Håller på och planerar ett bygge av en Interia bänk för gokart motorer med effektspann 5-30 hk.
Tanken är att bänken ska ha svänghjul samt koppling från någon liten bil samt startmotor. Bromsskiva samt ok för att kunna " stanna " mellan reporna, samt vikten förståss.
Skulle behöva ha hjälp med hur man beäknar storleken på behövlig vikt. Ska alla delar räknas skillt för sig?
Den motor som vi kör med nu har maxvarv på 9800 rpm. Större motorer 12000 rpm+. Utväxlingen i bänken går att dreva om, men drevet på motorn är 11 kuggar och drevet på bänken är mellan 63 och 90 kuggar.
Kommer börja med att bänka motorer från 5 hk så får man till ett vettigt svep om man har gjort bänken så det går att bromsa 30 hk? eller skulle man behöva göra extra vikter att sätta till i framtiden då större motorer ska köras? Med vettigt svep kan väl kanske räknas 5-8 sek? Tanken är att vi ska bänka de motorer som vi tävlar med, så kommer inte att hoppa mellan den minsta och den största motorn.
Programvaran är oxå något som ännu inte är löst, Tips på vettig sådan?
Är ny på detta med bromsbänkar så ideer mottages
Skiss på hur den skulle kunna börja se ut:
Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Senast redigerad av Pett55 den fre jan 05, 2018 8:22 am, redigerad totalt 9 gång.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Jag har ett svänghjul som är 600mm i diam samt ca 30mm tjockt liggande om du skulle semestra i Sverige
Färdigt med axel och lagerbockar.
Med det fick jag, givetvis beroende på utväxling ca 9s svep med 25hk.
Mvh
Färdigt med axel och lagerbockar.
Med det fick jag, givetvis beroende på utväxling ca 9s svep med 25hk.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Tackar för erbjudandet! Men vi har rätt så bra tillgång på material så blir ett anpassat ett.
Sveptiden intressant, vad hade du för utväxling?
Sveptiden intressant, vad hade du för utväxling?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Det finns ju simpledyno, som har stannat av i utveckling.https://sites.google.com/site/simpledyno/home
Sen har ju Dundersmurfen, något på gång.
Om du frågar snällt så kanske.....
Sen har ju Dundersmurfen, något på gång.
Om du frågar snällt så kanske.....
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Oj,,, det minns jag inte.Pett55 skrev:Tackar för erbjudandet! Men vi har rätt så bra tillgång på material så blir ett anpassat ett.
Sveptiden intressant, vad hade du för utväxling?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Får ej bilder att fungera, vad är det som är fel?
Re: Bygge av bromsbänk för Gokartmotorer
Du ska ha [IMG]-taggar istället för [url] men helst även en annan sida än photobucket att ladda upp på