Mc/moppedyno

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Mc/moppedyno

Inlägg av lyyski »

Tjenare!

Någon här som har en inertia mc/moppe rulle?

Tanken va att knåpa ihop något som klarar max 100hk med vettiga svep, någon som kan vägleda mig i val av rulle, har endel olika rör att välja på hos min lokala skrot nämligen,


Vilken diameter skulle ni rekomendera och vilken inertia?

Tankarna har gått oxå åt en bromsad historia med hjälp av en elmotor som bromsar, men de kanske är överkurs?

Bomba gärna med idéer och tips!

Mvh Joni



Sent from my SM-J510FN using Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av Erland Cox »

Varför kör du inte moppar på din bilrulle?

Erland
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av lyyski »

Det gör ja oxå, men tänkte bygga en för skojskull och smidigare att köra moppar i en liten anpassad sak.

Sent from my SM-J510FN using Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av Kadett4wd »

Spontant utan beräkning.
400 i diam, svarvad av massivt matrial, behövs då väldigt väldigt liten balansering för att funka mot ca 200km/h.
Ca 500 bred.
60mm axlar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av David V »

Kolla hur killen som kallar sig för 2stroke stuffing på youtube har gjort. Han har en dyno för moped som är byggd av en stor elmotor. Överdelen är bortkapad så att bakhjulet kan ställas rakt på rotorn! Vipps färdigt med lager och allt. (Inertiabänk alltså) Han kontaktade även tillverkaren av elmotorn och fick data på tröghetsmoment.
De har kört nån större mc på också. Killen säljer även arduino baderade kretskort ("Ardyno") för styrning av mackapären.

/David
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av lyyski »

Kadett4wd skrev:Spontant utan beräkning.
400 i diam, svarvad av massivt matrial, behövs då väldigt väldigt liten balansering för att funka mot ca 200km/h.
Ca 500 bred.
60mm axlar.
Ja räknade lite på en 400mm solid klump, det blir dryga 400kg på en 40cm bit, är det inte rackarns mycket?

Har fått lite hjälp med att skära ut plåt och på så vis kunna välja vikten och diametern.

Ja tänker skära ut diametern ja vill åt och samtidigt ett hål i mitten för axel, svetsa ihop så många skivor de behövs för rätt vikt och sen svarva och balansera.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av Kadett4wd »

Räkna på inertian.
Själva vikten på rullen är egentligen ointressant.
Du kan ju om du vill svarva ut den inuti eller bygga av grovt rör.
Intertian sjunker inte mycket, men det är enklare att få till balans etc etc om man svarvar ur ett massivt ämne.
Jobbigt att flytta runt bänken blir det givetvis.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av fredde_vit_pv »

lyyski skrev:
Kadett4wd skrev:Spontant utan beräkning.
400 i diam, svarvad av massivt matrial, behövs då väldigt väldigt liten balansering för att funka mot ca 200km/h.
Ca 500 bred.
60mm axlar.
Ja räknade lite på en 400mm solid klump, det blir dryga 400kg på en 40cm bit, är det inte rackarns mycket?

Har fått lite hjälp med att skära ut plåt och på så vis kunna välja vikten och diametern.

Ja tänker skära ut diametern ja vill åt och samtidigt ett hål i mitten för axel, svetsa ihop så många skivor de behövs för rätt vikt och sen svarva och balansera.


utan att veta exakt så låter det som en vettig storlek jag var med och lekte i en bänk med liknande storlek(mc-bänk) med "moppe"
det jag upplevde var att på högre växlar stämde inte svephastigheten med verkligheten på högsta växeln troligen för att
en moppe med gubbe väger kanske 150 och en motsvarande ball stor mc väger det dubbla.
lösningen var att köra svepet på 3an så blev det som på vägen typ :wink:
som Patrik säger så är det "ointressant" vad rullen väger men jag skulle säga att om du kan göra den stor så
funkar det att köra större maskiner utan att svephastigheten flippar ur trots högsta växel(kan ju vara rätt kul om en turbo hayabusa
kan komma och hälsa på i moppebänken :hihi: ).
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Mc/moppedyno

Inlägg av lyyski »

Ja svarven jag har tillgång till klarar spänna 400mm så där får ja lägga mig,

Får se va det blir av det, smidigast hade dock haft en bromsar bänk så behöver inte vikten bli så jävligt, en hydralpump eller liknande som broms!

Får se va det lider, återkommer när ja kommit längre

Mvh
Skriv svar