Vi körde polaren bil i 4st olika dynos med varierade resultat
Där va samma förutsättningar i varje dyno med lowboost på grundladd och fullboost med laddtryckstyrningen igång tyvärr varierade laddtrycket med svephastighet så därför har jag räknat om till sugeffekt. DIN kompensering och väldigt lika väder o temp på alla körningar.
Bilen är en 242a med t6a på 2.8L, 960 3L topp o kammar som är tillputsad och har fått ett sätesjobb av Erland. Bw369 turbo
En 8.8 bakaxel och 6vxl bmwlåda. Körs på e85.
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Skumt att det skiljer så mycket på sugmotoreffekten på samma bänk med olika laddtryck.
Navdynon är ju inom felmarginalen där. Men 36hk i skillnad verkar märkligt. Men kan tyda på slir mot rullen.
Intressant test!
Om jag får bryta in annars kan vi ta en separat tråd. Har en vän som mappade sin bil på en bänk till 657 whp och effektmätte den på en annan bänk 10 dagar senare med 729whp. Är det en rimlig skillnad?
Bilen är orörd mellan gångerna men med några procent högre etanolhalt. Typ e70-e74
Hur fungerar de olika typerna av rullande landsväg?
Den högre siffran fick han i en obromsad stor tung rulle bara. Innertia? Den andra vet jag inte hur den bänken fungerar för jag var inte med.
Det lustiga var att bilen suegea kraftigt i första bänken och på gatan men inte i innertia bänken. Går svepet så snabbt på de rullarna så den inte hinner surgea?
Problemet med turbo och en inertiabänk utan broms ar att motorn inte hinner bygga laddtryck i inertia bänken.
Så de bänkarna han bromsade i kan visa lika båda två men turbon drabbades av surge i den första bänken.
Ska man jämföra bänkar så ska man ha en stabil insprutningsbil utan turbo.
Gärna flera bilar med olika effekt.
jag har en 99:a manuell Firebird med LS1 och den lämnar 290 motorhästar i min bänk.
Uppgiven effekt 300 hästar.
Den och nån bil med runt 100 hästar och gärna en med mer effekt skulle man bromsat på de olika bänkarna.
Och bara insprutningsbilar som är mer okänsliga än förgasarbilar.