Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 21, 2018 12:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 31, 2017 7:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
erland jag tror vanligaste felen man gör som dyno operatör är att man väder kompenserar fel på nått sätt (finns många sätt att göra fel där). sen att inte förstå programvaran och vad den gör med siffrorna då det gäller friktions beräkningar och svängmasse kompenseringar (ibland utan att man vet om dem) viktigt att slå in rätt borr, slag, antal cylindrar, höjd över havet mm.

/jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 10:39 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9762
Ort: Sävar
Big Al:
Triggerfel är inte så vanligt, men nog passerar det en del bilar med feldesignade triggerhjul och kassa kabelhärvor. Ofta har de inte tagit sig ända till bromsbänken innan man stött på patrull.
Däremot misständningar är det gott om, när det börjar bli lite mos i maskin krävs rätt tändstift och gap, samt fräscha delar i hela tändsystemet. Det kan ge symptom att det stör triggersignalen så klart..

Och ja det är olika miljö och sätt att köra bilen i bänk och på bana/gata. Alla kompenseringar och beräkningar i styrsystemet ska göra rätt om det ska repetera bra. Med tanke på det Erland sa så finns det saker att beakta så man får ut det man tänkt sig. Är givare rätt placerade (insugstemp) och kompenserings-tabeller hyfsat bra inställda ska det vara liten skillnad i lambda-värde så att det repeterar bra både lambda-värde och vrid/effekt när man gör svep man vill jämföra.
Många gånger kan standard-tabeller som påverkar bränslet berika på en del när det blir höga temperaturer på insugsluft och kylvatten, man måste ha koll på detta och se till att det är avsikten man hade och inte en överraskning. Man kan prova olika svep-tider och se hur motorn reagerar på det också, snabb mot för tung långsam acceleration.. ibland är det svårt att mappa till allt, men de styrsystem som ger möjligheten att påverkar bränslet på olika växlar tar en närmare.

Sen bara en så enkel sak som luft-intag till motorn, jag vet inte hur många rallycross-bilar som haft för dåligt av det slaget. Man får trimma fram många hästar för att hitta lika mycket som ett bra intag kan göra. Kör jag med huven på och av i bänken, och jämför så blir det mer än kännbart. Men sen är det ju en avvägning hur mycket sand, grus och lera man vill ska attackera luft-filtret på banan.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 4:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5637
Ort: Lund
dundersmurfen skrev:
Nu kom på en grej som kan ställa till det riktigt, för hårda slangar. Dämpar ej ut pulser i bränslet, värst verkar fenomenet bli med nuke regulator. Kanske för den är störst och på något sätt gärna kommer i självsvängning. Man kan få ett par olika varvtal där det helt en enkelt inte går att få motorn å gå pga hysteriskt flaxande bränsletryck. Så nån meter vanlig gummislang före rail och efter gör underverk på att dämpa dessa självsvängningar. Finns även bränsledämpare



Är det inte bättre med en fuel rail som är 4 kantig inuti än en som är rund?
Jag har sett nån dämpare till fuel railen på en M30 från en E28 528.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 8:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:

Citera:
Författare: Jens Gustavsson [ sön maj 16, 2010 12:05 ]
Inläggsrubrik:
det har varit en hård vecka med mycket felsökning på B20 vegan som inte ville gå rent mellan 2100rpm-2600rpm först skylldes det på störningar i elsystemet i bilen då allt fungerade i bromsbänken och allt logiskt gick i genom noggrant för att hitta felet i elsystemet utan resultat.

efter många sömnlösa nätter i garaget, sängen och ute i skogen på en test sträcka så var det väldigt långsökta fel som jagades och till slut så lyckades vi hitta buggen i soppa systemen där det vart tryckstötar i bränslesystemet som ställde till det.

varför det fungerade i bänken berodde på att vi körde gummi slangar nära bränsleskenan som dämpade pulserna.

så man lär sig fortfarande nya saker :) det hör till att jag har ett lite speciellt bränsle system med regulator bak på bilen som spär på dessa problem men detta kan nog hända i ett vanligt system också.

lösningen vart en special grej som vi döpt till "anti puls snabel" som säts i en T delning vid bränsle skenan som innehåller en gummislangs del med en luft kudde i :thumbright:

vi tappade nästan en vecka med dessa problem men i övrigt så fungerar bilen bra i grund och botten och ska jobbas vidare på nu.


_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 9:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1389
Ort: Umeå
Jens har du rätt så stor spridare och ej sekvensiellt på spridarna.
2 och 2 eller alla samtidigt?

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 10:17 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9762
Ort: Sävar
Jens körde då Haltech F3 och alla spridare samtidigt (en kanal) med 1680 cc, så det var väl lite extremt. Idag kör han (sedan länge) sekventiellt.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 11:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1496
Ort: Skelleftehamn
mattias skrev:
Big Al:
Triggerfel är inte så vanligt, men nog passerar det en del bilar med feldesignade triggerhjul och kassa kabelhärvor. Ofta har de inte tagit sig ända till bromsbänken innan man stött på patrull.
Däremot misständningar är det gott om, när det börjar bli lite mos i maskin krävs rätt tändstift och gap, samt fräscha delar i hela tändsystemet. Det kan ge symptom att det stör triggersignalen så klart..
Precis vad jag tänkte komma till, därav "triggermiss" :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 01, 2017 10:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1389
Ort: Umeå
Jens Gustavsson skrev:
jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:


Bränsle bekymmer kan vara svåra att hitta ibland, nu var det ju länge sen.... men loggade du/ni bränsletryck då?

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 01, 2017 10:50 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 372
Ort: Skellefteå
Ihopsugna luftfilter.

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 01, 2017 11:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 01, 2017 1:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 191
Kadett4wd skrev:
Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.
Definitivt!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 10:39 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9762
Ort: Sävar
super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:
jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:


Bränsle bekymmer kan vara svåra att hitta ibland, nu var det ju länge sen.... men loggade du/ni bränsletryck då?


Nej.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 11:38 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
nisse jag hade en bra (ej dämpad) bränsle trycks mätare och den visade 3-6 bar samtidigt på varvtalet där det vart resonans! man kunde känna vibrationer i rören också. allt ordnade sig med en anti-puls-snabel :wink:

tror de öppnar två spridare i taget en gång per motor varv påhaltec F3 om jag mins rätt?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 11:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.



det är väldigt dåligt om det är så! här är det ofta tvärt om (bromsören jobbar 2-4 timmar kvällen/natten före bromsning med motorn och så allt är start klart i bänken så att allt ska gå smidigt dagen efter :) det är väldigt dåligt också men mer för bromsörens ekonomi då han oftast bara tar betalt för en dag :lol:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 12:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det ges nog mer tid till sånt då det är motorbänk.
Men då det är rullande landsväg verkar det ska tjänas tid.

Hem kommer killarna med knappt körbara motorer som måste gatmappas i timmar för att få till hyfsade köregenskaper varm som kall.
De tjoffar och poffar i insuget vid kallstart, rycker och tvekar vid gaspådrag etc etc.

Har sett det alldeles för ofta häromkring tyvärr =(

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010