Sida 1 av 1

Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 4:51 pm
av thomass
Hej!

Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden

Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.

Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?

Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.

Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: sön nov 05, 2017 6:35 pm
av Big Al
-

Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 7:07 pm
av thomass
Big Al skrev:Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det? ;)
Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 7:44 pm
av Matti johansson
Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 7:53 pm
av thomass
Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: sön nov 05, 2017 7:54 pm
av Big Al
-

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 7:57 pm
av thomass
Big Al skrev:
thomass skrev: Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis min tanke.
Kan du snabbt förklara hur man går tillväga? Har försökt att läsa mig till det på engelska, men tycker både att principen känns osäker och krånglig..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 7:59 pm
av Matti johansson
thomass skrev:
Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tack för svar Matti!
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: sön nov 05, 2017 11:16 pm
av Kadett4wd

Kalibrering av rullande landsväg

Postat: mån nov 06, 2017 5:23 am
av thomass
="Kadett4wd"]http://dtec.net.au/Downloads/Inertia%20 ... 20Ver3.xls

Den här hjälper dig.
Tack! Skall provas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: mån nov 06, 2017 10:00 am
av DreRacing@
kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"

Kalibrering av rullande landsväg

Postat: mån nov 06, 2017 10:57 am
av thomass
DreRacing@ skrev:kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Det hade så klart varit det bästa, men vet inte om det ens finns någon sån bänk inom 20 mils avstånd tyvärr..

Ja nåt säger mig att viktmetoden blir lika osäker den också men det kanske är välbeprövat?

Någon som vet om det bara är att summera de olika tröghetsmomenten per rulle om man gör enligt viktmetoden?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Kalibrering av rullande landsväg

Postat: mån nov 06, 2017 12:36 pm
av Kadett4wd
Studera excelfilen jag länkade till så kommer du få många svar.