B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

B200 turbo is-race (turbo/grenrör/kamaxel tester)7.94åmsele

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och stövarn har jobbat lite med ett sido-projekt när det finns några minuter över.

tanken i slutändan är att det kanske kan bli en is-race-motor under 2.0 liter, men det blir nog en helt annan motor. detta är för serien av den motorn som vi ska jobba fram konceptet på.
vi har koll på all tid och pengar vi lagt ned och har återanvänt en del saker från tidigare motorer som ligger och skräpar.
tiden att bygga motorn inkluderat all rengöring, demontering, mm blev 8x2 timmar.
bottendelen är den så kallade lågfriktions-motorn från -87. det enda vi har gjort är att rengöra kolvrings-spåren och bytt till de grövre stakarna.
kompa ca 8.8-1 ??

toppen är en 530 topp steg 1, som jag har portat för många år sen.
44x38 ventiler och 93mm breda förbränings rum.
den flödar ca 175cfm in och 140 ut på 12mm lyft.
den är bestyckad med värre fjädrar och en snäll STS247/108 kam.

förgasarna är boströms gamla som stövarn körde med i fjol.
weber 45or med 40 halsring och turbo-plenum på plats.
F16 e rör med 160H 160 luft.

eftersom vi ville se sugmotor effekten först så plockade vi på ett sug-grenrör som brukar kallas "kennet-röret" och är ganska långt.
vi har i dag bromsat den lite inledande och grov bestyckad ger den 163hk/6900 och 185nm/ 5500rpm.
den är väldigt lungn i registret och överaskar inte nånstans som man vill ha en turbo motor som ska bli körbar.
väldigt varvillig med tanke på grejorna också men det är inte mycket BMEP att skryta med det ska va så med låg kompa och turbo kam mm.

budgeten för bygget är inte hög, det blev nya vev lager och nya biltema tänd kablar och en toppackning hittils (800kr)
oljan är begagnad från vega B20:in :lol:
ska byta oljan bara vi fått till bestyckningen, till nån fin cougar från lube tools :thumbright:

mvh jens och stövarn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo Is race

Inlägg av Jens Gustavsson »

F16 165H 190L

38 grader



184nm/117.5hk vid 4500 (lägsta intresanta varvet för denna motor)

191nm 5300rpm (beror lite hur man lastar på motorn på låga varv det blir oftast 188nm med lite fetare blandning)

164 din hk/ 6800rpm

max rpm 7700rpm 157hk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag provade en lite längre STS269/108 kam men med samma lyft 12.2mm. detta är en vad ska man kalla det enkel/billig låg servis kam som tål mycket varv.
jag hade ingen justerbart drev så den vart tyvär 6 grader retardad istället för tvärt om som jag skulle vilja ha det :( men detta är bara ett 2 timmars test för att se lite vart det bär av. har alla juster brickor och lach caps i påsar för vidare tester med STS247/108 kamaxeln sen med turbo.

ca 41 graders tändning ville den ha med låg kompan och den långa durationen :)

171nm / 109.3hk vid 4500rpm

191.6nm 5600rpm pik (repeterar detta vart pull eller lite mer)

173.4hk 7400rpm pik


max varv i dynon 7700rpm 167hk (ska dit med bättre titan retaners så ska det varvas mer)

den STS 269 kamaxeln ger mer effekt över 5500rpm, men eftersom varvtalr registret vi är ute efter i denna motor är från 4500-8500rpm så blir medel effekten bättre (1000rpm sämmre :thumbdown: 3000rpm med mer effekt :thumbright: )

lite coolt att en sån enkel motor ger lika många HK som toppen flödar med bara 8.8-1 i kompa men den varvar ju rätt mycket så det är ju inte så konstigt men kul ändå.
undra vad den hadde gett med 12-1 i kompa?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu står kamaxeln på 105 grader i stället och då blev det lite bättre på låga. (utan sprint :shock: )

110-112nm vid 4500

198.3 nm 5700rpm

172hk vid 7140nm

166 hk vid 7700rpm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

sista pullet innan den lyftes ur bänken. ca 100 pull på den nu.
(sista linjen då effekten minskar drastiskt släpper jag gasen)

med kamaxeln nu på rätt ställe så flyttades punkten där den värre kamaxeln paserade den snälla från 5500rpm till 4900rpm och med tanke på registret som är viktigast i mellan 4500-8500rpm så snittar den mycket bättre. men blir det lika med turbo?

lite andnings hjälp på detta nu så får vi se vad som händer. hoppas det fins lite tid över till det om ca 2 veckor. det blir inte så höga tryck bara kring 1.0 bar ska behövas för att få mer effekt än vad som kan användas på en normal bana sen vill vi inte få allt för mycket vrid heller så drivlinan håller.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

1987cc lågkompa motor :)

ingen optimal sugmotor plenium men då man fått en sån plenium tät så skruvar man inte bort den i onödan :)
dåligt med kommentarer inte ends några från kadetten :) nu är detta mer ett antecknings block för mig att minnas på också så det är inte det viktigaste.
vist det ser inte så F1 ut och det är det inte heller men det handlar inte om snyggaste dyraste på denna det handlar om att få till en motor att experimentera på och hitta en kombination som fungerar bra och sen bygga vidare på. tiden är en stor parameter också det får inte skena iväg allt för mycket.
vi ligger lågt nu ett par veckor sen ska vi jobba vidare lite på denna motor. vi gör iårdning ett par olika kombinationer med turbo och grenrör för test. eventuellt en liten uppdatering på topp och en mer hög lyftande kam?? men det tar mycket tid.
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kan väl lägga en kommentar då du verkar ha roligt över att jag INTE gjort det.. haha.(bara för att nöjet ska bli på min sida)

