Saker som krånglar när man åker dyno

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Matti johansson »

Kadett4wd skrev:Det ges nog mer tid till sånt då det är motorbänk.
Men då det är rullande landsväg verkar det ska tjänas tid.

Hem kommer killarna med knappt körbara motorer som måste gatmappas i timmar för att få till hyfsade köregenskaper varm som kall.
De tjoffar och poffar i insuget vid kallstart, rycker och tvekar vid gaspådrag etc etc.

Har sett det alldeles för ofta häromkring tyvärr =(
Man ser ibland mappar ifrån skallade etablerade firmor (ofta med fina loggar o stickers) som är skrattretande enkelt gjorda. Ofta hyggliga på fullgasrepor. Men finliret verkar inte behövas när pappret visar en bra siffra. Trist!!

Absolut så lyckas man inte alltid fullt ut, o man är fasen inte odödlig. Men sitt bästa är en liten börda att bära. Men jag kör aldrig fastpris på en justering utan -by The hour!! Då får kunden alltid rätt nota!!



Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Jonas Enderlein »

Kadett4wd skrev:Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.
Bromsör som också säljer motor delar, som tex kamaxel. Man diskuterar om kamtider, och är överens och betalar kammen innan man fått den. När man sedan får kammen å monterar den i bil, så visar det sig att det är nån misslyckad exprement kam som man fått, å inte den som man varit överens om. Jag tolkar det som så här, att denna bromsör inte vill ha några kunder, vilket han har lyckats rätt bra med också, mohahaha.
/Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

Jag gjorde lite bromstester i rullande landsväg idag.
Volvo B230, 2365cc med Weber 50:or.
Provade att dra bilen genom registret från tomgång, ca 1200 varv genom att försiktigt gå på gas.
Blev lite ryckigt runt 2000 varv och sen magert genom hela pullet enligt lambdan.
Slutade på 0.99 i lambda vid 8000 varv.
I med större munstycken, upp från 185 till 195 och nu blev lambdan bara lite bättre.
Provade att dra från 2000 varv som jag brukar och nu gick motorn fett på slutet enligt lambdan.
Skillnaden mellan att dra den från 1000 eller 2000 varv var 12Nm och 1 hk.
I första pullet utan att bestycka upp 10 hästar på topp, vet inte Nm.
Blöter man stiften tappar man effekt och nu svepte jag genom området, ingen låsning utan bara vikten.
Fick soppatorsk sen men jag ska kolla vad jag får för effekt om jag startar från ett varv där motorn har rätt bränsleblandning.
Från 4000 till 8000 och se om jag får mer effekt.
Tror att man bara har detta problemet med förgasare som har fetsvackor men det visar hur viktigt våtflödet är för effekten.
Man skulle skyddat tändstiftet från bränsleflöde på nåt sätt.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån nov 06, 2017 12:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Kadett4wd »

Så felet blev att du fick soppatorsk? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Bjarne Cox »

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A6EB5A4

Bild

Edit: Facebook förstorade upp den ena bilden så mycket att jag länkar till den istället. Länken är mellan första och tredje pullet och bilden är mellan andra och tredje.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av dundersmurfen »

Riktigt fina kurvor där när dom tar sig! Håller i så vackert :thumbright:

Skulle verkligen vilja sätta sprut å separata spjäll på en sådan här motor. Tror nog man kan få den go på låglast osv för vanlig brukskörning med lite jobb.

Har bara kört månen 7 med separata spjäll å sprut å den gick riktigt vackert i hela registret. Först utan separata spjäll var den helt mongo under 4000 rpm :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

En förgasarmotor är så otroligt känslig för grenrör.
Nu testar jag andra grenrör men så fort jag kortar röret så att den går bättre på höga varv så går den fett på låga varv.
Kolla på lambdakurvan så magert motorn ser ut att gå vid 6000 varv med det här grenröret.
Det är inte som den går magert utan det är stiften som blivit blöta så att den inte bränner allt.
Bruna kurvan startar vid 2000 och röda vid 1000 varv.
Samma bestyckning bara olika startvarv.
Men även från 2000 varv kan man se att den blötat stiftet fast mindre.
Med ett längre avgasgrenrör har jag nästan en rak lambdakurva om jag inte startar från för lågt varv.
Med insprutning skulle man kunna göra motorn mycket mer extrem utan de här problemen.
Det är reversion från avgas som får en del luft att gå förbi spridaren 3 gånger på fetvarven.
Hittade en hel del intressanta artiklar, här är en: http://www.enginebuildermag.com/2006/11 ... w-testing/
Det som passar in här i denna tråden är att bara för att lambdan visar magert så behöver inte motorn gå magert.
Så fort motorn misständer så ser det ut som om den går magert på lambdan.
Konstigt nog verkar det som det hjälper att köra en fetare blandning för det ger mer effekt.
Men kör man sen så att motorn inte blöter stiftet så går den tokfett.
Jag fick inte soppatorsk när jag körde utan senare när jag skulle justera in tomgång och förgasarsynkning.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

En artikel till som visar förändring på toppen efter våtflödestest: http://www.superchevy.com/how-to/engine ... w-testing/

Erland
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad har du för grejor i tändsystemet?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

Original Volvo elektroniskt system av den typen som fanns på K-jet.
Utslag endast 15 grader och mjukare fjädrar.
Jag har ett 123 system med MSD spole som jag funderar på att prova.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Matti johansson »

Det är ju inte så att han släcker stiften. Utan det blir väl bara en ogynnsam blandning för max effekt. Tror inte starkare system löser problemet. Men väl värt en test!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Thunderbo1t »

Det skulle vara intressant med en MSD 6 box å se om det ger någon skillnad.
Jag körde med en flottörventil som fastnat på öppet, gick ganska hyffsat förutom sakta döende på tomgång och att det sprutade bensin ur ventilationen på förgasaren och avgaserna rykte svart som en traktorpuller :hihi:
Sjukt med gnista, vilket är bra när man åker förgasare.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av thomass »

Ikväll blev det rökigt då oljereturen brast på kompisens Granada hehe.

https://youtu.be/yQZCGct2czk

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

Problemet är inte bara när den går fett utan vad det för med sig.
Om stiftet blir blött så tänder det sämre och det kan man se genom att motorn verkar gå magert.
Från artikeln jag länkade till:

For example, one of the hindrances to power is spark plug wetting. If there is a vortex of raw fuel droplets near the plug gap, it is very difficult to ignite the fuel.

“We’ve built engines in the past that just wouldn’t run right,” says Morgan. “It would just run too lean. Now we know that that is the number one indicator that there is a vortex generated on or near the spark plug. If you can get rid of that vortex – or at least move it off the plug – you’re halfway home,” Morgan says.

Nu har jag ett annat problem istället, ingen blötning av stiftet så länge motorn går på nåt så när rätt bränsleblandning.
Det jag ville med det här inlägget var att visa att lambdasonden inte visar blandningsförhållandet i cylindern
utan hur mycket syre som finns kvar efter förbränningen.
Att det finns syre kvar kan mycket väl bero på en misständning och det är lätt att bli lurad.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av »

Vad händer om man bara brickar ut stiften lite så dom blir mera skyddade?
Dom bör ju tända mindre effektivt om det tänder men chansen för misständning kanske minskar.
Antar att det är en 531 topp du kör med men blir det samma problem på en 405 (tänkte skillnaden på tändstiftsplaceringen)
Skriv svar