Jämförelse 4st olika Dynos

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Kokar oljan så rasar lådan eller bakaxeln.
M45 har ett problem med bara 0,8 liter olja.

Erland
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Matti johansson »

Då behöver du nog kolla över lagren i den lådan, för den varmgången e inte normal!!


Skickat från min E5823 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag hittade denna i mitt tycke bra förklaringen på drivlineförluster på Speedtalk.

Re: Figuring FWHP from RWHP ?

Unread post by ijames » Sat Aug 25, 2018 10:05 pm

midnightbluS10 wrote: ↑
Sat Aug 25, 2018 6:47 pm
While we're on dyno conversions, I've got a question. Hypothetical situation. Say a 500hp car loses 10% through driveline for a 50hp loss. If you increase that engines hp to say 800,why would it now supposedly lose 80hp through driveline losses? Wouldn't it still take the same amount of power to turn the driveline? Why wouldn't it still be 50hp? Would a 5000hp engine then lose 500hp to turn that same driveline? Does that make sense to anyone? I know that people have used percentage loss since forever. Does that make it automatically correct? No. So I figured I'd ask others' opinions.

First, the drive train losses aren't simple frictional losses that produce heat. As a sanity check, 50 hp is 37 kW - picture 37 1000 watt radiant heaters stuffed into the trunk. You might get to the end of a 1/4 mile pass without a fire but a stock car would melt down into a puddle of slag in a couple of laps so it can't be that simple. There are frictional losses in all of the bearings, in the rolling resistance of the tires, and power used to whip up the transmission and rear end lubes, but this all totals about 5-10 hp. It does change with vehicle speed, but not by much. A drag car can pretty much ignore it, and a stock car just adds a differential and manual trans cooler. For now ignore the torque converter if there is one, I'll come back to it at the end. So where does that 50 hp of drive train loss go? Think of all of the spinning parts of a transmission, flywheel, clutch, driveshaft, ring and pinion, axles, and the driven wheels and tires as one giant flywheel. This starts at rest and has to be spun up to some final speed as the car goes down the drag strip, and that takes power that now isn't available to accelerate the car so this power is the drive train loss. It isn't really lost, it is just stored in the rotational inertia of that giant composite flywheel, at least until the car comes back to rest when it gets converted into heat in the brakes. Now think of your 500 hp car and assume it runs a 10.0 sec quarter mile at 136 mph, and say the power lost spinning up that flywheel is 50 hp. Now make it 800 hp at the same weight and gearing so it runs 8.55 at 159 mph. Now it has to spin that flywheel up in 8.55 / 10.0 = 0.855 or only 85.5% of the time, and it has to spin it up to 159 / 136 = 1.17 or 17% faster rpm. Same car but now the drive train loss has grown because it has more hp. I can't say if it stayed at 10% and grew from 50 to 80 hp exactly, but assuming a constant percentage is a simple and not terribly inaccurate estimate.

Now, torque converters filled with trans fluid. They are large and heavy and make a huge flywheel all by themselves and they never reach 100% coupling without a clutch and often don't get below 10% slip until at least 1000 rpm over the stall speed (every brand and size is different, this is the general idea), so they do convert a lot of engine hp into heat in the fluid so the actual frictional losses can be 10's of hp as well - that's why drag cars need such big trans coolers. Plus, the spinning internals of an auto trans make a much bigger flywheel than a manual trans, which with the extra losses involved in driving the pump in the transmission account for the larger drive train losses of an automatic compared to a stick car.

So that's what drive train losses are and why they don't melt down your car :).

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Därför jag hävdade för länge sedan att man bör korrigera för inertia i motor/drivlina även i en inertia hjuldyno.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Men hur korrigerar man för förlusterna i en automatlåda?
Sen visar ju utrullningen inte samma förlust som man får när man accelererar.
Förlusterna är ju inte samma vid acceleration som vid utrullning.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Exakt,, har ju hävdat det länge.

Du kan inte beräkna drivlineförlusten om du inte kört motorn i en motordyno straxt innan.
Men du kan ju bygga en rigg med en elmotor som driver växellådan istället för en motor.
Väldigt enkelt att mäta förluster på en bra specad elmotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av psa »

Jag vet att en del använder datalogg från körning på bana eller gata för att justera bänken för just den motorn/bilen. Kan det vara en lösning för att få mer exakta värden på förluster i drivlinan tro.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade växellådsproblem så jag provade att köra på 3:an men tappade 12 hästar.
Bytte låda och testade 3:an, 4:an och 5:an.
Tappar 9 hjul och 12 motorhästar i 3:an och 5:an.
Trodde inte 2 extra kuggingrepp mot att köra rakt genom huvudaxeln skulle göra så mycket.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Tore Bjerke »

Det er velkjent at det direkte gearet gir minst tap og 10 hester er ikke uvanlig. De fleste race /sportsgearkasser har 1:1 på 5.gear og velger bakaksel-utveksling slik at du legger inn 5. gear så tidlig som mulig på de fleste baner.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag förstår varför BMW gick över till direktdrift på 5:an.
Nu kör man inte full gas så ofta med en vanlig bil men alla förluster man kan spara in är ju bra.
Med 5:an 1.1 så blir det ju runt 3,0 i bakaxeln med och mindre förlust där också.

Erland
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av möller »

När vi testade köra i 6ans växel ist för 5an hos Martin så blev där ca 25navhp mindre.
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Nämen?
Kan det vara möjligt att man trots allt kan förlora en hel del effekt i transmission utan att koka sönder oljan på en nanosekund?
Hur kommer det sig att nya infallsvinklar plötsligt är okej då den som propagerat hårdast att han har rätt upptäcker att han haft fel? :mrgreen:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag är inte rädd för att ha fel eller att erkänna att jag haft fel.
Jag vill ju inte ha fel så det är en fördel för mig när jag kommer på att jag har det.
Målet är ju att ha så rätt som möjligt efter ens erfarenheter och ändrar man sig inte efterhand när verkligheten grinar en i ansiktet så är man ju bara dum.
Det är ju därför jag testar saker och läser om sånt andra testar för att jag vill lära mig.
Frågan är vad som händer med förlusten för all denna effekt kan ju inte värma upp oljan, då hade den kokat ganska snabbt?
Som i Jimmys fall 25 hästar.
Det är ju följdfrågan.

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av DreRacing@ »

kör man 6an stället för 5an så roterar ting snabbare. det tar mer kräfter att accelrera ju snabbare det går. faktisk med kvadratet
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Det var en navdyno sim Jimmy trstade på så inga hjulförluster.

Erland
Skriv svar