Saker som krånglar när man åker dyno

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag tror vanligaste felen man gör som dyno operatör är att man väder kompenserar fel på nått sätt (finns många sätt att göra fel där). sen att inte förstå programvaran och vad den gör med siffrorna då det gäller friktions beräkningar och svängmasse kompenseringar (ibland utan att man vet om dem) viktigt att slå in rätt borr, slag, antal cylindrar, höjd över havet mm.

/jens
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av mattias »

Big Al:
Triggerfel är inte så vanligt, men nog passerar det en del bilar med feldesignade triggerhjul och kassa kabelhärvor. Ofta har de inte tagit sig ända till bromsbänken innan man stött på patrull.
Däremot misständningar är det gott om, när det börjar bli lite mos i maskin krävs rätt tändstift och gap, samt fräscha delar i hela tändsystemet. Det kan ge symptom att det stör triggersignalen så klart..

Och ja det är olika miljö och sätt att köra bilen i bänk och på bana/gata. Alla kompenseringar och beräkningar i styrsystemet ska göra rätt om det ska repetera bra. Med tanke på det Erland sa så finns det saker att beakta så man får ut det man tänkt sig. Är givare rätt placerade (insugstemp) och kompenserings-tabeller hyfsat bra inställda ska det vara liten skillnad i lambda-värde så att det repeterar bra både lambda-värde och vrid/effekt när man gör svep man vill jämföra.
Många gånger kan standard-tabeller som påverkar bränslet berika på en del när det blir höga temperaturer på insugsluft och kylvatten, man måste ha koll på detta och se till att det är avsikten man hade och inte en överraskning. Man kan prova olika svep-tider och se hur motorn reagerar på det också, snabb mot för tung långsam acceleration.. ibland är det svårt att mappa till allt, men de styrsystem som ger möjligheten att påverkar bränslet på olika växlar tar en närmare.

Sen bara en så enkel sak som luft-intag till motorn, jag vet inte hur många rallycross-bilar som haft för dåligt av det slaget. Man får trimma fram många hästar för att hitta lika mycket som ett bra intag kan göra. Kör jag med huven på och av i bänken, och jämför så blir det mer än kännbart. Men sen är det ju en avvägning hur mycket sand, grus och lera man vill ska attackera luft-filtret på banan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Erland Cox »

dundersmurfen skrev:Nu kom på en grej som kan ställa till det riktigt, för hårda slangar. Dämpar ej ut pulser i bränslet, värst verkar fenomenet bli med nuke regulator. Kanske för den är störst och på något sätt gärna kommer i självsvängning. Man kan få ett par olika varvtal där det helt en enkelt inte går att få motorn å gå pga hysteriskt flaxande bränsletryck. Så nån meter vanlig gummislang före rail och efter gör underverk på att dämpa dessa självsvängningar. Finns även bränsledämpare

Är det inte bättre med en fuel rail som är 4 kantig inuti än en som är rund?
Jag har sett nån dämpare till fuel railen på en M30 från en E28 528.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:
Författare: Jens Gustavsson [ sön maj 16, 2010 12:05 ]
Inläggsrubrik:
det har varit en hård vecka med mycket felsökning på B20 vegan som inte ville gå rent mellan 2100rpm-2600rpm först skylldes det på störningar i elsystemet i bilen då allt fungerade i bromsbänken och allt logiskt gick i genom noggrant för att hitta felet i elsystemet utan resultat.

efter många sömnlösa nätter i garaget, sängen och ute i skogen på en test sträcka så var det väldigt långsökta fel som jagades och till slut så lyckades vi hitta buggen i soppa systemen där det vart tryckstötar i bränslesystemet som ställde till det.

varför det fungerade i bänken berodde på att vi körde gummi slangar nära bränsleskenan som dämpade pulserna.

så man lär sig fortfarande nya saker :) det hör till att jag har ett lite speciellt bränsle system med regulator bak på bilen som spär på dessa problem men detta kan nog hända i ett vanligt system också.

lösningen vart en special grej som vi döpt till "anti puls snabel" som säts i en T delning vid bränsle skenan som innehåller en gummislangs del med en luft kudde i :thumbright:

vi tappade nästan en vecka med dessa problem men i övrigt så fungerar bilen bra i grund och botten och ska jobbas vidare på nu.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av super7 »

Jens har du rätt så stor spridare och ej sekvensiellt på spridarna.
2 och 2 eller alla samtidigt?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av mattias »

Jens körde då Haltech F3 och alla spridare samtidigt (en kanal) med 1680 cc, så det var väl lite extremt. Idag kör han (sedan länge) sekventiellt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:
Bränsle bekymmer kan vara svåra att hitta ibland, nu var det ju länge sen.... men loggade du/ni bränsletryck då?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av J00r »

Ihopsugna luftfilter.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Kadett4wd »

Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Matti johansson »

Kadett4wd skrev:Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.
Definitivt!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av mattias »

super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag råkade ut för det då jag körde vegan första året på våren (men tvärt om). motorn va körd i bänk och fungerade bra där men inte i bilen :doh:
Bränsle bekymmer kan vara svåra att hitta ibland, nu var det ju länge sen.... men loggade du/ni bränsletryck då?
Nej.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

nisse jag hade en bra (ej dämpad) bränsle trycks mätare och den visade 3-6 bar samtidigt på varvtalet där det vart resonans! man kunde känna vibrationer i rören också. allt ordnade sig med en anti-puls-snabel :wink:

tror de öppnar två spridare i taget en gång per motor varv påhaltec F3 om jag mins rätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Lata och försenade bromsörer.
Kund betalar heldag, men bromsören kommer runt 10 och anser sig klar vid 14.
I min värld är det en halvdag.

det är väldigt dåligt om det är så! här är det ofta tvärt om (bromsören jobbar 2-4 timmar kvällen/natten före bromsning med motorn och så allt är start klart i bänken så att allt ska gå smidigt dagen efter :) det är väldigt dåligt också men mer för bromsörens ekonomi då han oftast bara tar betalt för en dag :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Saker som krånglar när man åker dyno

Inlägg av Kadett4wd »

Det ges nog mer tid till sånt då det är motorbänk.
Men då det är rullande landsväg verkar det ska tjänas tid.

Hem kommer killarna med knappt körbara motorer som måste gatmappas i timmar för att få till hyfsade köregenskaper varm som kall.
De tjoffar och poffar i insuget vid kallstart, rycker och tvekar vid gaspådrag etc etc.

Har sett det alldeles för ofta häromkring tyvärr =(
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar