Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » mån jun 26, 2017 8:35 pm
testade dessa kammar på en volvo 940, 16t turbo 7ans vinklat avgashus.
Här är a-kam vs k-kam, rakt av byte. lila är kammen i "noll" grön är den retarderad lite, och gul retarderad lite till.
t-kam vs a-kam rakt av
före och efter kl-racing intercooler modellanpassat AC (a-kam)
Senast redigerad av
DreRacing@ den mån jun 26, 2017 10:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085 Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä
Inlägg
av Steve » mån jun 26, 2017 9:29 pm
Kan bara se en bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476 Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg
av mauser240 » tis jun 27, 2017 10:00 am
Coolt! Vad kör du för laddtryck?
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » tis jun 27, 2017 10:04 am
dom kurvorna där är 1.3 bar. skruvat upp til 1.5 men då började mr.16t att surga
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476 Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg
av mauser240 » tis jun 27, 2017 10:49 am
Och effekten är i motor-kilowatt?
Släng gärna upp lite mer specs på bilen! Alltid kul med teoretiska referenser
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » tis jun 27, 2017 4:04 pm
det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.
bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299 Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn
Inlägg
av MVA-Productions » tor jun 29, 2017 8:05 am
Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236 Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby
Inlägg
av J.Eklund » tor jun 29, 2017 10:59 am
Intressant.
Hade gärna sett en jämförelse mellan T kam och V kam också.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » tor jun 29, 2017 6:18 pm
MVA-Productions skrev: Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?
det vet jag faktisk inte då vi inte har nogon gradering på drevet. men skulle gissa den är 4 vevaxelgrader retarderat på den bästa
Jonas Stenseth
För lite laddtryck
Inlägg: 6 Blev medlem: tor okt 23, 2014 4:37 pm
Ort: Norge, Skotterud
Inlägg
av Jonas Stenseth » fre aug 04, 2017 11:22 am
Var ikke mye senere enn a-kammen nei. Kan knapt være merkbart? Det føles kanskje sånn ettersom k-kammen trykker til mer på topp.
Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
Volvo 242 -78 16v turbo
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112 Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge
Inlägg
av DreRacing@ » sön aug 06, 2017 7:18 am
Den har jo noe mer moment før 2800rpm man sikkert vil merke, men fra der tar jo k-kammen over. det er vel ingen som ligger på under 2800rpm nesten uansett.
så k-kam alla dagar i veckan vil jeg si da, det er jo ingen "kvasskam" det heller, sitter jo originalt.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841 Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.
Inlägg
av Sten » sön aug 06, 2017 9:27 am
DreRacing@ skrev: det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.
bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam
Intressant! Vad menas med Dre-ecu?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skarholen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30 Blev medlem: fre feb 27, 2015 2:53 pm
Inlägg
av Skarholen » sön aug 06, 2017 9:22 pm
Det er datasprut, styrdator. Laget av DreRacing altså trådstarteren.