Sida 3 av 4

Re: Bygga egen dyno

Postat: tis dec 26, 2017 1:46 pm
av dundersmurfen
Det går sakta framåt..

Bild


Bild


Hur ska vi göra med koden? Alla ska ju kunna uppdatera och få tag i senaste osv. Ett dropbox konto eller det där github som jag hört talas om?

Tänker som sagt släppa koden sedan när jag har gjort lite mer så bromsstyrningen funkar.

Sedan behövs ju nån form av interface så man enkelt kan ladda in sin inertia och sådant. Nu gör jag ju allt sådant i firmeware, dvs den måste laddas upp å det är inte så användarvänligt om man inge är programmerings nörd ;)

Re: Bygga egen dyno

Postat: tis dec 26, 2017 3:05 pm
av Kadett4wd
Nej kan inte jämföra. Men ser man det på en Superflow eller DTS heller? Eller Rototest osv.
Jag minns inte namnet, men den dynon de har i mightcarmods har jag för mig visar det.
Samt det simpla programmet 'simpledyno' gör det.
Och Dundersmurfens i posten ovanför min gör det.

Re: Bygga egen dyno

Postat: tis dec 26, 2017 4:16 pm
av Hasse Bus
Alltså är Opensource bra. :thumbright:
Dundersmurfens blir säkert kanon, undra om det finns någon BOM. :hihi:

Re: Bygga egen dyno

Postat: tis dec 26, 2017 6:09 pm
av dundersmurfen
Du ska få alla komponenter när jag har fått alla. Bommen är klar, men har varit bortrest
Ska försöka maila den imorgon

Re: Bygga egen dyno

Postat: ons dec 27, 2017 12:39 am
av Matti johansson
Jarmo Y skrev:Nej kan inte jämföra. Men ser man det på en Superflow eller DTS heller? Eller Rototest osv.
Sportdevices kan!


Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Bygga egen dyno

Postat: mån jan 15, 2018 5:23 pm
av sebbe2
Släng gärna upp koden på github eller liknande, det är absolut smidigast om du vill kunna sprida koden och samtidigt kunna underhålla när andra vill lägga till sina ändringar och tillägg.

Då kan en annan som bara drömmer om att ha ett garage med bromsbänk eventuellt hjälpa till att koda lite.

Re: Bygga egen dyno

Postat: fre feb 09, 2018 9:09 pm
av RuneDK
dundersmurfen skrev:Du ska få alla komponenter när jag har fått alla. Bommen är klar, men har varit bortrest
Ska försöka maila den imorgon

Øj det kunne være cool.

Jeg kan måske købe en gammel rulle hvor computer er gået i stykker - det her vil være fint

Re: Bygga egen dyno

Postat: ons mar 21, 2018 6:40 pm
av Johnny Borg
Skulle lätt kunna tänka mig att byta ut mitt performance trends mot de där ;)

Speciellt om de går att köra 100% tangentbord genom allt också.

MVH

Re: Bygga egen dyno

Postat: ons mar 21, 2018 11:22 pm
av dundersmurfen
Skaffade konto på github, men det verkar inte gå att ladda upp något där.

Insåg idag att det behövs nån sorts hålla reda på för alla olika versioner. Ändra lite smågrejer för att göra det mer anpassad å enklare idag när jag var till Lyyski med en box.

Om det blir särskilda grejer för varje ny användare funkar det väl inte så bra att ha en gemensam kod som alla kan pyssla med?

Kalibreringsvärdet skulle legat i en ini fil istället för direkt i koden
Sen skulle man ha en ini med vilka val som är automatiskt på samt vilken skala man vill det ska automatiskt starta med. Det är en del att hålla reda på ändå

Exempel på val som finns
Lastcell av / på
Lambda av / på
Vit bakgrund
Svart bakgrund
Skala på vrid
Skala på rpm, exempel om man bara kör hojar så ska det alltid gå till 12k när man startar
Om man har nån mapsignal
Vilka kurvor som visas
Tröghetskompensering
Smoothing

Re: Bygga egen dyno

Postat: tor mar 22, 2018 12:57 pm
av mattias
Jag kan säga att en databas är inte så dum metod att använda sig av, istället för ini-filer. För det mesta, även hantering av körningar, kunder, etc.

Re: Bygga egen dyno

Postat: sön mar 25, 2018 9:02 pm
av Erland Cox
dundersmurfen skrev:Skaffade konto på github, men det verkar inte gå att ladda upp något där.

Insåg idag att det behövs nån sorts hålla reda på för alla olika versioner. Ändra lite smågrejer för att göra det mer anpassad å enklare idag när jag var till Lyyski med en box.

Om det blir särskilda grejer för varje ny användare funkar det väl inte så bra att ha en gemensam kod som alla kan pyssla med?

Kalibreringsvärdet skulle legat i en ini fil istället för direkt i koden
Sen skulle man ha en ini med vilka val som är automatiskt på samt vilken skala man vill det ska automatiskt starta med. Det är en del att hålla reda på ändå

Exempel på val som finns
Lastcell av / på
Lambda av / på
Vit bakgrund
Svart bakgrund
Skala på vrid
Skala på rpm, exempel om man bara kör hojar så ska det alltid gå till 12k när man startar
Om man har nån mapsignal
Vilka kurvor som visas
Tröghetskompensering
Smoothing

Jag är imponerad av det du åstadkommer.

Erland

Re: Bygga egen dyno

Postat: mån mar 26, 2018 2:34 pm
av dundersmurfen
Tack så mycket Erland, du får säga till om du vill ha en dynobox med logg programmet.

Jag har fått bromsen att fungera lite granna, det nya problemet är att magnetfältet stör ut skärmarna så jag ser inte vad som händer. Behövs ju testköras och göras en pid regulator som håller varvtalet stabilt. Nu med bara p reglering så oscillerar det lite.

Mattias, jag har ingen aning om vad eller hur man gör en databas. Det låter smidigt men behöver nog hjälp av någon som är bättre på programmering. Om det dyker upp någon som kan programmering så kanske man kan göra så det går att göra utskrifter direkt. Det skulle bli mycket smidigare, nu får man ta en screenshot och klistra in i paint. Även knappen save image är kaputt tyvärr. Den skulle klippa bort allt onödigt och spara ner en fil formaterad för utskrift

Johnny, vet inte om du menade mig men Det är meningen att man ska kunna ha ett simpelt trådlöst tangentbord och styra alla grejer medan man dynar med knapparna. Det är senare när man sparar till fil som man får göra några klick med muspekaren. Bromskontrollen är muspekar styrd ännusålänge, men senare ska jag se om det finns lediga knappar för att låsa steady state

Re: Bygga egen dyno

Postat: mån mar 26, 2018 9:43 pm
av mattias
Vad är det för utvecklingsmiljö du skriver programvaran till PC:n i ?

Re: Bygga egen dyno

Postat: mån mar 26, 2018 10:22 pm
av dundersmurfen
Det är en java baserad c kopia som heter processing. Man skriver i c kod på ett ungefär. Så alla knappar sliders å prylar skriver man själv. Anledningen är att det är som gjort för att användas ihop med Arduino som är miljön det kommer ifrån fast vi nu har processorn fristående så använder vi Arduino bootloader

Re: Bygga egen dyno

Postat: tis mar 27, 2018 7:24 am
av mattias
http://bezier.de/processing/libs/sql/
https://dev.mysql.com/

Det är klart en del att bita i men kraftfullt.