Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Han var i min verkstad med ritningar på toppen och jag talade om för honom vad som behövde ändras.
Allt utom förbränningsrummet blev bra.
Men i efterhand så säger han att han inte ändrat toppen.
Men den konstanta radie o kanalerna och att kanalen träffar ventilen i vinkel är det jag sagt att han skulle göra.
Håller med om att toppen är fin.
BMW när de körde turbo hade en läck kanal utanför pyramid ringen.
Kan man inte ha det på en Volvo?
Viktigare än toppen är kammen och tryckarstorleken.
Jag tror man kan plocka mycket effekt med ganska lite topp, 230cfm in och 170cfm ut med rätt kam.
Den motorn vi fick bromsad nu lämnade 400 hästar förra året vid 1 bar och skillnaden är kam och turbo.
Tror inte turbon gör jättemycket vid 1 bar utan att det kammen som gör det mesta.
500 hästar nu vid 1 bar.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Jag fick besök innan jag kunde utveckla klart om topparna.
Jag tror att man kan göra en 531 så pass bra att den ändå inte kommer att ge mer effekt än en mindre portad topp pga. kammen.
Det finns 2 problem.
1 är tryckardiametern som bestämmer hur hög acceleration man kan ha.
2 är tåligheten hos kammen och tryckaren som gör att man inte kan ha mycket högre tryck än 120kg fullt öppet om det ska hålla.
Det gör att man måste köra ganska snäll negativ acceleration.
Eftermarknadstoppar har större tryckare men tål ändå inte mer fjädertryck så de är också begränsade.
Enda chansen att få högt lyft är mycket duration och då punkterar man momentkurvan och får mycket kortare register.
Kamaxeln och ventilmekanismen är den största begränsningen på motorer typ Volvo 230, inte toppen

Erland
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av sandqvist »

Ang ditt näst sista inlägg. Storlekskillnaden på turbon i kombination med kamaxeln gör att ni får mer effekt. Hade du hängt på ett ännu större agg så hade den gett ännu mer. Har testat just detta på en b230 för några år sen. Har inte all data kvar men vet att bara kammen gjorde 100whp plus först och turbobytet gjorde nästan lika mycket till på samma ladd. Har för mig vi låg på 1.5 bar hela tiden när vi mätte.

Ditt sista inlägg har ja tyvärr inte så stor erfarenhet av. Det blir årets test. Dock har man ju sett vad en portning gör även om man åker samma kam så ja är förhoppningsfull att det ska göra stor skillnad. Jag har fått äran att bromsa en sug maskin med acm toppen på och ja har aldrig bromsat en b230 med så mycket effekt som sugis nånsin faktiskt. Har testat lite allt möjligt och bänkat allt från rena rallybilar till vassa gat sugisar.

Ang förbränningsrummet på ACM toppen så förstår ja att de kanske finns lite att göra osv men de är gott om gods i toppen för bearbetning. Vi har haft en rätt öppen dialog med Lars och vi lär bygga om och justera lite under året innan de funkar optimalt för oss. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Jag vet inte varför han gör som han gör mot mig efter hjälpen han har fått?
Vill kanske ha all äran själv eller är rädd att jag ska ha betalt?
Det är mest tryckarstorleken som ger skillnaden på specialtopparna och det hade gjort
ännu mer om man kunde gjort riktigt höglyftande kammar utan för mycket duration.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Kamaxeln och ventilmekanismen är den största begränsningen på motorer typ Volvo 230, inte toppen

Erland
Du får väl designa rullyftare och rullkam.
Med lite vilja kan man få till nå fränt.
Ponera man bultar en 'gördel' eller ett kamhus uppepå toppen som flyttar upp kammen.
Då får man plats att göra nya lyftarhål under med mindre diam, sen kör man nå rulluftare från nån jänkare(vänder uppåner på dem).

Är ju massvis med bulthål i toppen för kam och ventilkåpa att bulta detta kamhus i(std kamlagerbultar samt ventilkåpsskruv).

Idag med alla fräna cnc maskiner är det inte alls så mycket jobb som det låter.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Jag har sett rullkam till Porsche 924.
En rulle i tryckaren så visst går det.
Passade rakt i originalhålen men hur den hindrades från att snurra minns jag inte.
Gegge här på forumet har den kammen.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

ja det går ju att svarva hylsor att stoppa ned i std lyftarhålen som nya lyftarna glider i.
Man får låsa dem på nåt vis, sen fixa nåt stift kanske som går i ett spår i lyftaren för att hindra den rotera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Så ser Jesel ut till USA motorer och det funkar bra.
Jag ska testa min egen sugmotor nu när värmen kommer.
46-38 med en kam som tar full gas och drar från 2500 varv.
I vintras gav den 259 okorrigerat och 248 korrigerat men jag vill gärna se vad den ger nästan utan korrigering.
Jag har en känsla att effekten ökar mer än korrektionen drar av när det är kallt.
Jag vill gärna ha mer effekt men jag vill inte tappa i botten.
Byta 10 hästar där man har 100 mot 10 hästar där man har över 200 gör inte bilen snabbare på bana eller om man kör rally.
Kör samma kam med lite mer lobseparation till turbo som till sugmotorer.
På en sugmotor skiljer det lätt 15 Nm mellan 33 och 37 tryckare så kammen är väldigt viktig.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av The »

Absolut enklaste formen av rotationslåsning är väl att slipa ena sidan platt och en "kloss" som styrning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av super7 »

sandqvist skrev: Jag har fått äran att bromsa en sug maskin med acm toppen på och ja har aldrig bromsat en b230 med så mycket effekt som sugis nånsin faktiskt. Har testat lite allt möjligt och bänkat allt från rena rallybilar till vassa gat sugisar.
Är det hemliga siffror eller?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av sandqvist »

Ingen aning men ja tänker inte posta dom då de inte är min bil :). Vissa vill ju hålla sina siffror hemliga. Ja respekterar det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

The skrev:Absolut enklaste formen av rotationslåsning är väl att slipa ena sidan platt och en "kloss" som styrning.
Kräver ganska hög precision på hålet, lyftarn får inte vrida sig många minuter av en grad innan det blir knas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Dom som håller effekten hemlig är väl dom som håller sig utanför reglementet? Jag har svårt att tänka mig att en trimmare som har lyckats få ut bra effekt, för vad som är tillåtet i en klass skulle hålla det hemligt, om det inte är som Erland skriver.
/Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

Matti har fått ut runt 280 hästar ur en Evo 2365cc som jag har satt ihop och valt kam till.
Då har den fortfarande ett riktigt bra register som är viktigt för en rally bil om man kör onotat runt blinda kurvor.
Toppeffekten är ju bara en punkt på en kurva.
Det som är viktigt är hur tidigt den drar innan max effekt och hur långt man kan dra den efter max effekt utan att effektkurvan faller som en sten.
Kan man växla så att man går från tex. 220 hästar vid 8000 varv till 220 hästar vid varvet den faller till vid växling så ligger man ju alltid över det.

Erland
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Ja Erland du portade väl den evo toppen också, jag vet vilken det är, den går mycket bra, bra chaför också :)
/ Jonas E
Skriv svar