Saker som krånglar när man åker dyno
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Saker som krånglar när man åker dyno
Tänkte vi kunde sammanställa alla krångel och udda saker som hänt i våra dynosar. Som lite trevlig lektyr och bra att tänka på eller kanske en kontrollista.
Här var det en spacerplatta som satt lite snett. Såg rätt läskigt ut när hjulet vobblade, och som bonus satt inga hjul fast, var gamla och torra och hade några dubb.
Bränslepumpar lägger av
Kylfläktar lägger av
fel tändstift, lilla porslinet i tändhattar för stora porslinet
remskivan fram satt löst och lossnade
Svänghjul lossnar
Svänghjul exploderar
bakaxeln satt löst
Balkar höll inte att surra i
smälte kabelstammen till motorn då den ramlade loss å la sig på dp
Ingen low-z inga spridarmotstånd
mapslangen blev platt pga värme
Mapslangen lossnar
Mapslangen läcker
Mapslangen är knippad
tanken läckte bensin ordentligt
Laddrör flög isär
Insug flög loss
Wg lossnar
bromsar låg på rejält
Inga bromsar
Koppling slirar
Frikopplar ej
Bil rullar av bromsbänken bakåt
Bil smiter ut på gården för nån har glömt något när dom släpper spännband
Spännband brinner av pga screampipe
Däck exploderar
Pinjongen går av
Drivaxlar går av
Turbo rasar pga nån har satt ett tätt filter på slangen med olja till turbon
Spikar sönder kolvar på e85 pga att man inte visste att det var dieselkomp i maskinen
Vinschen som drar upp bilen i bänken kopplas i panhardstaget som kröks
På den obligatoriska burnen efter mappning exploderar däck, bilar åker i diken. Kopplingar rasar växellådor rasar bakaxlar rasar motorer rasar
Det lägger sig tät dimma över nejden
Här var det en spacerplatta som satt lite snett. Såg rätt läskigt ut när hjulet vobblade, och som bonus satt inga hjul fast, var gamla och torra och hade några dubb.
Bränslepumpar lägger av
Kylfläktar lägger av
fel tändstift, lilla porslinet i tändhattar för stora porslinet
remskivan fram satt löst och lossnade
Svänghjul lossnar
Svänghjul exploderar
bakaxeln satt löst
Balkar höll inte att surra i
smälte kabelstammen till motorn då den ramlade loss å la sig på dp
Ingen low-z inga spridarmotstånd
mapslangen blev platt pga värme
Mapslangen lossnar
Mapslangen läcker
Mapslangen är knippad
tanken läckte bensin ordentligt
Laddrör flög isär
Insug flög loss
Wg lossnar
bromsar låg på rejält
Inga bromsar
Koppling slirar
Frikopplar ej
Bil rullar av bromsbänken bakåt
Bil smiter ut på gården för nån har glömt något när dom släpper spännband
Spännband brinner av pga screampipe
Däck exploderar
Pinjongen går av
Drivaxlar går av
Turbo rasar pga nån har satt ett tätt filter på slangen med olja till turbon
Spikar sönder kolvar på e85 pga att man inte visste att det var dieselkomp i maskinen
Vinschen som drar upp bilen i bänken kopplas i panhardstaget som kröks
På den obligatoriska burnen efter mappning exploderar däck, bilar åker i diken. Kopplingar rasar växellådor rasar bakaxlar rasar motorer rasar
Det lägger sig tät dimma över nejden
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Saker som krånglar när man åker dyno
Kan tänka mig att detta kommer att bli en rolig tråd att följa!
Sist vi körde kompisens bil så exploderade hardyskivan och en rejäl gummibit tog sikte på mitt lår, kan lova att det kändes
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sist vi körde kompisens bil så exploderade hardyskivan och en rejäl gummibit tog sikte på mitt lår, kan lova att det kändes
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Det var många favoriter listade där redan
Remskivor som lossnar och attackerar allt i rummet är ju inte så kul
Obalans i kardan som knäcker struten på automatlåda så oljan rinner ut över ett glödhett avgassystem i slutet på ett långt pull = ingen eld utan rök osv med jobbig metallorm som vill banka sig in i kupén
Frostpluggar som skjuter lös på svårtillgängliga ställen, tillbaka en månad senare, samma fel fast på insugssidan. Närmare titt visar på fel metod att knacka dit samtliga..
Varmgång och rök i kablage till bränslepumpar (0.75 mm² original räcker inte långt till dubbla 044)
BTR tar tryck från före spjäll (!) t:ad med dump-ventil, slang går av vid dump, jättevarm mager förbränning, brända kolvar, etc. Stora spridare och väldigt lite prio på låg last så missar man lätt misstagen.
Wankel med olje-svettig motor och glödande grenrör, små oroande rök-puffar.
Frikopplar man för mycket tar armen till urtrampningslagret i tryckplattan med hemska ljud som följd.
