Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaror

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaror

Inlägg av Johnny Borg »

Har några funderingar kring detta precis som rubriken lyder.
Och det gäller då rulldyno och navdyno.

De jag i grund o botten är nyfiken på är om de finns vissa
system som automatiskt klarar av att korregera hp/nm på olika växlar.

Enligt mig går detta ej med endast en rpm input från rullen eller navet.

Om man har tillexempel en rpm input från en tändkabel eller spole så
kan jag (nästan) förstå att det går o räkna sig fram på detta.

Men ändå rätt så många felfaktorer kommer på vägen.

På min PT Datamite 2 så styr självklart utväxlingen i transmissionsledet detta.

Hur funkar de på alla dyrare dynosystem, förslagsvis färdigköpta då.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av dundersmurfen »

Har tyvärr ingen aning om hur dyrare system fungerar.
Jag har gjort så att man kan välja växel och sedan hålla 1500rpm eller 3000rpm och trycka på en tangent så sparas utväxlingsförhållandet på den valda växeln.

Sedan om det blir lite slip så kan man lägga till en kompensation så slutvarvet stämmer med varvstoppet. Oftast typ 2%

Jag delar vridet med utväxlingsförhållandet och får kurvorna att ligga på varandra om man synkar rätt när man bytt växel.

Har även testat med varvtals ingång och autosynk och autoslip kompensation men har slutat med det. Det var ett extra moment vid varje uppriggning och sedan skulle rätt filtrering samt divider ställas in. Det var helt enkelt enklare att synka/ kompensera manuellt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Johnny Borg »

Okej.

Nu är ja med helt.

Men kan du spara flera växlar på samma bil och sedan välja vilken växel du använder innan pullet?

Vilken mjukvara har du?
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Kadett4wd »

Om du tar bort eventuellt slir och hjul som ändrar diameter så ska det väl gå?

I datamite (jag har 3.2) så går det att lägga in korrektion för rullens egna friktion på olika hastigheter(3 olika värden) så räknar den ut eventuella förluster pga olika rpm på rullen mot motoreffekten.

Jag har provat den här funktionen ganska noga, och om jag kör tre pull med genomvarm maskin på exempelvis 4an.
Och sedan gör ett på 5an så skiljer det ingenting i effekt, mer än repeterbarheten i motorn själv.

Då har jag iofs varvsignal från motorn också, rekommenderar att bygga dit det om du inte har det.
Då kan du få grafer på hjulspinn och ändrad utväxling pga hjuldiamändring.

Jag kör en optisk givare, den har inte missat en enda gång åt mig =)
Ja,, utom då givaren vibrerat då förstås, men jag byggde stabilare fäste efter det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av dundersmurfen »

Ja jag har gjort så man har 6 växlar och kan spara ett utväxlingsförhållande per växel. Det sparas även med när man sparar filen om man ska köra igen så man får samma förhållande. Då får man ju tänka på å ha samma däck dimension och lufttryck dock annars är det värdet värdelöst ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Johnny Borg »

Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av ogge »

Rototest lägger man in varje växel för sig, slutväxel och även däck diametern.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Matti johansson »

Johnny Borg skrev:Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?
Dom kör effekt mot hastighet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Matti johansson »

Sportdevices har en rem klämma på tändkabel och synknings cykel. Sen kan man få en graph på utväxling. Eller en graphlinje så man ser spinn osv.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Matti johansson »

Matti johansson skrev:Sportdevices har en rem klämma på tändkabel och synknings cykel. Sen kan man få en graph på utväxling. Eller en graphlinje så man ser spinn osv.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Edit: rpm klämma

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Uträkning av utväxlingsförhållande i olika dyno mjukvaro

Inlägg av Johnny Borg »

Matti johansson skrev:
Johnny Borg skrev:Okej. De låter smart att ha de så.

Antar att du har gjort egen mjukvara då?

Nästa fråga.

Nån som vet hur en Sun Ram 12 funkar?

Den har ingen kalibrering alls mot varje bil.

Vilket borde göra den oduglig med o visa rätt siffror.
Men så är inte fallet vad jag förstått.
Gjorde dom nå genidrag bak på den tiden ?
Dom kör effekt mot hastighet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Okej. Hur sen uträkningen ut isånnafall?
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Skriv svar