Amatörbygd fordonsbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
OlleR1985
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jul 19, 2011 11:03 pm

Amatörbygd fordonsbänk

Inlägg av OlleR1985 »

Hej!

Jag har gått i funderingarna på att bygga mig en bänk och har lite frågor och önskar förslag på hur jag bör göra. Jag har tillgång till i princip full maskinpark plus att jag kan rita i cad själv, så som gunde skulle uttryckt det, ingenting är omöjligt! (men kanske onödigt krångligt)

Först och främst skulle jag gärna vilja bli pekad till hemsidor eller dylikt med trovärdig information då det jag läst hittills verkar vara mycket "jag tycker si" eller "jag tycker så". Har försökt läsa mig till på forumet men det är lite tungbetat :)

Iaf, jag jobbar på Scania och kan eventuellt få tag på en Typ 1 retarder. Dessa levererar bromskraft på 4100nm och är lufttryckstyrt (tänker att jag skulle pwm-styra typ som en "boostcontroller"). Är det någon som provat använda dessa eller ser stora bekymmer med att använda en sån? Maxvarvtalet på en sån är ungefär som en telma, jag gissar att jag kommer behöva dreva den 3 till 1, innebär det också att jag får dela bromskraften i 3?

Del två av skrot jag har liggandes är en vals med ca 160mm diameter nedre rullar (2,2 meter i bredd). Är det här något man skulle kunna använda sig av? Kan man ha en liten och en stor rulle om den stora är driv-rullen? Vad bör diametern vara på en bromsad rulle?

Mattias tipsade i en tråd om ett styrsystem till bänken som verkar landa på runt 30 000kr. Finns det billigare alternativ?

Vad bör man använda för lastcell för att kunna åka 200-1000hk bilar med relativt bra precision?

Jag är framförallt intresserad av att kunna hålla motorn för mappning. Jag är själv starkt troende i att man inte kan jämföra siffror från olika bänkar så jag känner inget behov av att ha riktigt korrekt kalibrerat

Är det någon som har delar till en bänk liggandes?

Vill man hellre svara mig på facebook är det välkommet, Olof Eriksson heter jag

MvH
Olle
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Amatörbygd fordonsbänk

Inlägg av David V »

Du vill bygga något för att bromsa på rullar?

Retarden är varvtalsmässigt rätt lämplig att driva rakt på vevaxeln. I lastbil är de uppväxlade ca 3 ggr mot kardanvarvtal och då en lastbilsmotor ligger runt 2400 rpm max så blir det bra. Problemet är att de snurrar åt fel håll! :doh:
Det kan du lösa med en växel för att vända riktningen och vill du då bromsa en rulle med den så bör du samtidigt växla upp den ca 3 ggr (de flesta bilar har ju typ 3 i slutväxel).
Jag skulle tro att de 4100 nm är också räknat på kardanvarvtal, så dela det med 3 så får man vad den kan ge rakt på axeln.
Undrar hur lätt det är reglera dem på låga laster? Det kan behövas lite hackande av styrningen då de är mest designade för att fyllas med olja på kortast möjliga tid och snabbt få ett hlgt moment.

Den biten går säkert att lösa, det är väl kruxet att bygga växeln. Värmeväxlare och allt finns ju redan inbyggt!

Ett enkelt styrsystem bygger du med en Arduino eller liknande. Att få till en snygg presentation på datorskärm och att få det riktigt användarvänligt är nog det som tar tid.

Var jobbar du, STC?

/David
Skriv svar