Har ni kollat tändningen? Jo, sen byttes till MSD och signalen triggar på fel flank.. watch it go = byte av toppackning.
Bromsar som ligger på är väl en återkommande favorit, speciellt när det _inte_ är svetsad diff eller spole, och bromsarna i min nav-dyno försöker synka varvtalen
Insug som spricker är rätt vanligt också då många vill frångå fysikens lagar och bygger insug som har platta ytor.
Svetsad intern wastegate tar sig lös och ger fantastiskt lågt laddtryck, ökade svårigheten att spåra var allt tryck tog vägen.
Har haft ett par "nära lambda 1.0"-upplevelser när bränsle-skenor lättat eller det saknats clips för spridarna så en eller flera O-ringar klivit ur.
Blå plastslangar och push-in-kopplingar i ett stekhett motor-utrymme, say no more..
Kommer väl på fler när man får lite mardrömmar och flashbacks.
Remskivor som lossnar och attackerar allt i rummet är ju inte så kul
Obalans i kardan som knäcker struten på automatlåda så oljan rinner ut över ett glödhett avgassystem i slutet på ett långt pull = ingen eld utan rök osv med jobbig metallorm som vill banka sig in i kupén
Frostpluggar som skjuter lös på svårtillgängliga ställen, tillbaka en månad senare, samma fel fast på insugssidan. Närmare titt visar på fel metod att knacka dit samtliga..
Varmgång och rök i kablage till bränslepumpar (0.75 mm² original räcker inte långt till dubbla 044)
BTR tar tryck från före spjäll (!) t:ad med dump-ventil, slang går av vid dump, jättevarm mager förbränning, brända kolvar, etc. Stora spridare och väldigt lite prio på låg last så missar man lätt misstagen.
Wankel med olje-svettig motor och glödande grenrör, små oroande rök-puffar.
Frikopplar man för mycket tar armen till urtrampningslagret i tryckplattan med hemska ljud som följd.
Har ni kollat tändningen? Jo, sen byttes till MSD och signalen triggar på fel flank.. watch it go = byte av toppackning.
Bromsar som ligger på är väl en återkommande favorit, speciellt när det _inte_ är svetsad diff eller spole, och bromsarna i min nav-dyno försöker synka varvtalen
Insug som spricker är rätt vanligt också då många vill frångå fysikens lagar och bygger insug som har platta ytor.
Svetsad intern wastegate tar sig lös och ger fantastiskt lågt laddtryck, ökade svårigheten att spåra var allt tryck tog vägen.
Har haft ett par "nära lambda 1.0"-upplevelser när bränsle-skenor lättat eller det saknats clips för spridarna så en eller flera O-ringar klivit ur.
Blå plastslangar och push-in-kopplingar i ett stekhett motor-utrymme, say no more..
Kommer väl på fler när man får lite mardrömmar och flashbacks.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Kul tråd !
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
ja mycket kan hända då man pressar motorer över gränser! detta va nära ögat! kan bli så även då man provtrycker systemet på fel sätt.
http://www.dragzine.com/news/video-pont ... dyno-pull/
känns säkrare att få sitta i ett rum utmed bilen faktiskt då man ska ladda på hårt iallafall.
viktigt att inte ha folk som står och glor nära bilen. fins inga säkra vinklar heller. skulle haft nått ishocky rink skydd man kan stå bakom?
http://www.dragzine.com/news/video-pont ... dyno-pull/
känns säkrare att få sitta i ett rum utmed bilen faktiskt då man ska ladda på hårt iallafall.
viktigt att inte ha folk som står och glor nära bilen. fins inga säkra vinklar heller. skulle haft nått ishocky rink skydd man kan stå bakom?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Hörde att Ärtan på ppf med hela dragracing utrustningen på sig när det börjades ladda riktigt friskt
volvo pv 53 16v
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
klokt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Det skulle vara intressant med saker som dynooperatörer har kommit på inte funkar när de testar motorer.
Saker som gör att resultatet blir fel.
Erland
Saker som gör att resultatet blir fel.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
några enkla men vanliga...
ingen bra nolla på tändningen.
ingen bra grund inställning på kam.
förgasare som har en massa små fel i sig.
tjuv luft.
dåliga bränsle spridare.
dåliga tänd grejor.
ingen koll på motorns kondition.
bara några exempel!
ingen bra nolla på tändningen.
ingen bra grund inställning på kam.
förgasare som har en massa små fel i sig.
tjuv luft.
dåliga bränsle spridare.
dåliga tänd grejor.
ingen koll på motorns kondition.
bara några exempel!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Det jag kommer på som svar till Erlands fråga är fel tändstift. Tjocka å tunna porslinet kan inte blandas hur som helst utan måste vara rätt för spolen och eller tändhatten.
Ej resistorstift ihop med insprutningssystem.
Tändkablar som ligger emot grenrör, gäller även vanliga kablar.