Hursom.. om du får eller kan, testa 'tuna' inkommande rör i plenumet.(om det inte är tunat redan)
det finns vinster där om man får det rätt.
Dessa vinster finns även vid val av tryckrör, men lite omständigare då.

på´t bara.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har tänkt på det faktiskt också men brist på tiden gjorde att det inte blev av.
men vad jag mins av att läsa lenart zelanders böcker så på en 4 cyl motor så kommer för delarna på ett väldigt lågt varvtal typ 2500rpm på en fyra och ca 3000rpm på en tre cylindrig (v6).

det är lite för stor volym också i pleniumen för sånna pulser också??

får se om vi hinner testa detta senare :thumbright: men jag är rädd att fördelarna/nackdelarna äts upp av skilnader i lamda värdet på de låga varven så det är svårt med några slutsatser.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Kadett4wd »

Nu höll jag på med detta för ca 10år sedan, Jag hade singelspjäll iofs, men vinsterna ska vara samma på vid gavel.

jag hade 68mm spjäll på en 2.1liters maskin, med ~35-40cm 2.5" rör till filtret så gick den 'si och så'
Bytte sedan till 3" rör med samma längd så vart det en rejäl ökning enligt buttdynon.
För att verifiera satte jag en tratt direkt på spjället(för att döda tuningen men fortfarande ha bra luftflöde) och då tappade jag säkert 20hk mot 2.5" röret.
Den vart att gå askasst faktiskt.
Det var en maskin som varvade nästan 9000rpm.

Nu vet jag inte exakta längden då jag inte för anteckningar(det var dock mellan 35 och 40cm), men man stämmar av det lika som en baslåda faktiskt ;)
Helmholz resonator.
Lådvolymen, frekvens etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

byter från 165 B och 190 luft F16 till 190H och 150 L samma F16.

55 acc pump som alltid
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av jacobson_se »

Ska ni börja att bromsa med turbo nu? Skulle vara intressant om ni bytte tillbaka till den snällare kammen sedan för att se hur den blir med turbo också.

/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo vi kommer med mer info snart. vi har provat två kamaxlar även i turbo versson och vi har ett kort puls grenrör nu modell 940. väldigt intressanta saker händer.
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Daniel 850 »

Uppdatera mer så man få se lite :)

Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av j björk »

Daniel 850 skrev:Uppdatera mer så man få se lite :)

Mvh Wigge
Instämmer, mycket intressant :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B200 turbo is-race

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det har varit en lång och hård helg i Sävar.

vi tänkte att det va dax att prova lite olika överladdade kombinationer för att lära oss och se efter om teori och praktik gick hand i han både för vår egen ljugar-soffa och för våra kunder.
vi var lite fundersam att berätta om resultaten då de kan misstolkas men jag hoppas ni förstår att detta inte handlar om att säga negativa saker om olika grejor/produkter utan mer om kombinationerna. ni som bara vill komma med negativa dryga inlägg behöver inte läsa eller kommentera tack!

sista pullet på B200 (88.9x80mm) före turbo-konverteringen var med "kennet grenröret" och en STS 269-kamaxel och med stövarns små portade steg 1 530 topp som jag portade för några år sen, med 44 x38 mm ventiler och ca 8.9:1 i kompa förhållande. den gav då ca 198 nm 5700 rpm 172hk vid 7140nm drygt 40 grader förtändning. weber 45:or med 40 hals ring också.

Test 1

för att testa en dålig kombination så monterade vi en lätt portat 940 turbo grenrör men vi ville inte sänka oss så lågt som att montera dit en trött gammal T16 eller t3 turbo så vi monterade en modern HX30W med 45mm inlopp (kapacitet till närmare 400hk). de är gjorda för att va effektiva på höga laddtryck och har bra flöde på både kompressor och avgasdel. men för att hålla det lite verkligt så körde vi 2.5" sen 3" avgasrör också.

vi använde en effektiv laddluft kylare med 3" anslutningar.

98 oktan

Efter att ha portat upp wg och satt några dragande fjädrar i armen som sänker laddtrycket lite så fick vi ett stabilt och bra laddtryck på 1.2 bar över ett brett varvtals område.

någon som kan gissa vad den 173hk sug motorn gav med 1.2 bar laddtryck?
enligt vissa så räknar man effekt ökningen så här om man kan hålla tempen på insug stabil.... 173x2.2= 380hk :)

I verkligheten blev det 212hk vid 5800rpm och 250nm vid 5500 :lol:
(96 sug hk räknat bakvänt med tryck ökningen)
en dålig kombination med ett sånt grenrör och en sån kamaxel, den gillade inte tändning heller. vi vågade inte ge den mer än 16 grader då den lät extremt ansträngd och plågad med all ERG. lambdan fick vi till bra med ca 0.84.

avgastrycket gick förbi laddtrycket efter 5000rpm och peak vid max varv på nästan 2.9bar
Skriv svar