Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 23, 2018 5:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 05, 2017 4:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Hej!

Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden

Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.

Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?

Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.

Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 6:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Big Al skrev:
Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)


Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Matti johansson skrev:
Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Senast redigerad av thomass sön nov 05, 2017 7:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
thomass skrev:
Big Al skrev:
Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)


Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Precis min tanke.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Big Al skrev:
thomass skrev:
[quote="Big Al"]Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)


Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Precis min tanke.[/quote]

Kan du snabbt förklara hur man går tillväga? Har försökt att läsa mig till det på engelska, men tycker både att principen känns osäker och krånglig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 7:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
thomass skrev:
Matti johansson skrev:
Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 11:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
http://dtec.net.au/Downloads/Inertia%20 ... 20Ver3.xls

Den här hjälper dig.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 5:23 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
Citera:
="Kadett4wd"]http://dtec.net.au/Downloads/Inertia%20Dyno%20Design%20Tool%20Ver3.xls

Den här hjälper dig.


Tack! Skall provas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 10:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1008
Ort: Flisa, norge
kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 10:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 105
Ort: Härnösand
DreRacing@ skrev:
kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"


Det hade så klart varit det bästa, men vet inte om det ens finns någon sån bänk inom 20 mils avstånd tyvärr..

Ja nåt säger mig att viktmetoden blir lika osäker den också men det kanske är välbeprövat?

Någon som vet om det bara är att summera de olika tröghetsmomenten per rulle om man gör enligt viktmetoden?



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9102
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Studera excelfilen jag länkade till så kommer du få många svar.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010