Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 11:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor okt 12, 2017 10:02 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 221
Har några funderingar kring detta precis som rubriken lyder.
Och det gäller då rulldyno och navdyno.

De jag i grund o botten är nyfiken på är om de finns vissa
system som automatiskt klarar av att korregera hp/nm på olika växlar.

Enligt mig går detta ej med endast en rpm input från rullen eller navet.

Om man har tillexempel en rpm input från en tändkabel eller spole så
kan jag (nästan) förstå att det går o räkna sig fram på detta.

Men ändå rätt så många felfaktorer kommer på vägen.

På min PT Datamite 2 så styr självklart utväxlingen i transmissionsledet detta.

Hur funkar de på alla dyrare dynosystem, förslagsvis färdigköpta då.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 12, 2017 11:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Har tyvärr ingen aning om hur dyrare system fungerar.
Jag har gjort så att man kan välja växel och sedan hålla 1500rpm eller 3000rpm och trycka på en tangent så sparas utväxlingsförhållandet på den valda växeln.

Sedan om det blir lite slip så kan man lägga till en kompensation så slutvarvet stämmer med varvstoppet. Oftast typ 2%

Jag delar vridet med utväxlingsförhållandet och får kurvorna att ligga på varandra om man synkar rätt när man bytt växel.

Har även testat med varvtals ingång och autosynk och autoslip kompensation men har slutat med det. Det var ett extra moment vid varje uppriggning och sedan skulle rätt filtrering samt divider ställas in. Det var helt enkelt enklare att synka/ kompensera manuellt

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 12, 2017 1:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 221
Okej.

Nu är ja med helt.

Men kan du spara flera växlar på samma bil och sedan välja vilken växel du använder innan pullet?

Vilken mjukvara har du?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 12, 2017 2:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9078
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om du tar bort eventuellt slir och hjul som ändrar diameter så ska det väl gå?

I datamite (jag har 3.2) så går det att lägga in korrektion för rullens egna friktion på olika hastigheter(3 olika värden) så räknar den ut eventuella förluster pga olika rpm på rullen mot motoreffekten.

Jag har provat den här funktionen ganska noga, och om jag kör tre pull med genomvarm maskin på exempelvis 4an.
Och sedan gör ett på 5an så skiljer det ingenting i effekt, mer än repeterbarheten i motorn själv.

Då har jag iofs varvsignal från motorn också, rekommenderar att bygga dit det om du inte har det.
Då kan du få grafer på hjulspinn och ändrad utväxling pga hjuldiamändring.

Jag kör en optisk givare, den har inte missat en enda gång åt mig =)
Ja,, utom då givaren vibrerat då förstås, men jag byggde stabilare fäste efter det.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 12, 2017 2:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja jag har gjort så man har 6 växlar och kan spara ett utväxlingsförhållande per växel. Det sparas även med när man sparar filen om man ska köra igen så man får samma förhållande. Då får man ju tänka på å ha samma däck dimension och lufttryck dock annars är det värdet värdelöst ;)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 12, 2017 4:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 221
Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 5:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
Rototest lägger man in varje växel för sig, slutväxel och även däck diametern.

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 193
Johnny Borg skrev:
Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?
Dom kör effekt mot hastighet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 193
Sportdevices har en rem klämma på tändkabel och synknings cykel. Sen kan man få en graph på utväxling. Eller en graphlinje så man ser spinn osv.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 193
Matti johansson skrev:
Sportdevices har en rem klämma på tändkabel och synknings cykel. Sen kan man få en graph på utväxling. Eller en graphlinje så man ser spinn osv.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Edit: rpm klämma

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 07, 2017 9:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 221
Matti johansson skrev:
Johnny Borg skrev:
Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?
Dom kör effekt mot hastighet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Okej. Hur sen uträkningen ut isånnafall?

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010