Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 8:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor aug 10, 2017 4:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
Jens Gustavsson skrev:

har kollat lite bestyckning nu......

delorto 45

38 halsring
borrade huvud ca 165
170L
7772. 11 erör

lågfart 55 7850.9




Erör ska vara hellst 6, inte 11 tycker jag. Jag kunde skicka 4 st. 6.or gratis om ni har inte provat än..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 7:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
ok vad är skilnaden ungefär? kan de leverera mer bränsle?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 565
Ort: Lapua Finland
6 ger mycket mer bränsle, värd att prova.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 26, 2017 3:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
i dag har vi tunat vidare med riktig race bensin och det vart stor skillnad :thumbright:

från att ha legat på spik gränsen hela registret till helt spik fri med mera tändning och ladd.

fredde kanske kommer med mera info och jag ska lägga upp mer bilder i morgon.

mvh jens och fredde

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 27, 2017 6:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
Vi hamnade på drygt 390 hp och strax under 500nm på racesoppa vid 1.7 bar innan det började lossna saker
och vi fick slut på VP racesoppan :) .
En sak som man hört och vi fick se nu var att när motorn låg på spikgränsen över nästan hela registret
och vi bytte till racesoppan så tappade vi ca 20 HP :wink: men fick tillbaka effekten med ca 5grader mer
tändning och samma ladd :thumbright: vi höjde laddet 2hg över vad den gav som mest på 98 och
trots att tryckslangen till sprutet flög lös så spikade den inte (gissar att tändningen då gick upp flera grader på
högre varv/tryck)även insug/förgasar-packningarna som är tillverkade av 2mm oarmerat Vitongummi började ploppa ut :)


https://www.youtube.com/watch?v=FRn9-jPhN_U


/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 6:39 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
Här kommer siffrorna på sista pullet som fredde la upp film på med VP 109 samt ett pull på 98 oktan där vi låg nära spik hela vägen med trix både på tänd kurvan och laddtrycks kurvan. tror inte vi hade gjort motorn redo för 1.7 bar på denna lågtryckare :) man ser slangen till loggen lossna haha och det boosta säkert tändningen som satt T delad in på samma gren några grader till :) men race soppan hade inte en tendens till knack :thumbright:

obs dessa pull började efter ca 4000rpm vi körde tidigare lite tester under och den laddar på bra redan från drygt 3000rpm med långsammare svep hastighet. 350nm va inga problem på 98 oktan vid 3500rpm utan att hålla fast motorn och mer hade varit möjligt med vp 109.

det mest spik känsliga stället på 98oktan va kring 5800-6000rpm. vi rampade på mer tryck över det varvet.

Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 6:55 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
tänd kurvan med VP 109 soppan sista pullen


Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 9:23 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1404
Ort: Umeå
fredde_vit_pv skrev:
Vi hamnade på drygt 390 hp och strax under 500nm på racesoppa vid 1.7 bar innan det började lossna saker
och vi fick slut på VP racesoppan :) .
En sak som man hört och vi fick se nu var att när motorn låg på spikgränsen över nästan hela registret
och vi bytte till racesoppan så tappade vi ca 20 HP :wink: men fick tillbaka effekten med ca 5grader mer
tändning och samma ladd :thumbright:

/F

Intressant med bränsle tester :thumbright:
Ändrades det nån förgasarbestyckning mellan dom olika bränslena?

Stefan provade att köra med VP i Seat:n i en sm tävling för några år sedan
och vi såg i loggen en markant skillnad på lambda värdet den gick en hel del fetare.


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 9:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
troligen mer tholen då i soppan .

vi såg ingen större skilnad iallafall men vi fin justerade lite hela tiden på dopingen så svårt att säga. vi hadde bara ca 5 liter "dyr soppa" så vi kunde bara köra 6-8 pull med den.

tror det va 140 luft i slutet annars samma huvudmunstycke 190 eller va det 200 fredde?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 10:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1404
Ort: Umeå
Hur mycket gör dopingen då?
Vad skulle hänt om ni inte ändat det?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 11:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
Jens Gustavsson skrev:
troligen mer tholen då i soppan .

vi såg ingen större skillnad vi fin justerade lite hela tiden på dopingen.

tror det va 140 luft i slutet annars samma huvudmunstycke 190 eller va det 200 fredde?


200 huvud och 140 luft!

Vi testade med 100 luft först istället för 170 tror jag men då hamnade vi på kappt lamda 0.75 typ( ca 0.2 lamda i skillnad)
Dopningen(som just den här är gjord) max/min gör ingen jätteskillnad kanske 0.10 men den gör av sig senare i registret än luftmunstyckena


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 11:21 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
uppdatera lite i förra inlägget men korta svaret blev ingen större skillnad på denna turbo förgasar motor men med förgasare så kan man inte va litka noga på lamda värdet, bara det ligger skapligt bra till så går det inte få så mycket bättre.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 5:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1404
Ort: Umeå
fredde_vit_pv skrev:
Jens Gustavsson skrev:
troligen mer tholen då i soppan .

vi såg ingen större skillnad vi fin justerade lite hela tiden på dopingen.

tror det va 140 luft i slutet annars samma huvudmunstycke 190 eller va det 200 fredde?


200 huvud och 140 luft!

Vi testade med 100 luft först istället för 170 tror jag men då hamnade vi på kappt lamda 0.75 typ( ca 0.2 lamda i skillnad)
Dopningen(som just den här är gjord) max/min gör ingen jätteskillnad kanske 0.10 men den gör av sig senare i registret än luftmunstyckena

Tittat lite nogrannare i loggarna och lagt dom ovanpå varandra och tittar man vid 7000 rpm så var det 0,85 med blyfri 98
och 0,84 med VP.
Eller är det så att det har tappats effekt :? och att lambdan skulle magras av ifall man ökar tändningen lite.
Det blev då en annan gång på motorn :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 6:25 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
Jag har kollat bestyckningen om någon är intresserad

Dellorto 45 DHLA

38 halsring
borrade huvud 210
140 luft
7772. 11 E-rör
lågfart 55 7850.9
Dopade med ett 16mm rör som går genom plenium och slutar (börjar :lol: )ca 2cm ut i 3" tryckröret
Pluggade bränslemunstycken till choken.

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 7:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
kan tillägga att 2.5 tums rör för dopingen är att föredra då får man mer effekt av den.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010