Big Al
-

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: lör apr 15, 2017 1:17 pm
av Jarmo Y
Johnny Borg skrev:Håller fortfarande på med o få bänken att stämma mot vad som är Thru NM/HP.

Men kan nån förklara hur kalibrerings metoden ska gå till?
Dynomet och Bosch eddy current bänkar kalibrerar de så att bara köra nån bil på rullarna, precis som det görs på inertiabänkar också.

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: tis apr 18, 2017 9:58 pm
av Johnny Borg
Blev lite mer körningar i helgen.

Första stela axeln i bänken faktiskt.
Och måste säga att de väldigt mycket enklare att spänna och få bra fäste.

Bild

Bild


De är väl dags att täcka in bromsen också så
Bild

Bild

Och ett par fina hjulbockar
Sidor kommer imorn
Bild

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: ons apr 19, 2017 9:39 pm
av Johnny Borg
Lite fortsättning från gårdagens bygge då

Bild

Egentligen skulle man ju haft plåt med nätmönster men fick inte tag på nått sånt så får duga med slät plåt.

Bild


Under morgondagen så kommer kanske denna överdel att tillverkas
Bild

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: tor apr 20, 2017 4:18 am
av Kadett4wd
Funderade lite.
Om du exempelvis kör performancetrends datasystem så kan man addera bänkens mått som 'motorns inertia' och sedan låta systemet läsa lastcellen.
Måste nog kalibreras mot en annan bänk, för att systemet tror ju rullen varvar lika som motorn då.
Krångligt men kanske en möjlighet.

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 21, 2017 10:45 am
av Johnny Borg
Kadett4wd skrev:Funderade lite.
Om du exempelvis kör performancetrends datasystem så kan man addera bänkens mått som 'motorns inertia' och sedan låta systemet läsa lastcellen.
Måste nog kalibreras mot en annan bänk, för att systemet tror ju rullen varvar lika som motorn då.
Krångligt men kanske en möjlighet.
Hmm, ja de är ju en möjlighet som sagt.

Fick hem en 10 varvs potentiometer igår så jag kan justera bromsen finare så nu kanske de kan gå att kalibrerar lite lättare.
Förr var de 270graders med steg och 1 steg var 150nm så väldigt svårt att kalibrera mot lastcellen också.

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: fre apr 21, 2017 2:37 pm
av Johnny Borg
De blev ett litet lock också.
Måste tillverka en lucka för lastcellen också.

Bild

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: tis apr 25, 2017 9:41 pm
av dundersmurfen
Vad kostar dom här performancetrends boxar och program med bromsstyrning?

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: tis apr 25, 2017 9:57 pm
av Kadett4wd

Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Postat: tis apr 25, 2017 10:02 pm
av DreRacing@