Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 28, 2018 9:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jul 23, 2017 12:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 372
Ort: Norge
Ingen tvil om det nei.

Lamda 0,8 - 0,85 er perfekt det. Blir interessant å se hva som skjer med kjörbarhet i mellomregisteret etterhvert som ladetrykket ökes.

Vi rundtom her har aldri fått suksess med höyt kompresjonsforhold, 98 blyfri bensin og turbo, men vi er ikke så dyktige som det dere er.
Som sagt, dette er veldig interessant for oss også. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 25, 2017 1:35 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
vi har semester grejat på lite i lugn takt och nu aktiverat bänkens laddtrycks styrning och ökat trycket i etapper till 1.2 bar där den nu ger ca 340hk mellan 6000-7100rpm. vi har ökat på till en lite värre dopning och 200H munstycke. inga negativa symtom ännu med fet lamda och bludder i övergången då trycket börja komma. går att trycka full gas vid 2500rpm :thumbright:

märks att det är en bensinare med ganska hög kompa och inte jätte vass kam då den är känslig än fast lamdan är bra så ligger den nära spik hela tiden och vi kör snäll tändning. både hörbara spikningar och det syns på knock linken i bänken om man ökar ett par grader!

ATT BYGGA EN BENSIN MOTOR VS EN E85 MOTOR ÄR HELT OLIKA GREJOR!

med e85 hadde vi inte behövt backa tändningen och lamdan behövde inte va så fet eller exakt. skulle gissa att med e85 samma allt men med anpassad (ej backad) tändning så skulle denne motor ge ca 35-40 hk) och då snackar vi samma laddtryck (går att ladda 2+bar med samma för tändning med e85 helt utan problem)

men det är enkelt ,denna motor är betydligt mer utmanande och det är kul ibland det med :lol:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 25, 2017 5:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
ca 18 grader vid 1.2 bar upp mot 5000rpm sen 23grader på högre varv.

lamda 0.82 vid lägre varv och 0.86 på högre varv.

ska dit med kallare B8ES stift istället för orginal BP6ES stiften sen testa sänka vatten tempen från 84 grader nedåt utan termostat med nya kyl tornet för att se hur det påverkar spiknings känsligheten?

ca 420nm/5200rpm

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 25, 2017 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 807
Ort: Härjedalen.
Blir den billigare att bygga än med sprut och blir den lika stabil som sprut när ni fått till tuningen?

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 25, 2017 6:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
förgasarna ger en lamda som inte är sämmre än efi och en underbar tomgång och låglast med separata spjäll men det är bensinen som gör den spik känslig. vill inte ha en 7.5:1 smog motor heller så man får jobba på lite för att komma mot 350hk som känns som ett rimligt mål att nå.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 9:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 991
Ort: Flisa, norge
Jens Gustavsson skrev:
ca 18 grader vid 1.2 bar upp mot 5000rpm sen 23grader på högre varv.

lamda 0.82 vid lägre varv och 0.86 på högre varv.

ska dit med kallare B8ES stift istället för orginal BP6ES stiften sen testa sänka vatten tempen från 84 grader nedåt utan termostat med nya kyl tornet för att se hur det påverkar spiknings känsligheten?

ca 420nm/5200rpm


hur blir det med spiknings känslighet efter med motorn i bilen efter vägen? gissar du måste dra av ännu nogra grader efter långa pulls efter väg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 10:36 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jag och fredde utforskar de yttre gränserna i dynon där man har super koll på alla möjliga data sen anpassar men den till vad den ska användas till och vad man har för begränsningar och variabler vi har där. men motorn har ingen bestämd framtid vi vet inte vad den ska va till? :) bättre att sätta ihop en massa överblivna bra grejor till en komplett motor än liggandes på vindan. kanske till salu för rätt peng i framtiden?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 2:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 221
Ort: Leksand
Hur funkar det med förgasare och E85 då? Klarar dom av att leverera tillräckligt mycket bränsle?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 3:13 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jag ska inte säga det är omöjligt men nästan. krävs väldigt stora modifierigar som skulle kosta 100tals dyno timmar för att utverdera och det vill nog ingen betala för att få köra förgasare med e85 turbo. har utväcklat 85 förgasare till sugmotorer och det får räcka tills vidare :) bara det tog en jäkla massa timmar och slit

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 5:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2150
Ort: yttertavle/umeå
Att få såpass fina i mina ögon(dellorto DHLA) att flöda typ 400% mer bränsle än det var tänkt
skulle sabba allt finlir som Dellorto levererar.
Billigare och stabilare än sprut? vad får sprutet kosta och vilken stabilitet ska prioriteras?!

tanken i början var att köra med fast tändkurva men vi får se om det snor för mycket effekt
jämfört med programmerbar,känns lite fel att åka med kanske 16 grader tändning om man tappar
kanske 50-100 hp över 6000.
det kanske skulle funka bättre med en elakare kam som tar bort allt äckligt vrid 2500-6000 varv?! :hihi:
är lite sugen på att testa racesoppa när den är maxad på 98 bf

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 6:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1130
Ort: BjörnL Uddevalla
Skulle vara intressant om den blev lite mindre spikkänslig vid lambda 0.70 - 0.75. Iaf på mellanvarven 3500 - 5000 sedan måste man ju snåla ur mot varvstopp för den ska sjunga ur

Alltid intressant med era bromstrådar uppskattar dom mycket :thumbright:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 26, 2017 6:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2150
Ort: yttertavle/umeå
dundersmurfen skrev:
Skulle vara intressant om den blev lite mindre spikkänslig vid lambda 0.70 - 0.75. Iaf på mellanvarven 3500 - 5000 sedan måste man ju snåla ur mot varvstopp för den ska sjunga ur

Alltid intressant med era bromstrådar uppskattar dom mycket :thumbright:


ja, helt klart men det är en av utmaningarna med fuggar man kan inte få allt
om lamdan droppar ner mot fetare så faller även laddtrycket och att ha full kontroll på bränsle
är det vi inte har! (tändning har vi kontroll nu men hoppades på att kunna köra stumt för att få till 80-tals setup )

Kul att du uppskattar! kom gärna med ideer :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 05, 2017 5:50 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2150
Ort: yttertavle/umeå
357 hp nu vid 1.3-1.4 bar nära 420 nm, över 300 nm från 4000 till varvstopp (7200 nu)
att köra med 75 grader vattentemp tillåter 2 hg mer ladd har vi fått fram (ungefär lika mycket som om man inte har
startat fläkten som kyler laddluftkylaren :hihi: ).
men nu ska vi till nästa test löda och borra mindre luftmunstycken då vi vill ge lite mer bränsle efter
6000 rpm (ligger nu på ca 0.85 och ingen säkerhetsmarginal där)
jag hart även skaffat 2 olika racebränslen och hoppas på att hinna testa om , eller hur mycket
skillnad det ger (elf och vp)

/Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 12:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 372
Ort: Norge
Synes stadig at dette er interessant og fölger med. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 10, 2017 1:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
nästa vecka ska vi göra slut spurten på denna motor. blir intressant :thumbright:

lite vatten insprutning hade varit bra annars också men tror inte vi ger oss in i det denna gång?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010