Men just i motorväg så är det mest fel kamaxlar för applikationen och felinställda kamaxlar som gör motorer helt meningslösa.
Att sätta vattenkylet för intercoolern blir inge bra de häller.
En motor vi aldrig fick å gå riktigt var nån udda nascar v8. Men där var även ett nira i7 inblandat med ett felkonstruerat triggerhjul. Vi visste inte ens tändföljden på den. Det var helt enkelt för buggat och för många okända konstigheter. Tror ägaren gav upp snart där efter och sålde.
Hmm kanske missförstod Erlands fråga. Man kan ju tolka saker fel även när man kör i dynon. Justera åt fel håll å så vidare. Men det är ju därför man kör flera pull för att reda ut allt sådant. Det kan bli lite lätt rörigt ibland när man justerar dubbel vvt.
Det största gemensamma nämnaren där det inte blir bra (enligt mig) är fel typ av kamaxel till applikationen.
Idag verkade alla packboxar ramla ur motorn. Halva lokalen behövde saneras. Å såklart hände även detta;
Ej resistorstift ihop med insprutningssystem.
Tändkablar som ligger emot grenrör, gäller även vanliga kablar.
Men just i motorväg så är det mest fel kamaxlar för applikationen och felinställda kamaxlar som gör motorer helt meningslösa.
Att sätta vattenkylet för intercoolern blir inge bra de häller.
En motor vi aldrig fick å gå riktigt var nån udda nascar v8. Men där var även ett nira i7 inblandat med ett felkonstruerat triggerhjul. Vi visste inte ens tändföljden på den. Det var helt enkelt för buggat och för många okända konstigheter. Tror ägaren gav upp snart där efter och sålde.
Hmm kanske missförstod Erlands fråga. Man kan ju tolka saker fel även när man kör i dynon. Justera åt fel håll å så vidare. Men det är ju därför man kör flera pull för att reda ut allt sådant. Det kan bli lite lätt rörigt ibland när man justerar dubbel vvt.
Det största gemensamma nämnaren där det inte blir bra (enligt mig) är fel typ av kamaxel till applikationen.
Idag verkade alla packboxar ramla ur motorn. Halva lokalen behövde saneras. Å såklart hände även detta;
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Nu kom på en grej som kan ställa till det riktigt, för hårda slangar. Dämpar ej ut pulser i bränslet, värst verkar fenomenet bli med nuke regulator. Kanske för den är störst och på något sätt gärna kommer i självsvängning. Man kan få ett par olika varvtal där det helt en enkelt inte går att få motorn å gå pga hysteriskt flaxande bränsletryck. Så nån meter vanlig gummislang före rail och efter gör underverk på att dämpa dessa självsvängningar. Finns även bränsledämpare
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
För hårt dragna förgasare (dcoe,dhla). För stumma Motorfästen ihop med vibrationer. Blir fet på låg/ mellan.
Alla sorters tävling,eller r däck i rullarna.
Volvomotor o opelkaross ger skruvad kardan, hål i golvet o hög puls.
Gashäng pga sketdåligt koll på material, wire.
.........
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Alla sorters tävling,eller r däck i rullarna.
Volvomotor o opelkaross ger skruvad kardan, hål i golvet o hög puls.
Gashäng pga sketdåligt koll på material, wire.
.........
Skickat från min E5823 via Tapatalk
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Har nån sett att stora Weber typ DCO har problem om man låser dom på full gas under den fetdip de alltid har runt 3500 varv?
Jag tänkte mest på handhavandefel när man kör så att man inte får rätt värden.
Handhavandefel är inte rätt ord men trimmade motorer är tjuriga.
Har läst en del innan om förgasare som ger bra effekt i dynon men dålig transient effekt och sämre tid på stripen.
Och det kan säkert vara tvärt om med.
En motor som går magert på lambdan behöver inte alltid gå magert även om den svarar på större munstycken.
Den kan ha blötat eller kylt stiften tidigt i pullet så att den inte bränner rent under resten av pullet och den går som om den hade för lite tändning.
Erland
Jag tänkte mest på handhavandefel när man kör så att man inte får rätt värden.
Handhavandefel är inte rätt ord men trimmade motorer är tjuriga.
Har läst en del innan om förgasare som ger bra effekt i dynon men dålig transient effekt och sämre tid på stripen.
Och det kan säkert vara tvärt om med.
En motor som går magert på lambdan behöver inte alltid gå magert även om den svarar på större munstycken.
Den kan ha blötat eller kylt stiften tidigt i pullet så att den inte bränner rent under resten av pullet och den går som om den hade för lite tändning.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Saker som krånglar när man åker dyno
Stora luftförbrukare kan skapa nån Mbar mindre tryck i lokalen då man bromsar.
Där tror jag ditt problem ligger Big Al.
Där tror jag ditt problem ligger Big Al.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!