Dags för lite dynorapport.
Under julledigheten har vi satt ihop 2st Sierror med kompressor ist för turbo.
Bilarna är till iskörning. Därav är det lite yxigt
De som skiljer dom isär är bottendelen.
Sierra nr 1 Setup:
ZRP stroker vev
ZRP extra långa I-profil stakar
JE högkompskolvar.
Motorvolym 2.2 liter
Kompförhållande 10.7
DLI lättvikts svänghjul
Sasch motorsport 184mm koppling
________________________
Sierra nr 2 setup
Pinto std vev
Pinto stakar
YB kolvar.
Kompförhållande ungefär runt 8.0
Lättat pinto svänghjul
AP racing 215mm tryckplatta
________________________
Annars är resten mycket lika.
Insug/grenrör, spjäll, IC m.m
Bränsle från samma mack osv.
Kompressorn som används är Eaton m45.
47/19 drevning.
Ombyggda till rundkugg tandrem.
0.45 cu.i luft per varv pumpar dom.
2 Litersmotorn får automatiskt lite mer laddtryck, cirka 1 hg över hela registret.
Dynokörningen är med samma hjul och samma temperaturer. Likadant uppspända
Endast inertia kalkylation användes.
Magnetbroms på dessa låga effekter behövs ej.
Körbarheten jämfört med turbo är enorm.
Självklart mycket mindre effekt men tanke på att den kommer igång
såfort man petar på gasen och leverar den effekten du håller spjället på så känns
detta väldigt bra för iskörning och snö.
Och sen största fördelen. Värmen,
Logg från 2.2L motorn