Sida 2 av 6

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön maj 27, 2018 7:17 pm
av Cedric
Intressant, Har bara sett DIN kompensering för sugmotorer, blir ju väldigt konstigt att använda på turbomotorer, man kommer ju få alldeles för hög effekt om det är lågtryck eller om man är på lite höjd.

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: tis jun 05, 2018 9:07 pm
av ogge
kompensering är enbart för sugmotor. turbomotor finns ingen kompensering för, kollar man i min rototest programvara går det ej att kompensera en överladdad motor helt enkelt

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: ons jun 06, 2018 11:48 am
av Baxman
Jeg tok en tur innom den lokale dynoen for en stund tilbake. Den unge kunden hadde en 5-serie BMW med turbomotor og var trist og fortvilet fordi han ikke passerte 700 hk uansett hva de gjorde.

Jeg tok da ned ledningen med sensoren som måler lufttemperaturen i dynorommet og holdt den mellom håndflatene når de tok det siste pullet. Da ble resultatet 712 hp og ungutten var helt ekstatisk fornøyd. Noe kompensering må det nok være.

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 06, 2018 6:36 pm
av ogge
du nämner en sak som tex väderstationen kompenserar, men sae, din korrigering gäller ej turbomotorer..
så är det enl rototest som jag har min bromsbänk ifrån

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: ons jul 18, 2018 11:11 pm
av Erland Cox
Jag fick tillfälle att köra en Opel Manta 2,4 liters rallybil som Martin hade kört i sin navdyno.
På navdynon gav den 200 hästar och på mina rullar 199 hästar på hjulen.
Denna bilen hade lägsta förlusten jag mätt hittills, bara 17 hästar alltså 216 motorhästar.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: tor jul 19, 2018 7:52 am
av Kadett4wd
Och för nåt år sedan försvann det inget i drivlinan, bara i däcken mot rullarna.

Sent ska syndaren vakna :doh:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: tor jul 19, 2018 9:51 am
av Matti johansson
Så var det väl inte, däremot kom vi väl fram till att förlusten ökade med hastighet. Och en stor del är däcken.
Sen är väl bänkar som bänkat är, det skiljer! Detta var väl ett exempel på att det gick o jämföra den rullen med den navdynon!??


Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 12:55 am
av Erland Cox
Mina rullar är bara 6mm från varandra mitt på rullarna.
Det gör att däcket deformeras mindre.
Men 17 hästar är lägsta förlusten jag sett på den bänken.
Min Voc med rally däck hade 90 hästar på hjulen och 140 i motorn, 50 hästar i förlust.
Så grovmönstrat ska man inte testa med.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 7:18 am
av Pacman
Kadett4wd>>
Kan du förklara då varför effekten skiljer tydligt dvs 10-tal hk på samma bil i samma bänk samma dag bara man byter hjul ifrån en sorts däck till en annan? Det blir ju inte olika effekt i drivlinan då precis, och mäter man utrullningen så blir det samma motoreffekt.

Likadant så skiljer det om man kör olika dimension på fälgar, och där påverkas utrullningen med eftersom inertian i hjulet ändras. Ska man jämföra med en navdyno så ska man ha så små fälgar som möjligt på bilen.

Syndaren verkar inte ha vaknat än :doh:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 7:32 pm
av Kadett4wd
Matti johansson skrev:Så var det väl inte, däremot kom vi väl fram till att förlusten ökade med hastighet. Och en stor del är däcken.
Sen är väl bänkar som bänkat är, det skiljer! Detta var väl ett exempel på att det gick o jämföra den rullen med den navdynon!??


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Får nåt år sen statuerade nån att navdynos minsann visade lika hk som i motorn, det var det jag syftade på.
Helt makabert påstående om ni frågar mig.

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 10:05 pm
av Erland Cox
Allting på väg från motorn ger en förlust.
Men att låda och bakaxel inte kan ta massor av effekt motsägs av att oljevolymen i dom är ganska liten.
Då hade oljan kokat.
Men visst man kan se om bakaxeln är bra eller dåligt hopsatt i navdyno och på rullar.
Förspänning på lager gör en viss skillnad.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 10:22 pm
av Kadett4wd
På modernare bilar monteras ju kylflänsar på bakaxelklumparna för att hålla oljetempen i schack.

En vis man i GP racingen sade för nåt år sedan, att ca 3-5% förlust ger varje 'överföring vid kuggkontakt' i förluster.
En hypoidväxel något mer, detta pga kuggarna gnider mot varandra.

Rakskurna drevsatser ger mindre förluster pga nästan annulerade axiella belastingar.
Mindre olja i lådan/bakaxeln ger mindre förluster, men kan kosta om det vill sig illa.

200hk och beroende på om växellådan har 1-1 eller ej
200/0.96=208.33hk
208.33/0.96=217.01hk

Jag valde 4% bara för det är mittemellan 3 och 5 :D

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: fre jul 20, 2018 11:55 pm
av Erland Cox
Rullande landsvägen kan ju bara mäta rullförlusten utan belastning när man rullar ut.
Inte den verkliga förlusten under belastning. Navdynon kan inte mäta förluster alls.
Men jämför man effekter på en turbomotor på olika laddtryck så verkar inte förlusterna öka mycket med ökande effekt.
Däremot har hjulhastigheten stor betydelse.

Erland

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: lör jul 21, 2018 10:08 am
av DreRacing@
Problemet är hjulen, dom väger mycket. detta kommer som masströghet (inertia) i tillägg till rullen.
masströghetet ökar med kvadratet av hastigheten, så ju fortare man kör ju mer förlorar man.
nogra här har ju redan listat ut detta

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Postat: sön jul 22, 2018 5:01 pm
av psa
Även på en VOC kokar oljan i lådan efter en hård SS och det är ju inte utan anledning folk betalar dyra pengar på ytbehandlingar för att få ner friktionen mellan dreven. Oljekyl till växellådor och bakaxlar ser man ju ibland också.