Kallt vatten fylls på i nedre delen av tornet via en termostatstyrd magnetventil
där går även kylvattenreturen till motorn,man kan säga att tempinställningen på termostaten
är hur varmt vatten som får gå tillbaka till motorn.
Det sitter även en knapp som förbikopplar termostaten som spolar in vatten tex när man fyller systemet
och ett nivårör på utsidan.
När nytt kallt vatten kommer in trycks det varmaste vattnet längst upp som just kommit från motorn ut
via ett stigarrör inne i tornet.
På utgången från stigarröret längst ner sitter en justerbar övertrycksventil som bestämmer systemtrycket.
Nu kör vi med termostat i toppen som vanligt men man kan köra utan och låta tornet bestämma motortempen
det kan säkert vara behändigt att kunna kyla ner motorn medans den är igång genom att trycka på knappen
men som sagt då kan man inte ha termostaten i toppen kvar.
Volymen är ca 20l och jag tror tornet är 90cm högt det är gjort av ett 160mm aluminiumrör med ca 5mm gods
och gavlarna är svarvade ca 20mm tjocka med en gängad dragstång som håller ihop i centrum.
/F