Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 2:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 23, 2017 10:04 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Jag är nyfiken på vad ni får ut för effekter på lägre laddtryck på era motorer.
Vid 1, 1,5 och 2 bars övertryck.
Med vanlig luft luft vattenkylare som man har i bil utan is och annat.
Är 800Nm gränsen för vad ett originalblock tål?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 24, 2017 3:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 129
Ort: Kvidinge Skåne
Hej Erland.

Kollar jag i mitt bromsningsdiagram så hade jag följande värde på 2,0kg laddtryck på väg upp till 3,6kg som är fullt ladd.

RPM 5800
Effekt: 630hk
Vridmoment: 772nm

Jag vet iallafall att original B23 block inte håller för 1040nm under 7000rpm för det har jag testat :)


.


Senast redigerad av TurboRickard mån apr 24, 2017 7:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 24, 2017 5:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
OK, då vet du att det definitivt går sönder där.
Mattias sa att 800Nm var gränsen och att man skulle reglera ner laddtrycket så man inte kom över.
Lite nyfiken på gränserna, vad folk har fått att hålla.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 24, 2017 6:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1019
Ort: Halmstad
730hk 7600rpm
717nm 6800rpm
strax under 2bar

ca 620 vid 1,5bar

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 10:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Inlägg: 5490
Ort: Arvika
Dragracing och metanol, 910nm och 740hp utan betong. Enkel maskin! skulle tro runt 2,5bars ladd.

Dynotestmotorn utan betong, 790hp och ca 750nm eller liknande, 2,7bar på e85

_________________
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 10:37 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag hadde ca 225hk sug effekt i min 2.3L test motor i vintras som sen ökade linjärt mot laddtrycket till 3 bar där jag fick slut på bränsle och map sensor.

vi hade lite drygt 850nm men tog bort en hel del botten vrid då det annars skulle bli ca 980-1000nm och det är mer än vad blocket håller för i långa loppet har jag en känsla av (ej betongat men olje kylda kolvar och med kolvar med lite tryck/aria i sidled, E85)

man kan nog ha mera vrid om man håller upp varvet skulle jag tro.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 10:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Racekolvar utan offset på kolvbulten är elakare mot blocken också.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 10:16 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
B230 med 96,5 cylinderdiameter och 80mm slag 2340cc med 46-38 topp vid 2,2 bar.
Feta problem med att wastegaten läckte så den behövde aldrig momentbegränsas.
Stoppades här på kundens begäran det räckte för dom.
Bromsad hos PSI motor i Ängelholm.
Jag ska få fram 1 bars kurvan på den, jag har inte fått den än.
På 1 bar höll den laddtrycket fint.
Vet inte om kunden ville göra nåt mer men jag hoppas ju det.

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/18090743_756616094511695_2135070853_o.jpg?oh=cdaaa722c7c2ae3c78cb83c71b67a5ee&oe=590150D6

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 27, 2017 9:22 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Jag har bromsat strax över 1000nm några gånger på b230 och min erfarenhet är att ramöverfallen till veven brukar ge sig med tiden..

Vi åker med en lustgasmatad och turboladdad version ibland . 2.3liter. Varvar 9000rpm. laddar cirka 3 bar.

Vi har haft sönder cirka 4 block på 3 år. Samma sak varje gång. överfallen spricker och öppnar sig. 2 gånger har vi märkt de när vi delar maskinen. alltså inget missljud eller liknande.
Skulle misstänka att blocket sviktar så pass att de blir nån resonans eller liknande.

Vi fyller alltid våra block med epoxi med osv och har gjort i många år. även testat utan men med sämre resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 27, 2017 4:29 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Intressant. Så cylindrarna håller men överfallen går sönder?
Ett överfall som gick av har jag bara sett en gång på en B20 sugmotor med yxad vev,
Märktes inget där heller förrän den delades.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 6:41 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Verkar så för oss iallafall. Dock har ja aldrig åkt utan epoxi i blocket så de sviktar ju såklart mindre.

Ett annat fenomen vi sett där man går på med lustgas och laddar hårt är att topparna är rätt svaga me i förbränningskammaren. Sviktar gärna lite och då pyser dom gärna ut komp. Vi brukar logga med en mapsensor i kylsystemet för att se hela tiden. Trycket stiger rätt fort om man går på över 1000nm. Ja har ett bromspapper när vi bromsar 1039wnm med en b230 och även loggarna samt en film. Där ser man tydligt hur de läcker lite komp en liten stund.

Jag har varit me och byggt en ny 8v maskin nu i vinter med ACMs nya topp. Det ska bli riktigt intressant och se hur den beter sig i förbränningsrummet osv. Tror blocket är de som säger ifrån först men de märker nu. Målet är strax över 1000hk och de är inte omöjligt med tanke på vad toppen flödar idag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 8:37 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 129
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Fråga till Sandqvist ang ACM toppen :)

Vad har ni mätt upp för flöde på den nya toppen ?
Och med vilken ventilstorlek ?
Är själv sugen på att testa denna toppen.


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 8:57 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Ja den är uppmätt och de är inte officella siffror än. men den är väldigt mycket bättre än orginal kan ja säga;). Det är en mycket fin topp.

Vi åker 50mm insugventiler. kommer inte ihåg vad vi satte på avgas då de är några månader sen vi satte ihop den. har alla anteckningar i garaget.
Tanken är att premiärköra på Emmaboda i maj om allt går vägen.

Om man bara tittar på tex gjutningen av toppen så är de verkligen högsta klass på grejorna. Tror den gjuts i samma fabrik som gjuter lamborgini topparna. Är dock inte helt säker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 9:44 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 129
Ort: Kvidinge Skåne
Hej igen :)

Jag har pratat några ggr med Lars ang flöde på denna topp men han visst inte riktigt vad den flöda då.
Men det är ju något år sedan så jag trodde inte flödet var hemligt längre.
Jag vet att det är Graniger & Worrall i England som gjuter topparna till både Acm och Motordesign och dom är ju i princip bäst i världen på denna typ av tillverkning.

Jag får klara mig med min Cox byggda 531:a ett år till.
Sen får vi se vad som händer :)


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 3:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Ja han är ju ofta lite hemlig den karln :) men kvalitén är top of the line och de är grymt fint jobb dom gjort me toppen :)

Hade varit kul att se skillnaden mellan den toppen du har idag och en acm topp . :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010