Kalibrering med fallande vikt

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Kalibrering med fallande vikt

Inlägg av dundersmurfen »

Min nya bänk blir så många olika delar på att räkna ut inertia separat och ta hänsyn till olika utväxlingar mm blir allt för komplext för att kunna bli exakt.

Men vet att jag läst nånstans här om att man kan låta en känd vikt falla en viss höjd och man mäter hur lång tid det tar för den att falla. Det är ju den mest exakta lösningen jag kan tänka mig när det är många ingående delar som sitter ihop med olika transmissioner.

Bromsen är ju plättlätt att justera med en känd vikt via kalibrering av lastcell.

Just att man har en vikt på en viss höjd ger den en exakt lägesenergi. Man får väl bara tänka på att använda g konstanten för sitt område och att man redan har en viss höjd över havet. Fast det kalibreras väl själv om man väger där man ska göra testet.. hm

Big al eller nån annan som är bra på teori :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl