Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 4:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 23, 2017 11:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Tänkte vi kunde sammanställa alla krångel och udda saker som hänt i våra dynosar. Som lite trevlig lektyr och bra att tänka på eller kanske en kontrollista.


Här var det en spacerplatta som satt lite snett. Såg rätt läskigt ut när hjulet vobblade, och som bonus satt inga hjul fast, var gamla och torra och hade några dubb.

Bild


Bränslepumpar lägger av

Kylfläktar lägger av

fel tändstift, lilla porslinet i tändhattar för stora porslinet

remskivan fram satt löst och lossnade

Svänghjul lossnar

Svänghjul exploderar

bakaxeln satt löst

Balkar höll inte att surra i

smälte kabelstammen till motorn då den ramlade loss å la sig på dp

Ingen low-z inga spridarmotstånd

mapslangen blev platt pga värme

Mapslangen lossnar

Mapslangen läcker

Mapslangen är knippad

tanken läckte bensin ordentligt

Laddrör flög isär

Insug flög loss

Wg lossnar

bromsar låg på rejält

Inga bromsar

Koppling slirar

Frikopplar ej

Bil rullar av bromsbänken bakåt

Bil smiter ut på gården för nån har glömt något när dom släpper spännband

Spännband brinner av pga screampipe

Däck exploderar

Pinjongen går av

Drivaxlar går av

Turbo rasar pga nån har satt ett tätt filter på slangen med olja till turbon

Spikar sönder kolvar på e85 pga att man inte visste att det var dieselkomp i maskinen

Vinschen som drar upp bilen i bänken kopplas i panhardstaget som kröks


På den obligatoriska burnen efter mappning exploderar däck, bilar åker i diken. Kopplingar rasar växellådor rasar bakaxlar rasar motorer rasar

Det lägger sig tät dimma över nejden :thumbright:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 24, 2017 8:15 am 
Online
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 85
Ort: Härnösand
Kan tänka mig att detta kommer att bli en rolig tråd att följa!

Sist vi körde kompisens bil så exploderade hardyskivan och en rejäl gummibit tog sikte på mitt lår, kan lova att det kändes


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 24, 2017 11:58 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9775
Ort: Sävar
Det var många favoriter listade där redan :)

Remskivor som lossnar och attackerar allt i rummet är ju inte så kul

Obalans i kardan som knäcker struten på automatlåda så oljan rinner ut över ett glödhett avgassystem i slutet på ett långt pull = ingen eld utan rök osv med jobbig metallorm som vill banka sig in i kupén

Frostpluggar som skjuter lös på svårtillgängliga ställen, tillbaka en månad senare, samma fel fast på insugssidan. Närmare titt visar på fel metod att knacka dit samtliga..

Varmgång och rök i kablage till bränslepumpar (0.75 mm² original räcker inte långt till dubbla 044)

BTR tar tryck från före spjäll (!) t:ad med dump-ventil, slang går av vid dump, jättevarm mager förbränning, brända kolvar, etc. Stora spridare och väldigt lite prio på låg last så missar man lätt misstagen.

Wankel med olje-svettig motor och glödande grenrör, små oroande rök-puffar.

Frikopplar man för mycket tar armen till urtrampningslagret i tryckplattan med hemska ljud som följd.

Har ni kollat tändningen? Jo, sen byttes till MSD och signalen triggar på fel flank.. watch it go = byte av toppackning.

Bromsar som ligger på är väl en återkommande favorit, speciellt när det _inte_ är svetsad diff eller spole, och bromsarna i min nav-dyno försöker synka varvtalen

Insug som spricker är rätt vanligt också då många vill frångå fysikens lagar och bygger insug som har platta ytor.

Svetsad intern wastegate tar sig lös och ger fantastiskt lågt laddtryck, ökade svårigheten att spåra var allt tryck tog vägen.

Har haft ett par "nära lambda 1.0"-upplevelser när bränsle-skenor lättat eller det saknats clips för spridarna så en eller flera O-ringar klivit ur.

Blå plastslangar och push-in-kopplingar i ett stekhett motor-utrymme, say no more..

Kommer väl på fler när man får lite mardrömmar och flashbacks.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 24, 2017 12:10 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm
Inlägg: 52
Kul tråd !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 25, 2017 8:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
ja mycket kan hända då man pressar motorer över gränser! detta va nära ögat! kan bli så även då man provtrycker systemet på fel sätt.

http://www.dragzine.com/news/video-pont ... dyno-pull/

känns säkrare att få sitta i ett rum utmed bilen faktiskt då man ska ladda på hårt iallafall.

viktigt att inte ha folk som står och glor nära bilen. fins inga säkra vinklar heller. skulle haft nått ishocky rink skydd man kan stå bakom?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 26, 2017 4:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
Hörde att Ärtan på ppf med hela dragracing utrustningen på sig när det börjades ladda riktigt friskt

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 26, 2017 8:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
klokt!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 6:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Det skulle vara intressant med saker som dynooperatörer har kommit på inte funkar när de testar motorer.
Saker som gör att resultatet blir fel.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 9:09 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
några enkla men vanliga...

ingen bra nolla på tändningen.

ingen bra grund inställning på kam.

förgasare som har en massa små fel i sig.

tjuv luft.

dåliga bränsle spridare.

dåliga tänd grejor.

ingen koll på motorns kondition.


bara några exempel!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 10:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Det jag kommer på som svar till Erlands fråga är fel tändstift. Tjocka å tunna porslinet kan inte blandas hur som helst utan måste vara rätt för spolen och eller tändhatten.

Ej resistorstift ihop med insprutningssystem.

Tändkablar som ligger emot grenrör, gäller även vanliga kablar.

Men just i motorväg så är det mest fel kamaxlar för applikationen och felinställda kamaxlar som gör motorer helt meningslösa.

Att sätta vattenkylet för intercoolern blir inge bra de häller.

En motor vi aldrig fick å gå riktigt var nån udda nascar v8. Men där var även ett nira i7 inblandat med ett felkonstruerat triggerhjul. Vi visste inte ens tändföljden på den. Det var helt enkelt för buggat och för många okända konstigheter. Tror ägaren gav upp snart där efter och sålde.

Hmm kanske missförstod Erlands fråga. Man kan ju tolka saker fel även när man kör i dynon. Justera åt fel håll å så vidare. Men det är ju därför man kör flera pull för att reda ut allt sådant. Det kan bli lite lätt rörigt ibland när man justerar dubbel vvt.

Det största gemensamma nämnaren där det inte blir bra (enligt mig) är fel typ av kamaxel till applikationen.

Idag verkade alla packboxar ramla ur motorn. Halva lokalen behövde saneras. Å såklart hände även detta;

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 10:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Nu kom på en grej som kan ställa till det riktigt, för hårda slangar. Dämpar ej ut pulser i bränslet, värst verkar fenomenet bli med nuke regulator. Kanske för den är störst och på något sätt gärna kommer i självsvängning. Man kan få ett par olika varvtal där det helt en enkelt inte går att få motorn å gå pga hysteriskt flaxande bränsletryck. Så nån meter vanlig gummislang före rail och efter gör underverk på att dämpa dessa självsvängningar. Finns även bränsledämpare

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 28, 2017 8:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 193
För hårt dragna förgasare (dcoe,dhla). För stumma Motorfästen ihop med vibrationer. Blir fet på låg/ mellan.
Alla sorters tävling,eller r däck i rullarna.
Volvomotor o opelkaross ger skruvad kardan, hål i golvet o hög puls.

Gashäng pga sketdåligt koll på material, wire.

.........

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 30, 2017 9:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Har nån sett att stora Weber typ DCO har problem om man låser dom på full gas under den fetdip de alltid har runt 3500 varv?

Jag tänkte mest på handhavandefel när man kör så att man inte får rätt värden.
Handhavandefel är inte rätt ord men trimmade motorer är tjuriga.
Har läst en del innan om förgasare som ger bra effekt i dynon men dålig transient effekt och sämre tid på stripen.
Och det kan säkert vara tvärt om med.
En motor som går magert på lambdan behöver inte alltid gå magert även om den svarar på större munstycken.
Den kan ha blötat eller kylt stiften tidigt i pullet så att den inte bränner rent under resten av pullet och den går som om den hade för lite tändning.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 3:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1507
Ort: Skelleftehamn
Saker jag hört talats om/fått bekräftat är bilar som mappats till "perfektion" på gatan alltid går lite fetare (och även sämre) i bänk pga övertryck/undertryck i karossen.
Annars känns det som det absolut vanligaste felet i bänk är "trigger error". Är nästan som vi borde skapa en riktig djupdykning i detta område.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 7:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9078
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Stora luftförbrukare kan skapa nån Mbar mindre tryck i lokalen då man bromsar.
Där tror jag ditt problem ligger Big Al.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010