Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 10, 2018 1:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: mån jun 26, 2017 8:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
testade dessa kammar på en volvo 940, 16t turbo 7ans vinklat avgashus.

Här är a-kam vs k-kam, rakt av byte. lila är kammen i "noll" grön är den retarderad lite, och gul retarderad lite till.
Bild

t-kam vs a-kam rakt av
Bild

före och efter kl-racing intercooler modellanpassat AC (a-kam)
Bild


Senast redigerad av DreRacing@ mån jun 26, 2017 10:02 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: mån jun 26, 2017 9:29 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5284
Ort: Lykksällä
Kan bara se en bild

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: mån jun 26, 2017 10:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
fixad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tis jun 27, 2017 10:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Coolt! Vad kör du för laddtryck?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tis jun 27, 2017 10:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
dom kurvorna där är 1.3 bar. skruvat upp til 1.5 men då började mr.16t att surga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tis jun 27, 2017 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Och effekten är i motor-kilowatt?

Släng gärna upp lite mer specs på bilen! Alltid kul med teoretiska referenser :)

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tis jun 27, 2017 4:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.

bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tor jun 29, 2017 8:05 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 295
Ort: Ulricehamn
Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tor jun 29, 2017 10:59 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Inlägg: 225
Ort: Vimmerby
Intressant.
Hade gärna sett en jämförelse mellan T kam och V kam också. :)

_________________
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: tor jun 29, 2017 6:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
MVA-Productions skrev:
Hur många grader backade du k-kammen på respektive kurva?

det vet jag faktisk inte då vi inte har nogon gradering på drevet. men skulle gissa den är 4 vevaxelgrader retarderat på den bästa


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: fre aug 04, 2017 11:22 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor okt 23, 2014 4:37 pm
Inlägg: 6
Ort: Norge, Skotterud
Var ikke mye senere enn a-kammen nei. Kan knapt være merkbart? Det føles kanskje sånn ettersom k-kammen trykker til mer på topp.

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk

_________________
Volvo 242 -78 16v turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: sön aug 06, 2017 7:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1016
Ort: Flisa, norge
Den har jo noe mer moment før 2800rpm man sikkert vil merke, men fra der tar jo k-kammen over. det er vel ingen som ligger på under 2800rpm nesten uansett.

så k-kam alla dagar i veckan vil jeg si da, det er jo ingen "kvasskam" det heller, sitter jo originalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: sön aug 06, 2017 9:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 808
Ort: Härjedalen.
DreRacing@ skrev:
det är hjul kilowatt. inga specs på bilen, bara original b230fk och 16t. dre-ecu motorstyrning. siemens deka 630 spridare.

bara för att visa vad mindre sen den är med k-kam


Intressant! Vad menas med Dre-ecu?

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: t-kam vs a-kam vs k-kam
InläggPostat: sön aug 06, 2017 9:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 27, 2015 2:53 pm
Inlägg: 30
Det er datasprut, styrdator. Laget av DreRacing altså trådstarteren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010