Jämförelse 4st olika Dynos

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av möller »

Vi körde polaren bil i 4st olika dynos med varierade resultat :)

Där va samma förutsättningar i varje dyno med lowboost på grundladd och fullboost med laddtryckstyrningen igång tyvärr varierade laddtrycket med svephastighet så därför har jag räknat om till sugeffekt. DIN kompensering och väldigt lika väder o temp på alla körningar.

Bilen är en 242a med t6a på 2.8L, 960 3L topp o kammar som är tillputsad och har fått ett sätesjobb av Erland. Bw369 turbo
En 8.8 bakaxel och 6vxl bmwlåda. Körs på e85.


Bild
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av anglia-61 »

Skumt att det skiljer så mycket på sugmotoreffekten på samma bänk med olika laddtryck.
Navdynon är ju inom felmarginalen där. Men 36hk i skillnad verkar märkligt. Men kan tyda på slir mot rullen.
Intressant test!
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av möller »

Tänk på att den ena sug effekten är omräknad till motor effekt
Och den andra är whp
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av möller »

Big al, jo det har jag. Vad tänker du på?
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Det låter intressant med en noggrannare koll, bänk 3 är min.
jag skulle också vilja se "råkurvorna".

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av DreRacing@ »

Skulle gärna haft min Ø320mm inetria dubbelt rulle i listan
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av möller »

Erland jag kan ev komma förbi med dom en kväll.

Tror det blir svårt o se nåt vettigt om jag lägger upp bilder på dom då där är olika kurvor på samma papper och blandat nav/motor/whp.
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

OK!

Erland
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av coupe76 »

Om jag får bryta in annars kan vi ta en separat tråd. Har en vän som mappade sin bil på en bänk till 657 whp och effektmätte den på en annan bänk 10 dagar senare med 729whp. Är det en rimlig skillnad?
Bilen är orörd mellan gångerna men med några procent högre etanolhalt. Typ e70-e74

Hur fungerar de olika typerna av rullande landsväg?

Den högre siffran fick han i en obromsad stor tung rulle bara. Innertia? Den andra vet jag inte hur den bänken fungerar för jag var inte med.

Det lustiga var att bilen suegea kraftigt i första bänken och på gatan men inte i innertia bänken. Går svepet så snabbt på de rullarna så den inte hinner surgea?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Problemet med turbo och en inertiabänk utan broms ar att motorn inte hinner bygga laddtryck i inertia bänken.
Så de bänkarna han bromsade i kan visa lika båda två men turbon drabbades av surge i den första bänken.
Ska man jämföra bänkar så ska man ha en stabil insprutningsbil utan turbo.
Gärna flera bilar med olika effekt.
jag har en 99:a manuell Firebird med LS1 och den lämnar 290 motorhästar i min bänk.
Uppgiven effekt 300 hästar.
Den och nån bil med runt 100 hästar och gärna en med mer effekt skulle man bromsat på de olika bänkarna.
Och bara insprutningsbilar som är mer okänsliga än förgasarbilar.

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av fredde_vit_pv »

det optimala kanske skulle vara en Tesla
eller någon annan elbil :idea: :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag vet inte hur bra dom repeterar.
Om det beror på batteriets laddning?
Vet inte mycket om elbilar.
Men den lämnar bra med effekt.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

nyladdad elbil lär repetera noggrannast av alla bilar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar