Sida 1 av 6

Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: lör mar 31, 2018 6:18 pm
av möller
Vi körde polaren bil i 4st olika dynos med varierade resultat :)

Där va samma förutsättningar i varje dyno med lowboost på grundladd och fullboost med laddtryckstyrningen igång tyvärr varierade laddtrycket med svephastighet så därför har jag räknat om till sugeffekt. DIN kompensering och väldigt lika väder o temp på alla körningar.

Bilen är en 242a med t6a på 2.8L, 960 3L topp o kammar som är tillputsad och har fått ett sätesjobb av Erland. Bw369 turbo
En 8.8 bakaxel och 6vxl bmwlåda. Körs på e85.


Bild

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: lör mar 31, 2018 10:33 pm
av anglia-61
Skumt att det skiljer så mycket på sugmotoreffekten på samma bänk med olika laddtryck.
Navdynon är ju inom felmarginalen där. Men 36hk i skillnad verkar märkligt. Men kan tyda på slir mot rullen.
Intressant test!

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön apr 01, 2018 6:16 am
av möller
Tänk på att den ena sug effekten är omräknad till motor effekt
Och den andra är whp

Postat: sön apr 01, 2018 4:35 pm
av Big Al
-

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön apr 01, 2018 5:11 pm
av möller
Big al, jo det har jag. Vad tänker du på?

Postat: sön apr 01, 2018 7:42 pm
av Big Al
-

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön apr 01, 2018 8:42 pm
av Erland Cox
Det låter intressant med en noggrannare koll, bänk 3 är min.
jag skulle också vilja se "råkurvorna".

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön apr 01, 2018 10:02 pm
av DreRacing@
Skulle gärna haft min Ø320mm inetria dubbelt rulle i listan

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: mån apr 02, 2018 4:19 pm
av möller
Erland jag kan ev komma förbi med dom en kväll.

Tror det blir svårt o se nåt vettigt om jag lägger upp bilder på dom då där är olika kurvor på samma papper och blandat nav/motor/whp.

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: tis apr 03, 2018 2:51 pm
av Erland Cox
OK!

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: mån maj 07, 2018 4:32 pm
av coupe76
Om jag får bryta in annars kan vi ta en separat tråd. Har en vän som mappade sin bil på en bänk till 657 whp och effektmätte den på en annan bänk 10 dagar senare med 729whp. Är det en rimlig skillnad?
Bilen är orörd mellan gångerna men med några procent högre etanolhalt. Typ e70-e74

Hur fungerar de olika typerna av rullande landsväg?

Den högre siffran fick han i en obromsad stor tung rulle bara. Innertia? Den andra vet jag inte hur den bänken fungerar för jag var inte med.

Det lustiga var att bilen suegea kraftigt i första bänken och på gatan men inte i innertia bänken. Går svepet så snabbt på de rullarna så den inte hinner surgea?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: mån maj 14, 2018 3:46 pm
av Erland Cox
Problemet med turbo och en inertiabänk utan broms ar att motorn inte hinner bygga laddtryck i inertia bänken.
Så de bänkarna han bromsade i kan visa lika båda två men turbon drabbades av surge i den första bänken.
Ska man jämföra bänkar så ska man ha en stabil insprutningsbil utan turbo.
Gärna flera bilar med olika effekt.
jag har en 99:a manuell Firebird med LS1 och den lämnar 290 motorhästar i min bänk.
Uppgiven effekt 300 hästar.
Den och nån bil med runt 100 hästar och gärna en med mer effekt skulle man bromsat på de olika bänkarna.
Och bara insprutningsbilar som är mer okänsliga än förgasarbilar.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: mån maj 14, 2018 4:58 pm
av fredde_vit_pv
det optimala kanske skulle vara en Tesla
eller någon annan elbil :idea: :)

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: tis maj 15, 2018 4:34 pm
av Erland Cox
Jag vet inte hur bra dom repeterar.
Om det beror på batteriets laddning?
Vet inte mycket om elbilar.
Men den lämnar bra med effekt.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: ons maj 16, 2018 3:13 pm
av Kadett4wd
nyladdad elbil lär repetera noggrannast av alla bilar.