Sida 1 av 2

Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: sön apr 23, 2017 10:04 pm
av Erland Cox
Jag är nyfiken på vad ni får ut för effekter på lägre laddtryck på era motorer.
Vid 1, 1,5 och 2 bars övertryck.
Med vanlig luft luft vattenkylare som man har i bil utan is och annat.
Är 800Nm gränsen för vad ett originalblock tål?

Erland

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: mån apr 24, 2017 3:04 pm
av TurboRickard
Hej Erland.

Kollar jag i mitt bromsningsdiagram så hade jag följande värde på 2,0kg laddtryck på väg upp till 3,6kg som är fullt ladd.

RPM 5800
Effekt: 630hk
Vridmoment: 772nm

Jag vet iallafall att original B23 block inte håller för 1040nm under 7000rpm för det har jag testat :)


.

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: mån apr 24, 2017 5:20 pm
av Erland Cox
OK, då vet du att det definitivt går sönder där.
Mattias sa att 800Nm var gränsen och att man skulle reglera ner laddtrycket så man inte kom över.
Lite nyfiken på gränserna, vad folk har fått att hålla.

Erland

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: mån apr 24, 2017 6:37 pm
av Se88e_K
730hk 7600rpm
717nm 6800rpm
strax under 2bar

ca 620 vid 1,5bar

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tis apr 25, 2017 10:34 am
av Tommy Luhr
Dragracing och metanol, 910nm och 740hp utan betong. Enkel maskin! skulle tro runt 2,5bars ladd.

Dynotestmotorn utan betong, 790hp och ca 750nm eller liknande, 2,7bar på e85

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tis apr 25, 2017 10:37 am
av Jens Gustavsson
jag hadde ca 225hk sug effekt i min 2.3L test motor i vintras som sen ökade linjärt mot laddtrycket till 3 bar där jag fick slut på bränsle och map sensor.

vi hade lite drygt 850nm men tog bort en hel del botten vrid då det annars skulle bli ca 980-1000nm och det är mer än vad blocket håller för i långa loppet har jag en känsla av (ej betongat men olje kylda kolvar och med kolvar med lite tryck/aria i sidled, E85)

man kan nog ha mera vrid om man håller upp varvet skulle jag tro.

mvh jens

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tis apr 25, 2017 10:57 am
av Kadett4wd
Racekolvar utan offset på kolvbulten är elakare mot blocken också.

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tis apr 25, 2017 10:16 pm
av Erland Cox
B230 med 96,5 cylinderdiameter och 80mm slag 2340cc med 46-38 topp vid 2,2 bar.
Feta problem med att wastegaten läckte så den behövde aldrig momentbegränsas.
Stoppades här på kundens begäran det räckte för dom.
Bromsad hos PSI motor i Ängelholm.
Jag ska få fram 1 bars kurvan på den, jag har inte fått den än.
På 1 bar höll den laddtrycket fint.
Vet inte om kunden ville göra nåt mer men jag hoppas ju det.

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=590150D6

Erland

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tor apr 27, 2017 9:22 am
av sandqvist
Jag har bromsat strax över 1000nm några gånger på b230 och min erfarenhet är att ramöverfallen till veven brukar ge sig med tiden..

Vi åker med en lustgasmatad och turboladdad version ibland . 2.3liter. Varvar 9000rpm. laddar cirka 3 bar.

Vi har haft sönder cirka 4 block på 3 år. Samma sak varje gång. överfallen spricker och öppnar sig. 2 gånger har vi märkt de när vi delar maskinen. alltså inget missljud eller liknande.
Skulle misstänka att blocket sviktar så pass att de blir nån resonans eller liknande.

Vi fyller alltid våra block med epoxi med osv och har gjort i många år. även testat utan men med sämre resultat.

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: tor apr 27, 2017 4:29 pm
av Erland Cox
Intressant. Så cylindrarna håller men överfallen går sönder?
Ett överfall som gick av har jag bara sett en gång på en B20 sugmotor med yxad vev,
Märktes inget där heller förrän den delades.

Erland

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: fre apr 28, 2017 6:41 am
av sandqvist
Verkar så för oss iallafall. Dock har ja aldrig åkt utan epoxi i blocket så de sviktar ju såklart mindre.

Ett annat fenomen vi sett där man går på med lustgas och laddar hårt är att topparna är rätt svaga me i förbränningskammaren. Sviktar gärna lite och då pyser dom gärna ut komp. Vi brukar logga med en mapsensor i kylsystemet för att se hela tiden. Trycket stiger rätt fort om man går på över 1000nm. Ja har ett bromspapper när vi bromsar 1039wnm med en b230 och även loggarna samt en film. Där ser man tydligt hur de läcker lite komp en liten stund.

Jag har varit me och byggt en ny 8v maskin nu i vinter med ACMs nya topp. Det ska bli riktigt intressant och se hur den beter sig i förbränningsrummet osv. Tror blocket är de som säger ifrån först men de märker nu. Målet är strax över 1000hk och de är inte omöjligt med tanke på vad toppen flödar idag.

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: fre apr 28, 2017 8:37 am
av TurboRickard
Hej.

Fråga till Sandqvist ang ACM toppen :)

Vad har ni mätt upp för flöde på den nya toppen ?
Och med vilken ventilstorlek ?
Är själv sugen på att testa denna toppen.


//Rickard

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: fre apr 28, 2017 8:57 am
av sandqvist
Ja den är uppmätt och de är inte officella siffror än. men den är väldigt mycket bättre än orginal kan ja säga;). Det är en mycket fin topp.

Vi åker 50mm insugventiler. kommer inte ihåg vad vi satte på avgas då de är några månader sen vi satte ihop den. har alla anteckningar i garaget.
Tanken är att premiärköra på Emmaboda i maj om allt går vägen.

Om man bara tittar på tex gjutningen av toppen så är de verkligen högsta klass på grejorna. Tror den gjuts i samma fabrik som gjuter lamborgini topparna. Är dock inte helt säker.

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: fre apr 28, 2017 9:44 am
av TurboRickard
Hej igen :)

Jag har pratat några ggr med Lars ang flöde på denna topp men han visste inte riktigt vad den flöda då.
Men det är ju något år sedan så jag trodde inte flödet var hemligt längre.
Jag vet att det är Graniger & Worrall i England som gjuter topparna till både Acm och Motordesign och dom är ju i princip bäst i världen på denna typ av tillverkning.

Jag får klara mig med min Cox byggda 531:a ett år till.
Sen får vi se vad som händer :)


//Rickard

Re: Max effekt vid olika laddtryck med Volvo B230

Postat: fre apr 28, 2017 3:23 pm
av sandqvist
Ja han är ju ofta lite hemlig den karln :) men kvalitén är top of the line och de är grymt fint jobb dom gjort me toppen :)

Hade varit kul att se skillnaden mellan den toppen du har idag och en acm topp . :)