Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=94210
Sida 3 av 3

Författare:  Johnny Borg [ tis maj 02, 2017 9:22 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Fixat till skåpet lite gran också.

Blir lite flera kontakter till handkontroll m.m på andra sidan.

Bild

Bild

Författare:  Johnny Borg [ ons maj 03, 2017 8:43 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Bild

Bild

Författare:  Johnny Borg [ mån jun 05, 2017 10:16 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Nån som har testat kedja mellan rullarna istället för rem?

Författare:  Kadett4wd [ mån jun 05, 2017 7:43 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

jag har på min rulle en extra vikt jag kan montera (svänghjul)
Det driver jag med kedja, känns väldigt stabilt faktiskt.

Författare:  Johnny Borg [ fre jul 07, 2017 8:03 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Byggde kedjekonstruktionen på min,

Blev rätt misslyckat dock.

Överhettade kedjan efter 10 pull och den börja nypa i rullarna.

Dock är de nog handhavande fel då jag spände den onödigt hårt.

Har du en bild på din konstruktion Patrick?

Författare:  Kadett4wd [ fre jul 07, 2017 9:20 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Nej tyvärr..
Just nu har jag det inte monterat så jag kan ta kort heller.
Jag har inga skydd över grejerna så jag har inte monterat det, det har inte behövts till de maskiner jag bromsat hittils.

Men jag har vanlig motorcykelkedja(520) och vanliga motorcykeldrev.
Man måste ha lite lite slack på kedjan så den inte 'knorpar' då man drar runt.
Jag har en fjäderlastad glidskena på slacksidan som tar upp slacket.
Det är bara vid 'vändning' av momentet slacket spelar roll, mao då momentet går från rullen att driva hjulet till hjulet driver rullen(vid retardation)
Jag har inte kommit så långt att jag kört några högre hastigheter än med hjulet(feghet pga utan skydd, har bara gjort kortare tester) så jag har inte noterat några värmeproblem,,,än ;)

Författare:  Johnny Borg [ lör jul 08, 2017 2:03 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Okej. Ja de är ju väldigt mycket större laster på min dyno,

Har labbat nu i några dagar med olika tekniker på spänningen men bara fått de hyffsat,

Väldigt långt till fullsatt system,

Överlag känns kedja som en jäkligt svår lösning.

Ett gäng kilremmar tar upp alla problem till skillnad mot kedjan.

Kan förklara mer sen med lite filmer.

Författare:  Johnny Borg [ fre sep 29, 2017 8:01 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Så här ser de ut nuförtiden

Funkar kalas också.

Toppsiffror än så länge

WHp = 754
Wnm = 960

Olika bilar på dessa siffror

Bild

Författare:  Erland Cox [ fre sep 29, 2017 8:31 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Min broms har remmar med en spännrulle, funkar kanon.

Bild

Snyggt jobb du har gjort på bänken!

Erland

Författare:  Johnny Borg [ fre sep 29, 2017 8:40 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Precis.
Kommer köra ett gäng kilremmar också sen.
Just nu är de en multirem bara.
Funkar men finns o förbättra.

Tackar :)

Författare:  Johnny Borg [ lör dec 30, 2017 11:10 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - (Ny Dynorapport med Pinto SC)

Dags för lite dynorapport.

Under julledigheten har vi satt ihop 2st Sierror med kompressor ist för turbo.

Bilarna är till iskörning. Därav är det lite yxigt :)

De som skiljer dom isär är bottendelen.

Sierra nr 1 Setup:

ZRP stroker vev
ZRP extra långa I-profil stakar
JE högkompskolvar.
Motorvolym 2.2 liter
Kompförhållande 10.7
DLI lättvikts svänghjul
Sasch motorsport 184mm koppling
________________________

Sierra nr 2 setup

Pinto std vev
Pinto stakar
YB kolvar.
Kompförhållande ungefär runt 8.0
Lättat pinto svänghjul
AP racing 215mm tryckplatta

________________________

Annars är resten mycket lika.

Insug/grenrör, spjäll, IC m.m

Bränsle från samma mack osv.

Kompressorn som används är Eaton m45.
47/19 drevning.
Ombyggda till rundkugg tandrem.

0.45 cu.i luft per varv pumpar dom.

2 Litersmotorn får automatiskt lite mer laddtryck, cirka 1 hg över hela registret.

Dynokörningen är med samma hjul och samma temperaturer. Likadant uppspända

Endast inertia kalkylation användes.
Magnetbroms på dessa låga effekter behövs ej.

Körbarheten jämfört med turbo är enorm.
Självklart mycket mindre effekt men tanke på att den kommer igång
såfort man petar på gasen och leverar den effekten du håller spjället på så känns
detta väldigt bra för iskörning och snö.

Och sen största fördelen. Värmen,

Bild

Logg från 2.2L motorn
Bild

Bild

Bild

Författare:  Mattias J [ sön dec 31, 2017 3:13 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Riktigt roligt att se Johnny :)

ECUMaster <3

Författare:  Johnny Borg [ sön dec 31, 2017 1:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Dubbelrulle Dynoprojekt - NoControl.se

Jo de var riktigt kul de här.

Ute o körde igår med min 2.2 liters på småvägar.

Satan så fint den går faktiskt.

400hp med turbo är en grej men detta är en helt annan sak.
Väldigt annorlunda körstil får man ha iaf.

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/