Bara en liten film där jag kör på min hembyggda dyno.

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Bara en liten film där jag kör på min hembyggda dyno.

Inlägg av Kadett4wd »

Den ska kläs in måste jag nämna först.
Till vänster är uppbyggnaden/riggen till för att kunna montera ett svänghjul.
Just för att öka inertian till motorstarka maskiner.
Har inte byggt klart skyddet runt det hjulet så jag har det inte monterat.

Jag dynar här min 'racemoppe'
Bäst resultat i filmen blev 72.9hk(beräknade vevaxelhästar, ca 64.5-65hk på hjulet om jag minns korrekt, har gjort så många pull att jag minns inte, rekordet är vid dags datum 75.54hk, sen börjar tändningen ge upp),
motorn är på 211.2cc och varvar nästan 14000rpm.
Den har iaf visat sig ligga i underkant mot andra bänkar med ca 2-4hk beroende på märke på andra bänkarna.
Den har även visat sig stämma exakt mot några andra bänkar.
Jag har ca 160km/h på rullen i de här pullen.
Har lite lite balansering kvar då det kittlar lite i rumpan enkelt förklarat.
Men det tänkte jag lämna bort för att få till det riktigt bra.
Och jag vill gärna ha tips vilka som kan fixa detta till hyfsat pris i mellansverige.

Jag har en 300mm ventilerad bromsskiva med hydraulisk fotbroms att ta ned varven med för att snabbt kunna göra ett pull igen, samt slippa onödig motorbroms på tvåtaktare.
Jag har dessutom byggt in en startmotor i bänken som kan aktiveras med en knapp på fjärrkontrollen.


https://www.youtube.com/watch?v=bEKxrJZGeTQ&t=71s

Jag hade lite bekymmer med att få soppa snabbt nog till förgasaren i pullen här(metanol)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!